پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 39083
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/01/28 07:04

چرا طلا و نقره همیشه ارزشمند هستند؟

مقالات زیادی در مورد طلا و نقره به عنوان یک سرمایه گذاری مالی وجود دارد. در ادامه بر جنبه های اجتماعی و روانی طلا و نقره خواهیم پرداخت.
چرا طلا و نقره همیشه ارزشمند هستند؟

چرا طلا و نقره ارزشمند هستند؟

برخی افراد استدلال می کنند که طلا و نقره ارزش ذاتی ندارد. آنها می گویند این یک یادگار وحشیانه است که هیچ ویژگی پولی ندارند. آنها معتقدند که در یک محیط اقتصادی مدرن، ارز کاغذی (یا دیجیتال) پول انتخابی است و تنها ارزش طلا و نقرا به عنوان ماده ای برای ساخت جواهرات است. در انتهای دیگر طیف، کسانی هستند که ادعا می کنند طلا دارایی با ویژگی های ذاتی مختلف است که حفظ آن را برای سرمایه گذاران در پرتفوی خود منحصر به فرد و ضروری می کند.

دلایل ارزشمند بودن نقره و طلا

  • طلا و نقره به عنوان نمادی از ثروت، قدرت و عظمت تلقی می شود. طلا در طول اعصار به عنوان ماده ای سلطنتی در جایگاه والایی قرار داشته است.
  • طلا و نقره در طول هزاران سال به عنوان جواهرات و وسیله مبادله مورد استفاده قرار گرفته است.
  • طلا و نقره نقش اقتصادی مهمی به عنوان وسیله مبادله در صورت سقوط ارز دارد.
  • طلا یک ذخیره ارزش و در نتیجه یک فرصت سرمایه گذاری برای افراد است.
  • طلا و نقره کمیاب است و استخراج آن دشوار است.
  • طلا و نقرا چکش خوار هستند و می تواند در صورت نیاز برای استفاده در الکترونیک، دندانپزشکی، ابزار پزشکی و صنایع دفاعی، هوافضا و خودروسازی تشکیل شود.
  • طلا و نقره بادوام و غیر خورنده هستند و زیبایی بصری و جذابیت مغناطیسی دارند.

دوگانگی طلا و نقره

طلا و نقره همیشه به عنوان جزئی از جواهرات تزئینی و گاهی اوقات ارز و به عنوان یک سرمایه گذاری ارزش داشته است. شرکت های بزرگ جواهر سازی مانند تیفانی، سواروسکی ، کارتیر و ... علاوه بر استفاده از فلزات گران قیمت برای ساخت جواهرات هنری و زیبای خود در این فلزات سرمایه گذاری های هنگفتی را انجام داده اند.

از میان تمام فلزات جدول تناوبی عناصر، طلا و نقره جایگاه ویژه ای از لحاظ کاربرد و ارزش دارند. عناصری غیر از فلزات را برای سرمایه گذاری کاملا رد می کنیم، زیرا ارزهای گازی یا مایع از دیدگاه قابلیت حمل شخصی چندان کاربردی نیستند. پس نگاه ها به سمت فلزاتی مانند آهن، مس، سرب، نقرا، طلا، پالادیوم، پلاتین و آلومینیوم جلب می شود، آهن، سرب، مس و آلومینیوم این فلزات در طول زمان مستعد خوردگی هستند، بنابراین از نظر ذخیره سازی، که برای سکه ها لازم است، ارزش خوبی ندارند. علاوه بر این، حفظ فلزات از خوردگی یک کار سخت است. آلومینیوم بسیار سبک و منعطف است پس برای فلز سکه ای که باید احساس امنیت و ارزش را القا کند ایده آل نیست. فلزات نجیب پلاتین یا پالادیوم، از جمله موادی که به عنوان فلزات نجیب شناخته می‌شوند، انتخاب‌های معقولی هستند، زیرا عمدتاً نسبت به عناصر دیگر واکنش نشان نمی‌دهند یعنی خوردگی کمی ایجاد می‌کنند. اما میزان آنها برای تولید تعداد کافی سکه در سراسر جهان وجود ندارد.

برای ارزش دادن به یک فلز، باید مقداری کمیاب باشد (به طوری که همه نتوانند با آن سکه تولید کنند) اما به اندازه کافی فراوان باشد تا بتوان تعداد معقولی سکه برای تجارت ایجاد کرد. طلا و نقره طلا خوردگی نمی کند می توان آن را روی شعله ذوب کرد و کار با آن و مهر زدن به عنوان سکه را آسان می کند. نقره و طلا فلزات زیبایی هستند که به راحتی به جواهرات تبدیل می شوند و هر دوی این فلزات گرانبها طرفداران خاص خود را در محافل جواهرات ظریف دارند. طلا، فلز مرموز اگرچه نقرا را می توان به روش های مختلف جلا داد و بافت داد تا نور و چشم را جلب کند.

مزایای داشتن طلا و نقره چیست؟

فراتر از درخشش طبیعی و جذابیت اسرارآمیز آن، دلایل مالی زیادی برای داشتن طلا و نقره وجود دارد. برای یک چیز، طلا به عنوان یک ذخیره ارزش عمل می کند، به این معنی که ارزش آن به جای کاهش در طول زمان، ثابت می ماند. در همین راستا، طلا به عنوان پوششی در برابر تورم مفید است. اگرچه تورم ارزش ارزها را پایین می آورد، اما طلا تحت این فشار نزولی قرار نمی گیرد. ثبات طلا به عنوان یک دارایی مالی همچنین باعث می شود که این فلز گرانبها در دوره های آشفتگی اقتصادی، جذاب باشد.

چگونه می توانم در طلا و نقره سرمایه گذاری کنم؟

گزینه های مختلف سرمایه گذاری برای سرمایه گذارانی که به دنبال افزودن طلا به پرتفوی خود هستند در دسترس است. کسانی که با جذابیت فیزیکی طلا به سمت طلا کشیده می شوند ممکن است بخواهند شمش طلا، سکه یا جواهراتی مانند انگشتر، دستبند یا گردنبند بخرند. با این حال، هزینه های ذخیره سازی و بیمه قابل توجهی در ارتباط با مالکیت فیزیکی طلا وجود دارد. سایر ابزارهای سرمایه گذاری محبوب عبارتند از صندوق های قابل معامله در بورس طلا (ETF) و سهام شرکت های استخراج معدن.

آیا کشورها ذخایر طلا دارند؟

بله، تا سال 2022، ایالات متحده بیش از 8000 تن طلا داشت. طلا ارزش ثابت پول یک کشور را به مقدار ثابت طلا مرتبط می کند دلیل این امر آن است که طلا منطقی ترین انتخاب برای وسیله مبادله کالا و خدمات است. این فلز به اندازه کافی برای ایجاد سکه ها فراوان است اما به اندازه ای نادر است که همه نمی توانند آنها را تولید کنند. طلا خورده نمی شود، یک ذخیره پایدار از ارزش را فراهم می کند و انسان ها از نظر فیزیکی و احساسی به سمت آن کشیده می شوند. جوامع و اقتصادها برای طلا ارزش قائل هستند، بنابراین ارزش آن را بالاتر می برد. طلا فلزی است که وقتی دیگر اشکال ارز کار نمی‌کنند، احتمالاً به آن بازگشت خواهیم کرد. این بدان معناست که طلا همیشه در شرایط سخت و اقتصادی خوب ارزش خواهد داشت.

نتیجه گیری ...

از زمان تمدن باستانی، از مصریان تا اینکاها، طلا و نقره ارزش واقعی و نمادینی برای بشریت داشته است. طلا و نقره به عنوان پول برای مبادله، به عنوان ذخیره ارزش، به عنوان جواهرات ارزشمند و به عنوان مصنوعات دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. ارزش طلا و نقرا در راستای یک تفکر اجتماعی است. همه ما قبول داریم که همیشه ارزشمند بوده اند و در آینده نیز خواهند بود. ویژگی های براق و فلزی طلا و نقره، کمیاب بودن نسبی و دشواری استخراج این تصور را افزایش می دهد که طلا یک کالای ارزشمند است. پلاتین نیز یک فلز با ارزش است، اما به دلیل کمیاب بودن نمی‌توان آن را تبدیل به ارز کرد.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3koaz8