دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 90837
تاریخ انتشار: 1402/05/07 07:35
مصرف آب و برق به نقطه هشدار رسید

۲ هـفتـه جـهنـمی در راه است

سامانه‌های جهانی هواشناسی پیش‌بینی کردند ۲ هفته آینده هوا به شدت گرم شده و مصرف انرژی افزایش خواهد یافت.
۲ هـفتـه جـهنـمی در راه است

در این راستا، دمای هوا در استان‌های جنوبی کشور از ۵۰ درجه فراتر خواهد رفت. در استان تهران نیز پیش‌بینی گذر دمای هوا از ۴۰ درجه مورد وثوق سامانه‌های جهانی هواشناسی است. همچنین دمای هوا در مراکز استان‌های شمالی کشور نیز به مرز ۴۰ درجه خواهد رسید. این پیش‌بینی درحالی مطرح می‌شود که مقامات وزارت نیرو نیز با تاکید بر افزایش مصرف آب و برق، نسبت به ضرورت صرفه‌جویی و احتمال جیره‌بندی و قطع سخن می‌گویند.

نقطه هشدار مصرف آب برای تهرانی‌ها

هرسال شروع تابستان با چالش‌های آب و برق همراه می‌شود و همکاری مردم امری الزام‌آور برای پایداری شبکه‌های آب و برق است تا از این فصل پرچالش عبور کنیم. براساس آمار افزایش دما مصرف روزانه آب شهر تهران را به رکورد بی‌سابقه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر در شبانه‌روز رسانده که گویای نقطه هشدار برای پایتخت‌نشینان است. آبفای تهران نیز در اطلاعیه‌ای از مصرف بی‌سابقه پایتخت‌نشینان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده با مصرف روزانه آب شهر تهران در حدنصابی بی‌سابقه از مرز ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر در شبانه‌روز عبور کرد که این روند مصرف، می‌تواند تامین پایدار آب شرب شهر تهران را با مخاطره مواجه کند. این در حالی است که چندی پیش البته مدیرعامل آبفای تهران راهکار جلوگیری از جیره‌بندی و قطعی آب را همراهی مردم عنوان کرد و گفته بود: اگر همراهی مشترکان از ۴ به ۱۰ درصد افزایش یابد، می‌توانیم بگوییم هیچ مشکلی در تامین آب وجود ندارد.

هفته دوم تیر بود که مصرف آب در تهران از ۵۵ هزار لیتر بر ثانیه نیز عبور کرده و رکورد مصرف آب را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داد چرا که در سال‌های گذشته بیشترین مقدار مصرف ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه بوده و از این رقم عبور نکرده بود. اما حالا با افزایش بی‌سابقه دمای هوا در تهران و کشور مصرف آب در پایتخت به ۵۷ هزار لیتر در ثانیه رسیده است و رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده است.

این شرایط در حالی است که ذخایر سدهای تامین‌کننده آب تهران نسبت به سال گذشته ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش دارد و تامین پایدار آب تهران تا پایان سال آبی (ابتدای پاییز) و آغاز بارش‌ها، دغدغه نگران‌کننده‌ای است که صرفا با مشارکت شهروندان و کاهش حداقل ۱۰ درصدی میزان مصارف می‌توان از آن عبور کرد.

بر این اساس از شهروندان تهرانی درخواست می‌شود تا با مدیریت مصرف آب و انجام برخی اقدامات ساده مانند رفع نشتی احتمالی کولرهای آبی، پرهیز از شست‌وشوهای غیرضروری، بررسی‌های فنی اتصالات و لوله‌های آب ساختمان و... از هدررفت آب پیشگیری کنند.از سوی دیگر، براساس آخرین آمار اعلام شده از مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران تا ۳۱ تیر حجم مخازن این سدها ۳۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است و سدهای پنج‌گانه استان تهران ۵۴۷ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل که عددی معادل ۵۷۸ میلیون مترمکعب بود ۳۱ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

شاید برای همین است که آبفای تهران از پایتخت‌نشینان درخواست کرده با مدیریت مصرف آب و انجام برخی اقدامات ساده مانند رفع نشتی احتمالی کولرهای آبی، پرهیز از شست‌وشوهای غیرضروری، بررسی‌های فنی اتصالات و لوله‌های آب ساختمان و… از هدررفت آب پیشگیری کنند. اما سوال اینجاست که در صورت عدم رعایت چنین نکاتی باید منتظر قطعی و جیره‌بندی آب تهران باشیم.

افزایش دما و چالش مصرف برق

هفته آینده گرم‌ترین روز‌های سال را سپری می‌کنیم که به تبع آن مصرف برق هم افزایشی می‌شود بنابراین باید پرسید وزارت نیرو برای این روزها چه تدابیری را در نظر گرفته است.

پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از آن است که هفته آینده قرار است گرم‌ترین هفته سال را تجربه کنیم که به تبع آن مصرف برق افزایش پیدا می‌کند. شاید برای همین است که روز گذشته مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق نسبت به این مسئله هشدار داد و گفت: بر اساس اعلام گزارش‌های مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور، میزان تقاضای مصرف برق به نصاب جدید ۷۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید.

به گفته رجبی‌مشهدی در مدت مشابه سال گذشته ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده است، که افزایش ۳۲۰۰ مگاواتی در تقاضای مصرف برق کشور عدد بسیار بزرگی است و معادل مصارف برق ۳ استان کرمانشاه، ایلام و کردستان است. تقاضای مصرف برق نسبت به سال گذشته رشد ۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد.آن‌طور که هواشناسی پیش‌بینی کرده قرار است استان‌های جنوبی با دمای بالای ۵۰ درجه گرم‌ترین روزهای خود را سپری کنند و پایتخت‌نشینان نیز دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد. دمای هوا در مراکز استان‌های شمالی کشور نیز به مرز ۴۰ درجه خواهد رسید.

رجبی‌مشهدی هم با تاکید بر این موضوع در این راستا گفته بود: از مردم درخواست کرد با توجه به اینکه پیش‌بینی شده است ۲ هفته آتی، هفته‌های گرمی هستند و افزایش دما منجر به افزایش مصرف برق می‌شود، برای پایدار ماندن شبکه برق و این که امکان تامین برق همه مشترکان فراهم شود، با کاهش مصرف برق خود به صنعت برق کمک کنند.

حالا باید دید با افزایش دمای پیش رو و طبع آن افزایش مصرف برق آیا قطعی برق پیش رو خواهیم داشت و آنکه مردم برای پایداری شبکه برق همانند سال‌های گذشته به یاری وزارت نیرو آمده و مصرف خود را کاهش می‌دهند یا آنکه وزارت نیرو بدون پشتوانه مردم برای پایداری شبکه برق فکری کند.

هنوز به اوج گرما نرسیده‌ایم

در همین راستا، محمدعلی وثوقی، کارشناس مسائل اقلیمی در گفت‌وگو با مهر گفت: دمای بالا برای سلامت مردم بسیار خطرناک است و این خطر از طریق ۲ عامل افزایش انتشار اشعه UV و همچنین گرمازدگی به تهدید زندگی مردم منتهی خواهد شد.

وی افزود: در ایران، قانون مشخصی برای تعطیلی بر اثر گرمای هوا وجود ندارد و عموما این مسئله به درخواست نهادهای ذیل وزارت کشور در دولت طرح و روی آن تصمیم‌گیری می‌شود.

این کارشناس مسائل اقلیمی گفت: عمده سامانه‌های هواشناسی هفته جاری و هفته آینده را بسیار گرم پیش‌بینی کردند و تعطیلی شهرها در این شرایط می‌تواند زمینه سلامت مردم را مهیا کند.

وثوقی تاکید کرد: بر اساس گزارش یکی از مراکز درمانی کشور، مراجعه به مراکز درمانی در اثر گرمازدگی طی هفته‌های گذشته در کشور ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده در حالی‌که هنوز به اوج گرمای هوا نرسیده‌ایم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxylw