شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 107115
تاریخ انتشار: 1402/12/21 06:51
بررسی وضعیت بازارهای مالی و سرمایه‌ای در روزهای پایانی ۱۴۰۲

سال سخت دلار در راه است؟

این هفته آخرین هفته کامل معاملاتی در بازار است و کارشناسان معتقدند اگر بازارساز بتواند نرخ را کنترل کند، شاید بتوان امیدوار بود تا انتهای فروردین ۱۴۰۳دلار رشد چندانی نداشته باشد.
سال سخت دلار در راه است؟

این هفته آخرین هفته کامل معاملاتی در بازار است و کارشناسان معتقدند اگر بازارساز بتواند نرخ را کنترل کند، شاید بتوان امیدوار بود تا انتهای فروردین ۱۴۰۳دلار رشد چندانی نداشته باشد. بنابراین این هفته یکی از هفته‌های سرنوشت ساز برای دلار محسوب می‌شود.برخی معامله‌گران نیز با توجه به اجرای سیاست فریز نرخ دلار توسط بانک مرکزی معتقدند معاملات دلار در روزهای انتهایی سال در کانال ۵۰ هزار تومانی بسته می‌شود.

تاثیر انتخابات امریکا بر نرخ ارز در ایران

باید توجه داشت که روند صعودی نرخ در بازارهای جهانی در التهابات بازارهای داخلی بی‌تاثیر نبوده است. به طوری که رشد طلای جهانی و بیت‌کوین اثر صعودی نرخ دلار را تقویت کرد و بازارها به شکل‌ شارپی‌تری در روند افزایشی قرار گرفتند.کارشناسان اقتصاد معتقدند در سال آینده فشار مالیاتی زیاد خواهد شد و سخت‌گیری‌های دولت افزایشی است. آنها می‌گویند برای دولت رونق اقتصادی و اشتغال اهمیت خاصی ندارد و همه اینها شرایط رکودی بدی برای بازارهای مالی همانند امسال به وجود خواهد آورد.

در همین حال وحید شقاقی شهری درباره وضعیت بازار ارز در روزهای پایانی سال می‌گوید: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، نرخ دلار در مرکز مبادله حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان خواهد بود و نرخ دلار در بازار آزاد هم با نوسانات اندک حوالی ۵۰ هزار تومان خواهد بود.کارشناس حوزه اقتصاد در مورد وضعیت بازار ارز در سال آینده هم بیان کرد: برای سال آینده شرایط ممکن است متفاوت باشد و بر این اساس دولت باید برای سال آینده کاملا به هوش باشد یعنی سال آینده ممکن است شرایط نسبتا سخت‌تری در پیش باشد.شقاقی شهری توضیح داد: مسئله نخست این است که آبان سال آینده انتخابات امریکا است و بیشتر کاندیداهای جمهوری‌خواهان درخواست تشدید تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده‌اند. ثانیا، به دلیل رکود اقتصاد جهانی احتمالا نرخ نفت نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهشی خواهد بود. چرا که برآوردها نشان می‌دهد نرخ نفت در سال آینده با کاهش ۱۰ تا ۱۵دلاری حدود ۶۵ تا ۷۰ دلار خواهد بود. وی افزود: از طرف دیگر، سال آینده احتمالا انتظارات تورمی بیشتر خواهد بود.کارشناس حوزه اقتصاد با تاکید بر اینکه دولتمردان و تیم اقتصادی دولت باید با برنامه و آگاهانه برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند، افزود: همیشه نباید با سناریوهای خوشبینانه حرکت کرد و باید سناریوهای بد را هم در نظر گرفت. در این راستا توصیه می‌شود دولتمردان و تیم اقتصادی دولت سناریوهای مختلفی برای مواجهه هوشمندانه با حوادث احتمالی در نظر داشته باشند و از هم‌اکنون به صورت ویژه بر بحث مدیریت تراز تجاری و مدیریت تراز حساب سرمایه تمرکز شود.

میانگین نرخ دلار در ۱۴۰۲

بررسی نمودار نرخ دلار آزاد در سالی که گذشت نشان می‌دهد که در عمده روز‌های سال نرخ این ارز شرایط با‌ثباتی را سپری کرده است. در روز‌های ابتدایی معاملات سال گذشته نرخ دلار آزاد با رشد قابل توجه نسبت به آخرین نرخ‌های سال گذشته فعالیت خود را در کانال‌های قیمتی ۵۳ و ۵۴ تومانی آغاز کرد.اما با بازگشت معاملات به روال عادی خود و شروع رسمی بازار سال جدید، نرخ این ارز در کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی به ثبات رسید. در ادامه انتشار گمانه‌هایی از آزادسازی واردات خودرو برخی سودجویان را روانه بازار کرد که بانک مرکزی با تصویب قانون ممنوعیت تخصیص ارز به شرکت‌های فعال در بازار آزاد با این روند مقابله کرد. از نیمه اردیبهشت ماه تا ابتدای تابستان، اجتماع سیگنال‌های سیاسی مثبت باعث شد روند کاهشی جدیدی در نرخ اسکناس امریکایی آغاز شود.

از جمله این سیگنال‌های مثبت بهبود روابط با کشور‌های منطقه، آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و احتمال شکل‌گیری توافق کوتاه‌مدت با امریکا بود. ۳ ماه تابستان طولانی‌ترین بازه ثبات نرخ ارز در امسال بود به صو‌رتی که نرخ دلار آزاد از حدود ۱۷ تیر ماه تا انتهای دهه نخست مهر ماه زیر مرز نرخ ۵۰هزار تومانی نوسان کرد. حمله ۷ اکتبر حماس به مواضع اسرائیل آغاز نوسانات نرخ ارز در ۶ ماهه دوم سال بود. البته این نوسانات نیز پس از مدتی جبران شد و نرخ دلار دوباره به شرایط باثبات بازگشت. اما با شروع سال جدید میلادی و افزایش سطح ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای، نرخ ارز دوباره افزایشی شد و در راستای این روند افزایشی جدید هر برگ اسکناس دلار آزاد در بازار بهمن ماه در سقف امسال خود معامله شد. در بازار اسفند هم میانگین نرخ دلار با نوسان در کانال ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان است هرچند که در روزهای بعد از انتخابات این نرخ در معاملات بازار آزاد به ۶۷ هزار تومان هم رسید.

کدام سرمایه‌گذاران هفته سوم اسفند سود کردند؟

بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران در آخرین روزهای اسفند ماه به حرکت درآمدند تا انتظارات تورمی را بیش از پیش تقویت کنند.

بازارهای سرمایه‌گاری در ایران در هفته سوم اسفند سود بالایی را نصیب سرمایه‌گذاران کردند. بازدهی سه تا ۱۰ درصدی بازارهای چهارگانه سنتی نشان می‌دهد هر چند پرچمدار بازار، یعنی ارز همه قیمت‌ها را به حرکت درآورده است اما خود در بازدهی اندکی عقب نشسته و تلاش سایر بازارها برای رسیدن به سطوح تازه را نظاره می‌کند.

برنامه‌های بازارساز

بازارساز در روزهای اخیر ورود بازار را کانال جدید را پذیرفته است. حالا در شرایطی که نرخ ارز در بازارهای غیر رسمی در کانال ۶۰ هزار تومان قرار دارد، همچنان سیر حرکت ارز رو به افزایش است. هر چند دولت بارها و بارها اعلام کرده که نرخ دلار در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد اما با مخابره سیگنالی عجیب به بازار ارز، آمادگی خودش را برای دلار گران‌تر رسمیت بخشیده است. محاسبات نشان می‌دهد ربع سکه‌ای که در دو حراج بانک مرکزی فروخته شده، بر پایه دلار ۹۴ و ۹۶ هزار تومانی محاسبه شده است. نرخ ربع سکه در بازار آزاد حبابی در محدوده پنج میلیون تومان دارد. حالا بانک مرکزی با طراحی مکانیزمی عجیب نه تنها این حباب را نشکسته است، بلکه سیگنال افزایش نرخ دلار را نیز با این سازکار به بازار مخابره کرده و در نتیجه افزایش نرخ ارز را شتاب داده است.

در هفته اخیر نخستین و دومین حراج ربع‌ سکه‌های بانک مرکزی به ترتیب در روز یکشنبه ۱۳ و چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار شد. در حراج اول ربع سکه با نرخ ۱۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۰۸ تومان و در دومین حراج با نرخ ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۲۰ تومان عرضه شد. این قیمت‌ها مهر تاییدی شد تا فتیله نرخ دلار که مدت‌ها بود با سیاست‌های بانک مرکزی فریز شده بود روشن شود و انفجار نرخ را در بازارهای مالی رقم زد. طلای ربع سکه‌ها در حراج‌های اول و دوم با دلار ۹۴ و ۹۹ هزار تومانی محاسبه شد و معامله‌گران این اقدام را سفته‌بازی با عاملیت بانک مرکزی عنوان کردند. به اعتقاد آنها این همین موضوع مهر تاییدی بر افزایش نرخ دلار در روزهای آتی نیز هست.

با این وصف بسیاری از معامله‌گران دلار پنجاه هزار تومان را دلار پیوسته به تاریخ می‌دانند و معتقدند اقتصاد ایران مهیای رویارویی با دلار شصت هزار تومانی شده است. نرخ دلار از نهم اسفند تا هفته منتهی به هجدهم اسفند ماه رشد کرد. این اسکناس در مدت یاد شده رشد بازدهی ۳.۲۴ درصدی و افزایش نرخ دو هزار تومانی داشت.

سکه و طلا گران شدند

بازار سکه از یک سو تحت تاثیر حراج بانک مرکزی و از سوی دیگر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بود. در عین حال افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی نیز این بازار را بازاری رو به رشد تبدیل کرد. در هفته مورد بررسی نرخ سکه تمام بهار آزادی از مرز ۳۷ میلیون تومان عبور کرده و بازدهی ۹.۱۲ درصدی را تجربه نمود. روز پنجشنبه نرخ سکه بهار آزادی در سطح ۳۵ میلیون و ۲۰ هزار تومانی قرار گرفت.

در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با نرخ ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته قطعات سنگین سکه سه کانال و سایر قطعات سکه یک کانال صعود کردند.

همچنین در پایان هفته سوم اسفندماه هر گرم طلای ۱۸ عیار به نرخ سه میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و با افزایش ۲۹۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. به این ترتیب طلا بازدهی مثبت ۱۰.۲۸ درصدی داشت که بیشترین افزایش بازدهی در بازارهای مالی طی یک سال اخیر است. در هفته سوم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۳ میلیون و ۸۰۸ هزار تومانی ایستاد.این هفته انس جهانی طلا با رشد نرخ بی‌سابقه‌ای همراه شد و طلای جهانی افزایش ۱۲۷ دلاری را در هفته مورد بررسی به ثبت رساند.

پیش‌بینی نرخ طلای جهانی

گزارش‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر نرخ طلا به بالاترین رقم طی دو ماه گذشته رسیده است. به نظر می‌رسد بازارها متقاعد شده‌اند فدرال رزرو سیاست‌های پولی خود را تا اواسط امسال میلادی آسان‌تر می‌کند. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.تحلیلگران عقیده دارند اگر اطلاعات اقتصادی همچنان ضعیف باشند و بازارها در مورد کاهش زود هنگام نرخ بهره متقاعد شوند، نرخ طلا در ۳ یا ۴ ماه آینده به یک رکورد جدید می‌رسد.این گروه از تحلیل‌گران جهانی عقیده دارند بزرگ‌ترین عامل افزایش نرخ طلا انتظار کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی امریکاست.پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد. از طرف دیگر، دلار در آستانه بیشترین کاهش نرخ هفتگی از ابتدای امسال میلادی قرار دارد و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است.

بورس بالاخره سبز شد

بورس، بازار عقب مانده از تورم در ایران که بسیاری از سرمایه‌گذارانش را نقره‌داغ کرده است، بالاخره در هفته سوم اسفندماه سبزپوش شد و شاخص کل بورس رشدی ۵.۰۴ درصدی را به ثبت رساند.شلخص بورس از دو میلیون و ۵۴ هزار واحد به دو میلیون و ۱۶۵ هزار واحد رسید. معاملات سهم‌های کوچک نیز در این هفته افزایش نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. به نحوی که شاخص هم‌وزن از ۷۱۴ هزار واحد، با رشد ۳.۴۳ درصدی به ۷۳۸ هزار واحد رسیده است. در این هفته، بازار سهام به صورت میانگین، روزانه ۱۰ میلیارد و ۳۴۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات خرد ۶ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومانی را رقم زد.

تاثیر دلار بر بازار خودرو

بازار خودرو، وضعیت آرامی را تجربه می‌کند و تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی نسبت به روزهای قبل تغییری ندارند. البته چنین ثبات قیمتی زیر سایه تعطیلی بازار بوده و با توجه به اینکه طی هفته مورد بررسی با افزایش نرخ ارز، نرخ خودرو صعودی شد، انتظار می‌رود در صورتی که این افزایش نرخ ارز ادامه‌دار باشد، خودرو نیز گران‌تر شود. با این همه طی هفته گذشته نرخ دلار در بازار آزاد وارد کانال جدید شد و به تبع آن نرخ خودرو هم روند رو به رشد را در پیش گرفت، اما آیا هفته آینده نیز این رشد نرخ ادامه خواهد داشت؟

سخن پایانی

در ماه‌های اخیر بازار ارز با رشدی محسوس، سایر بازارهای را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حتی راکدترین بازارهای ایران نظیر بازار مسکن و خودرو نیز در عین نبود مشتری، در این روزها به حرکت درآمده‌اند و با افزایش نرخ مواجه‌اند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oleoq