دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 19496
تاریخ انتشار: 1401/06/14 23:30
نرخ پرواز‌ها سر به فلک کشید

کاسبی ایرلاین‌ها با اربعین

اجرا نشدن همه قوانین شرکت‌های هواپیمایی در فصول مختلف سال، فرسودگی ناوگان هوایی و وقوع تاخیر در انجام پروازهای مختلف همواره باعث نارضایتی مردم از عملکرد این شرکت‌ها شده است.

اکنون که به ایام اربعین نزدیک میشویم و حضور مسافران از سراسر کشور و حتی اتباع خارجی برای اعزام به کربلا و شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی افزایش یافته، مردم برای خرید بلیت هواپیما در مسیر ورود به خوزستان دچار مشکل شدهاند.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار کرد: باوجود پیگیریهایی که از 2 ماه گذشته داشتیم، هنوز وضعیت فروش بلیتهای هواپیمایی اصلاح نشد؛ همچنین از 2 ماه قبل که عنوان شده فروش بلیت برای اتباع خارجی بهصورت ارزی انجام میشود، دو نوع آسیب وارد شد؛ نخستین آسیب آن است که صنعت گردشگری بعد از 2 سال رکود بهدلیل شیوع بیماری کرونا با این کار آسیب میدید و گردشگری کشور با تهدید روبهرو میشد؛ دوم اینکه برای استانهایی مثل خوزستان که با مرکز کشور و شهرهای گردشگری و زیارتی فاصله زیادی دارد و سفر با اتوبوس یا خودرو شخصی خطرناک و از نظر زمانی بهصرفه نیست، وضعیت بدی را پیش آورد. سید کریم حسینی تصریح کرد: رفتوآمد بیماران و خانوادههای آنها برای ادامه درمان به مرکز کشور دچار مشکل جدی شد و مردم به زحمت بلیت تهیه کردند؛ حتی ارائه بلیت در سامانهها با مشکل مواجه شده است.

همه با مشکل تهیه بلیت مواجهند

نماینده مردم اهواز در مجلس بیان کرد: از 2 ماه قبل در مجلس به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادیم و از طریق مسئولان مربوطه هم پیگیری کردیم و اعلام شد طرح فروش بلیت بهصورت ارزی لغو شده و باید کاهش قیمتها لحاظ شود، اما باز هم ما با مشکل تهیه بلیت مواجهیم.

وی عنوان کرد: این آسیب برای خوزستان جدیتر است، چون آنهایی که دچار فشار اقتصادی شده و در تهیه بلیت با مشکل مواجه میشوند، مردم عادی هستند که برای درمان یا سفری که سالی یک بار به مشهد مقدس و سایر اماکن گردشگری انجام میدهند با مشکل مواجهند. نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: وزارت راه باید بهطور شفاف و صریح اعلام کند که ساماندهی فروش و عرضه بلیت را پیگیری کرده و در این زمینه مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد.

انجام روزانه ۳۰ تا ۳۵ پرواز ورودی و خروجی

مدیرکل فرودگاههای خوزستان عنوان کرد: باتوجه به اینکه 2 مرز چزابه و شلمچه در خوزستان برای پیادهروی اربعین حسینی فعال هستند، استقبال عمومی برای سفر هوایی عتبات در مسیر پروازی اهواز به نجف خیلی بالا نیست. سید مهدی بزاز ادامه میدهد: برای سهولت در تردد مسافران و زائران حسینی، پروازهای ورودی و خروجی فرودگاههای اهواز و آبادان (برای تهران و مشهد) به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت هواپیمایی یک هواپیمای ۷۳۷ جدید را وارد خط پروازی کرده، تصریح کرد: این اقدام باعث کاهش چشمگیر بار ترافیک شده است.

مدیرکل فرودگاههای خوزستان خبر داد: در فرودگاه اهواز بهصورت استاندارد روزانه ۳۰ تا ۳۵ پرواز ورودی و خروجی انجام میشود و به بیشتر مراکز استانها از جمله تهران و مشهد پرواز داریم.

رزاز خبر داد: فرودگاه اهواز از نظر تعداد پرواز چهارمین فرودگاه کشور است که به اقصی نقاط ایران از جمله تبریز، شیراز، اصفهان، بندرعباس، مشهد، زاهدان و کیش پرواز دارد.

وی در واکنش به نبود بلیت برای مسیر تهران به اهواز یا تهران به آبادان تا تاریخ ۲۴ شهریور گفت: خوزستان یک استان مرزی و صنعتی است و زائران حسینی، مسافران معمولی، تاجران، مدیران و کارشناسان از مجموعههای بزرگ صنعتی، نفتی و پتروشیمی به این استان تردد دارند؛ بنابراین دور از انتظار نیست که صندلیهای پرواز در این خط به فروش رسیده باشد. البته تمام تلاش خود را برای افزایش بیشتر پروازها به کار میگیریم.

۶۰ درصد ناوگان هوایی کشور ضعیف است

رئیس انجمن صنفی آژانسهای مسافرتی خوزستان با اشاره به ضعیف بودن ناوگان هوایی کشور بیان کرد: در کشوری با ۸۵ میلیون نفر جمعیت فقط ۲۵۰ هواپیما وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آنها زمینگیر هستند و بهدلایل مختلف از جمله کمبود قطعات یدکی و خرابی موتور فعال نیستند. وحید خادمی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیما در کشور فعال هستند که بهصورت میانگین به ازای هر یک میلیون نفر یک هواپیما وجود دارد، در حالی که کشور نیازمند حداقل ۴۰۰ هواپیمای فعال است. وی با اشاره به اینکه باتوجه به تحریمهای تحمیلشده به کشور پاسخگو نبودن ناوگان هواپیمایی طبیعی است، انتقاد کرد: هجوم عراقیها به کشور با هدف مسافرت باعث شده با کمبود بلیت مواجه شویم. یک شرکت هواپیمایی خوزستانی روزانه ۱۵ پرواز در مسیر رفت و ۱۵ پرواز در مسیر برگشت دارد، اما باز هم جوابگوی نیاز نیست. رئیس انجمن صنفی آژانسهای مسافرتی خوزستان با اشاره به اینکه فقط به 2 تا 3 هواپیما برای مسافران عراقی نیاز است، اضافه کرد: عراقیها از ظرفیت خوزستان استفاده میکنند و به دیگر مسافران مجال نمیدهند. در حقیقت ما جور عراق را هم میکشیم.

خادمی در پاسخ به این پرسش که شرکتهای هواپیمایی از عمد تعدادی بلیت را نگه میدارند، با اشاره به افزایش ورود زائران حسینی به خوزستان برای تشرف به کربلا و نجف گفت: اصلا شرکتهای هواپیمایی بلیت پرواز را نگه نمیدارند، چون از نظر مالی به ضرر آنهاست. تاکید میکنم تمامی بلیتها تا ۲۴ شهریور به فروش رفته و مردم آنها را بهصورت سیستمی خریداری کردهاند. وی با اشاره اینکه حتی برای خرید بلیت خود در تاریخ ۲۱ شهریور به مشکل برخورده، چون همه بلیتها سیستمی به فروش رفته اظهار کرد: ناوگان هوایی فعلی کفاف جمعیت را نمیدهد.

گشتی در بازار

در مسیر تهران به اهواز یا تهران به آبادان تا ۲۴ شهریور امسال همه بلیتها به فروش رفته و رئیس اتحادیه آژانسهای هواپیمایی خوزستان نیز بسته شدن عمدی سیستم فروش بلیت ازسوی آژانسهای مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی را رد و این کار را دارای ضرر و زیان مالی برای آنها عنوان میکند؛ این در حالی است که برخی شهروندان اهوازی معتقدند از ماهها قبل برای 2 هفته آینده، سیستم فروش بلیت هواپیما قفل شده و آنها بلیت ۹۰۰ هزار تومانی را با نرخ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از دفاتر شرکتها خریداری میکنند. گندم طاهر یکی از شهروندان اهوازی در گفتوگو با مهر بیان کرد: چند ماه قبل بلیت پرواز اهواز به مشهد را با نرخ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کردم و پرواز بهدلیل بیماری یکی از مسافران در اصفهان متوقف شد و بعد هم بهدلیل نقص فنی با تاخیر بیش از ۱۴ ساعت، اصفهان را به مقصد مشهد ترک کرد. طبق قوانین شرکتهای هواپیمایی در این مدت باید اسکان و پذیرایی رایگان انجام میشد، اما نهتنها این کار انجام نشده، بلکه چراغهای سالن فرودگاه نیز خاموش شد.

امیر جولایی یکی دیگر از شهروندان اهوازی اظهار کرد: برای یکی از نزدیکان قصد خرید بلیت مسیر تهران به اهواز را داشتیم که سامانه بسته بود، اما از طریق یکی از شرکتهای هواپیمایی بلیت را با 2 برابر نرخ یعنی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریداری کردیم.

او ادامه داد: در چند ماه اخیر برای مسیر پروازی تهران به جنوب بیشتر بلیت تا 2 هفته آینده طبق اعلام سامانه به فروش رفته، اما همان بلیتها با نرخ 2 برابر در بازار آزاد به فروش میرسد. این شهروند اهوازی عنوان کرد: با مدیران تعزیرات هم صحبت کردیم و وعده پیگیری دادند. همه منتظر پیگیری و برخورد اصولی هستیم تا دیگر شاهد سوءاستفاده شرکتهای هواپیمایی از وضعیت موجود نباشیم.

سخن پایانی 

همانطور که از گفتوگوی برخی شهروندان مشهود است، نارضایتی از عملکرد شرکتهای هواپیمایی باید بیشتر زیر ذرهبین نهادهای نظارتی قرار بگیرد تا از این بینظمی سوءاستفاده نشود.

همچنین پیشنهاد میشود سازمان هواپیمایی کشوری نرخ بلیتهای هر مسیر پروازی را تعیین کند تا شناور بودن قیمتها بیش از این به ضرر شهروندان تمام نشود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45a8mo