شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 12361
تاریخ انتشار: 1400/12/09 15:41

قطعات اصلی دستگاه CNC

قطعات اصلی دستگاه CNC شامل: بلبرینگ بال اسکرو بال بوشینگ ها و اسپیندل ها می باشد.

قطعات اصلی دستگاه CNC شامل:
 بلبرینگ بال اسکرو
 بال بوشینگ ها 
و اسپیندل ها می باشد.
 که کنترل این دستگاه های صنعتی توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری قابلیت کنترل و هدایت دارد .و به میزان قابل توجهی از خطاهای انسانی در آنها کاسته شده. چرا که دخالت انسان را در برش دادن و شکل دادن به حداقل رسانده است. و به راحتی تمامی طراحی های فلزکاری و ماشینکاری های چوب، حکاکی ،سوراخکاری، تراشکاری و غیره با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی و دستگاه های سی ان سی انجام میشود. دستگاه های CNC از بخش ها، قسمت ها با قطعات مختلفی تشکیل شده است.

 قسمت های مکانیکی دستگاه سی ان سی
قسمت های کنترلی دستگاه سی ان سی
مرکز قدرت و تهیه برق

قسمتهای مکانیکی دستگاه سی ان سی

شاسی و بدنه
 ماشین
 صفحه های لغزشی
 موتور
 اسپیندل 
ریل و واگن 
استپ موتور 
چرخ دنده 
تسمه تایم
 بال اسکرو 
لاینر گاید
 سیستم حرکتی و غیره

دستگاه های کنترلی دستگاه سی ان سی شامل:

کنترل اصلی و مرکزی درایو
 موتور ها
 نرم افزار کنترل ای
 رابط سیستم های اندازه گیری
 اینورتر 
کنترل موتور


مرکز قدرت و تهیه برق شامل

فیوز های حفاظتی دستگاه 
تابلو برق
 کلید قدرت مغناطیسی کنتاکتور
 رله فرمان قطع برق 
سیم گارد

 

قطعات دستگاه CNC
شاسی و بدنه دستگاه سی ان سی

همانطور که می دانید شاسی یا بدنه ماشین از قسمت‌های مهم دستگاه سی ان سی می باشد که ساپورت کننده ریل واگن و موتور می باشد. چراکه اتصالات تمام آنها روی بدنه صورت می‌گیرد. به همین علت مقاومت بالای شاسی باید در برابر دمای بالا ارتعاشات و ضربات مقاوم باشد. به همین جهت آنها را به دو صورت چدنی و فولادی تهیه می‌کنند.

شاسی چدنی

شاسی های چدنی قابلیت رفع ارتعاشات دستگاه را دارند. که به دلیل کیفیت بالا این متریال می باشد. ولی متاسفانه از هزینه‌های بالایی برای تولید دارد که از آنها استفاده نمی شود.

 شاسی فولادی

شاسی فولادی در دستگاه های سی ان سی کاربرد بالایی دارد. چرا که برخلاف متریال چدنی می توان هزینه پایین آن را یک مزیت حساب کرد. زیرا در ساختار شاسی فولادی از پروفیل‌های فولادی و جوشکاری و اصولی استفاده می‌کنند. برای کاهش تنش و دوام بالایی شاسی فولادی از جوش co2 استفاده می کنند. 
زمانی که شاسی ها ساخته شدند طی مدت زمان مشخص آنها را رها می‌کنند. تا فرآیند تنش زدایی و ماشین کاری انجام شود. عدم رعایت این اصول موجب آسیب دستگاه و خسارت های بالایی خواهد شد.

 صفحه لغزشی

یکی دیگر از قطعات ماشین سی ان سی با طراحی صاف و سخت هستند. که ابزار دیگر یا میز به وسیله‌ای بلبرینگها و روانکاری بر روی آن به لغزش می افتد. اسلایدرها جهت کم کردن اصطکاک هدایت می شوند یا این که روی لایه نازکی از روغن حرکت می کنند. 

موتور دستگاه سی ان سی

قسمت اصلی دستگاه سی ان سی که قابلیت تولید انواع مختلفی را دارد و جهت برش قطعات استفاده می‌شود. وظیفه موتور در دستگاه سی ان سی چرخش قطعه اصلی در دستگاه و وظیفه چرخش ابزار در فرز را بر عهده دارد. برای این که سرعت برش در ماشین تراش ثابت باشد باید از سیستم تصحیح سرعت بدون پله با ترمز استفاده کنیم. برای ربات ها و ماشین های کوچک از موتورDC و برای توان های بالاتر از موتور سه فاز AC باشد. 
تمام مسیر حرکت ابزار در دستگاه سی ان سی باید به صورت مختصات X, Y شناخته شده باشد. موتورهای محرک محور انواع مختلف دارند. 
سرو موتور
استپر موتور
DC 
سرو موتور ها به دو دسته تقسیم می شوند:
سرو موتور های جریان مستقیمDC
سرو موتور های جریان متناوبAC

استپ موتور ها

استپ موتور ها را به جز دستگاه های  سی ان سی در صنایع خودروسازی، رباتیک و پرینتر به کار می‌برند.

موتور دی سی

جهت تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی می باشد در این فرآیند میدان مغناطیسی توسط جریان الکتریکی جاری شده، موجب چرخش پیوسته آرمیچر می شود 

سیستم حرکتی دستگاه سی ان سی

فرآیند حرکت دستگاه سی ان سی شامل تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت خطی موتور می باشد که به سه روش انجام میشود. 

تسمه تایم
 بالسکرو
 دنده شانه و چرخ دنده

تسمه تایم

فرآیند حرکت تسمه تایم جهت تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی در موتور است که حرکتی بسیار دقیق و نرم است که  آن به علت عدم لقی این سیستم می باشد

 دنده شانه

فرایند دنده شانه ای جهت تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی است و علت محبوبیت این دنده شانه ها در دستگاه سی ان سی به علت حساسیت کمه آنها ها به گرد و غبار می باشد دنده شانه ای در دو نوع تهیه میشود ساده و مورب در نوع مورب آن با استقبال بهتری روبه‌رو شده است چرا که ضمن دقت بالا حرکتی نرم و بی صدا دارد.

 تسمه تایم

 دستگاه های سی ان سی کاربرد ریل و واگن در دستگاه سی ان سی ریل و واگن نیز یکی از قطعات اصلی دستگاه سی ان سی از وظیفه آن کاهش اصطکاک محورهای حرکتی روی بدنه شاسی می باشد.
 حرکت آنها به دو صورت لغزشی و غلتشی پشتیبانی می شود.  روش لغزشی که روشی کاملا منسوخ شده می‌باشد. چرا که بدنه ماشین مانند ریل به صورت مقطعی تراش میخورد اما در روش غلتشی اصطکاک دو سر به پایین ترین سطح خود خواهد رسید که در دو نوع بال بوشینگ و بلبرینگ خطی و لاینر گاید می باشد.

لاینر گاید

قطعات صنعتی برای کنترل حرکت خطی قطعات هستند که حرکت رفت و برگشتی آنها در یک مسیر خطی مستقیم می باشد این حرکت با سرعت و دقت بالا انجام می شود که به علت ساچمه های ریز محفظه واگن و ریل است.

بلبرینگ های دستگاه سی ان سی

بلبرینگ دستگاه CNC

بلبرینگ های دستگاه سی ان سی یکی از قطعات اصلی دستگاه سی ان سی میباشد این بلبرینگها حرکات چرخشی دستگاه سی ان سی را ساپورت کرده معمولاً برای سی ان سی های پر قدرت استفاده می شود که برای دستگاه استفاده می شود تنوع بالایی دارد. 

انواع بلبرینگ دستگاه CNC

بلبرینگ نسوز
 بلبرینگ سرامیکی
 بلبرینگهای سوزنی
 بلبرینگ ضد اسید 
بلبرینگ ضد سایش
 انتخاب بلبرینگ مناسب می تواند فرایند کار و راندمان کار را بالا ببرد.
 زاویه تماس و دقت بلبرینگ در دستگاه های سی ان سی اهمیت بالایی دارد.


 مشکلات بلبرینگ ها در ماشین CNC

عدم نصب صحیح بلبرینگ ها، ضربه خوردن بلبرینگ و یاتاقان ،روانکاری ضعیف بلبرینگ ها باعث خرابی زودرس بلبرینگها می‌شود. به همین علت باید با اضافه کردن به موقع روان کننده ها به دستگاه سی ان سی و بلبرینگ ها سعی در نصب و استفاده صحیح از بلبرینگ داشته باشیم. همچنین اگر گرد و غبار با تراشه های فلزی و غیره وارد قسمت داخلی بلبرینگ دستگاه سی ان سی نشود موجب آسیب به دستگاه CNC نشود موجب آسیب جدی به دستگاه خواهد شد. از جمله عوامل دیگر که امکان خرابی بلبرینگ ماشین های سی ان سی را دارد تمیز نبودن محیط کار در حین نصب بلبرینگ می باشد. که محیط باید کاملاً تمیز باشد تا بتواند دستگاه آب بندی بلبرینگ را تقویت کند.

زمانی که از بلبرینگ های سی ان سی استفاده می‌شود و اگر دچار عملیات اضافه بار طولانی مدت قرار بگیرد و قطعات آسیب دیده به موقع تامین نشوند به درستی نگهداری نشوند و تجهیزات قدیمی داشته باشند موجب کاهش کیفیت بلبرینگ های دستگاه سی ان سی خواهد شد. کیفیت بلبرینگهای دستگاه سی ان سی ارتباط مستقیمی با طول عمر دستگاه دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mwa82