سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 109296
تاریخ انتشار: 1403/02/10 07:15

شهر نیاسر کجاست و در چه فصلی باید به آنجا رفت؟

شهر نیاسر کجاست و در چه فصلی باید به آنجا رفت؟

اگر قصد خرید بلیط قطار کاشان و سفر به این شهر را دارید، بد نیست که بازدید از جاذبه‌های نیاسر را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. نیاسر یکی از شهرهای استان اصفهان بوده که در نزدیکی کاشان واقع شده است. با توجه به اینکه در این شهر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی وجود دارد؛ بنابراین سفری خوب و خاطره‌انگیز را تجربه خواهید کرد. در ادامه مطلب، این شهر و جاذبه‌های آن را معرفی خواهیم کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در جریان بهترین فصل سفر به نیاسر قرار بگیرید.

نیاسر کجاست؟

نیاسر یکی از شهرستان‌های توابع کاشان در استان اصفهان بوده که در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال‌غربی این شهر واقع شده است. نیاسر شهری تاریخی با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار است که بازدید از آن حتماً به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به اصفهان تبدیل خواهد شد. باغ‌هایی که در گوشه‌به‌گوشه این شهر قرار دارند، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های آن مخصوصاً در فصل بهار محسوب می‌شوند؛ چراکه نیاسر مرکز اصلی تولید گلاب، دیگر عرقیجات و عصاره‌های گیاهی در کشور است.

داستان‌های تاریخی و وجود بناهای قدیمی بسیار دیگر، دلیل سفر به این شهرستان زیبا و تماشایی است. یکی از داستان‌های جالبی که در مورد این شهر وجود دارد، به پایه‌گذاری و تأسیس آن مربوط می‌شود. بر‌طبق تاریخ، پایه‌گذاری این شهر را به اردشیر بابکان، بنیان‌گذار سلسله ساسانی، نسبت می‌دهند. نام‌گذاری نیاسر نیز ماجرای جالبی دارد.

در کتب تاریخی آمده است که اردشیر بابکان در اولین روزهای حکومت خود چندین شورش را متوقف کرد. برای مقابله با یکی از این شورش‌ها باید به اصفهان سفر می‌کرد. هنگامی‌که او موفق به شکست سربازهای شورشی شد، رهبران آن‌ها را دستگیر کرد و همه آن‌ها را گردن زد؛ سپس سرها را به چشمه اسکندریه برد. در آنجا ضیافتی ترتیب داد و به‌عنوان بخشی از سخنرانی خود به این جمله اشاره کرد که «ما بر سر افراد برجسته جشن گرفتیم.» در زبان پهلوی افراد برجسته، «نیکان‌ سر» ترجمه می‌شود. در گذر زمان، این نام به نیاسر تبدیل شد.

مکان‌های دیدنی نیاسر

مهم‌ترین اقدام بعد از خرید و رزرو بلیط قطار کاشان، شناخت جاذبه‌های آن و شهرهای اطراف همچون نیاسر است که البته در ادامه مطلب به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیاسر می‌پردازیم.

آبشار

آبشار نیاسر یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که همه با شنیدن نام نیاسر ناخودآگاه به یاد این آبشار می‌افتند. جالب است بدانید که آبشار این شهر از چشمه‌ای به نام تالار اسکندریه سرچشمه می‌گیرد. زیبایی‌های طبیعی اطراف این چشمه و وجود گیاهان دارویی مختلف مانند پرسیاوش، علف‌شوره و خیار بوته مار، در کنار درختان بید شیرین، توت، عرعر و انگور، چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب خواهد کرد.

چارطاقی

دیگر جاذبه تماشایی نیاسر، بنایی تاریخی و چهارگوشه به‌نام چارطاقی بوده که با اسامی چهارقاپو و چهاردروازه نیز شناخته می‌شود. تاریخ ساخت این بنا را به دوره ساسانیان و اردشیر بابکان نسبت می‌دهند. چارطاقی درواقع قسمتی از آتشکده بزرگی است که اردشیر بابکان دستور ساخت آن را صادر کرده بود. جالب است بدانید که این بنا طوری طراحی و ساخته شده که امکان تشخیص فصل‌ها از طریق تماشای طلوع و غروب خورشید از آنجا امکان‌پذیر است؛ به همین علت، باستان‌شناسان چهارطاقی را یک تقویم نجومی می‌دانند.

عمارت و باغ‌تالار کوشک

عمارت و باغ‌تالار باشکوه کوشک یکی‌دیگر از دیدنی‌های نیاسر است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. در آن زمان ساختمان‌های زیادی در این باغ بنا شده بود که امروزه جز کوشک چیزی از آن‌ها باقی نمانده است. تاریخ‌نویسان دستور ساخت این بنا را به سلطان حسین صفوی، آخرین پادشاه این سلسله، نسبت می‌دهند.

چشمه اسکندریه

چشمه اسکندریه قلب نیاسر است که در اطراف چارطاقی واقع شده است. به نقل از کتاب تاریخ کاشان، اسکندر بن فیلقوس، از یاران دانیال نبی، این چشمه را کشف کرد. آب این چشمه بسیار زلال و روشن است و در تابستان آبی خنک و گوارا دارد. در زمستان نیز آب آن به طرز عجیبی گرم و مطبوع می‌شود. این چشمه پس از خروج از دل کوه و عبور از باغ‌تالار و دیگر باغ‌ها به‌شکل آبشار به مسیر خود ادامه می‌دهد.

حمام و آسیاب آبی

دیگر بنای تاریخی نیاسر گرمابه و آسیاب آبی این شهر است که تاریخ ساخت آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهند. در آن زمان، مردم در مسیر چشمه اسکندریه ۱۳ آسیاب آبی برای رونق کشاورزی ساختند. امروزه تنها یکی از آسیاب‌ها بازسازی شده و مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. در امتداد این آسیاب نیز گرمابه‌ای متعلق به همان دوران وجود دارد که بازدید آن خالی از لطف نیست.

غار رئیس

یکی از جاذبه‌هایی که واجب است در سفر به نیاسر از آن بازدید کنید، غار رئیس است که باستان‌شناسان قدمت آن را به دوره پارت‌ها نسبت می‌دهند. جالب است بدانید که این غار یک جاذبه طبیعی نبوده و ساخته دست بشر است. شگفتی این غار چاه‌های بسیار عمیق آن است که باستان‌شناسان ژرف‌ترین آن را با ۱۰ متر ارتفاع تخمین زده‌اند. نکته‌ای که باعث حیرت همگان است، توانایی بشر در حفر این چاه‌ها با ابزارآلات ابتدایی و ساده آن زمان است.

بهترین فصل سفر به نیاسر

برخلاف کاشان که شهری بیابانی و کویری است، نیاسر طبیعتی بکر و سرسبز با باغ‌های بسیار زیبا و تماشایی دارد؛ بنابراین اگر قصد خرید بلیط قطار کاشان و سفر به این شهر را دارید، بهتر است از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نیاسر نیز بازدید کنید. با توجه به اقلیم و طبیعت زیبای این شهر بهترین فصل سفر به آن در بهار و ماه اردیبهشت است. سفر به نیاسر در اواخر بهمن‌ماه که درختان بادام شکوفه‌های خود را نمایان می‌کنند نیز بسیار جالب و دیدنی خواهد بود.

راهنمای خرید بلیط قطار کاشان

با توجه به اینکه در روزهای آخر سال هستیم و به روزهای زیبای بهاری و سفرهای نوروزی نزدیک می‌شویم، بهتر است که از حالا به فکر تهیه بلیط سفر خود باشید. فلای تودی که یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت‌های فروش بلیط قطار و هواپیما در کشور است، به‌واسطه همکاری با شرکت‌های مختلف ریلی، بهترین و ارزان‌ترین بلیط های قطار کاشان را ارائه می‌دهد. امکان رزرو آنلاین هتل یکی‌دیگر از خدمات این سایت است که تجربه اقامتی امن و راحت را به شما هدیه می‌کند. آیا تاکنون از خدمات این سایت اینترنتی استفاده کرده‌اید؟


 


 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457ylq