یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 109038
تاریخ انتشار: 1403/02/05 04:13
هشدار نارنجی هواشناسی تا پایان هفته ادامه دارد

خطر سیلاب بیخ گوش 17 استان

«سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی برای ۱۷ استان از جمله تهران از آب‌گرفتگی معابر ، سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، تگرگ و خسارت به کشاورزان خبر داد.» این خبری بود که از نخستین روز این هفته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و هر روز هم تکرار شد.
خطر سیلاب بیخ گوش 17 استان

براساس اطلاعیه سازمان هواشناسی از دوشنبه تا چهارشنبه این هفته احتمال  رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ و کاهش نسبی دما در 17 استان کشور وجود داشته و به همین دلیل توصیه‌ّهایی به شهروندان شده است.

آماده باش مدیریت بحران در تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر صدور هشدار نارنجی و تشدید سامانه بارشی گفت: مدیریت بحران آماده باش است.

حامد یزدی مهر در جمع خبرنگاران، از صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی با تاکید بر هشدار سطح زرد صادر شده طی روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی تا پایان هفته جاری این سامانه در آماده باش کامل است.

وی در ادامه در خصوص احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها در شهرستان‌های، فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، شمال تهران، پردیس و امامزاده داوود نیز هشدار داد.

یزدی مهر با بیان اینکه منطقه اثر مخاطرات احتمالی در سراسر استان تهران به ویژه نیمه شمالی و غربی پیش بینی شده است گفت: به همه شهروندان به‌ویژه ساکنان نیمه شمالی و غربی استان در خصوص جاری شدن روان آب و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار می‌دهیم که از تردد و توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها اکیداً خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران افزود: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال رخداد صاعقه و بارش تگرگ گاهی وزش باد خیلی شدید به ویژه در نیمه جنوبی، نواحی غربی و ارتفاعات از مردم عزیز می‌خواهیم از فعالیت‌های کوهنوردی به‌ویژه صعود به قله‌ها پرهیز کنند.

وی در ادامه بر عدم پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک نیز تاکید و بیان کرد: با توجه به پیش بینی وزش باد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و تجهیزات موجود در نقاط مرتفع، مانند برج‌ها و دکل‌ها وجود دارد و در این خصوص ضروری است که متولیان نسبت به استحکام و ایمنی این موارد تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

یزدی مهر به احتمال لغزندگی و کاهش دید جاده‌ها و محدودیت دید به ویژه در گردنه‌های کوهستانی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال بارش برف و کولاک امکان لغزش سنگ از ارتفاعات و ریزش بهمن از قله‌ها وجود دارد، توصیه اکید مدیریت بحران در این خصوص، احتیاط در تردد خودروها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر ضرورت پاک سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها نیز تاکید و اظهار کرد: با صدور هشدار نارنجی مدیریت بحران به حالت آماده باش کامل آمده این هشدار به تمام دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای کسب آمادگی‌های لازم ابلاغ شده است.

رنگ‌بندی‌های هشدارآمیز 

رنگ زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام هستند که با هدف جلب توجه کاربران و اقدام مقتضی مردم و مسئولان نسبت به وضعیت جوی به گزارش‌های مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور اضافه شده است. تشریح مفهوم رنگ زرد، نارنجی و قرمز در عنوان هشدارهای صادره از سوی مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، به شرح ذیل می باشد:

رنگ زرد؛ جهت آگاهی

هشدارهای زرد برای طیف وسیعی از شرایط جوی، هنگامی صادر می شوند که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود. در این سطح از هشدار، بیشتر افراد ممکن است بتوانند به کارهای روزمره خود ادامه دهند اما برخی دیگر بسته به مکان یا نوع فعالیت آنها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بنابراین توجه به محتوی هشدار و ارزیابی اینکه آیا فعالیت شما می‌تواند تحت تاثیر این هشدار قرار گیرد مهم است.مسئولان می بایست از وجود پدیده جوی آگاه باشند و تدابیر لازم را در صورت نیاز اتخاذ کنند.

رنگ نارنجی؛ جهت آمادگی

رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای تأثیرات منفی ناشی از هوای مخرب است که می‌تواند برنامه زندگی شما را مختل کند. به این معنا که احتمال تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم وجود دارد. شما با مشاهده این رنگ باید در مورد تغییر برنامه‌های خود و اقدام برای محافظت از خود و اموال تان بیندیشید. در این شرایط ممکن است نیاز باشد تا تأثیر منفی وضع هوا بر خانواده و اطرافیان خود را بررسی کنید و قبل از وقوع هوای بد، اقداماتی برای کم کردن اثرات منفی آن انجام دهید.

مسئولان باید آمادگی لازم را برای مواجه با خطر داشته باشند از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان های آب منطقه‌ای، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و ... تمهیدات لازم به ‌منظور جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم آورند.

رنگ قرمز؛ جهت اقدام

رنگ قرمز در پیش بینی ها از هوای خطرناک خبر می دهد. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنید.این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شویم. باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی شود.مسئولان باید تمهیدات لازم را به منظور جلوگیری از خسارت انجام بدهند. این اقدامات شامل مدیریت سدها، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی، تمهیدات راهداری و ... است.

سخن پایانی

آنچه بارها بیان شده در این شرایط جوی احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات و...  وجوددارد.

 بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای برون‌شهری، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها تاکید داشته و به کشاورزان نیز توصیه کرده تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی را بکار بندند.  بااین‌همه به نظر می‌رسد صیانت از جنگل‌ها، مراتع و آبخیزها و همچنین حریم رودخانه باید به عنوان یک اقدام مستمر در دستور کار وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های مسئول قرار گیرد تا شاید پدیده‌های جوی با مخاطرات کمتری همراه باشد. همچنین اصلاح سامانه تامین آب شرب شهری و روستایی در شرایط افزایش رقوم و سیلابی شدن منابع اب های سطحی در شهرهای متکی به آب سطحی الزامی است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nl5lx