شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 96792
تاریخ انتشار: 1402/08/17 07:09

رونق اشتغال سبز در زاگرس

اشتغال سبز در دنیا رو به رونق است و در این میان، تلفیق توپوگرافی‌ با جاذبه‌های منطقه‌ای می‌تواند راهگشای گام برداشتن در مسیری برای ایجاد اشتغال‌ درون‌زا شود.در روزهایی که عبور از اقتصاد تک‌محصولی و اشتغالزایی گران صنعتی، چالش‌هایی را در کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده، بوم‌گردی کلید تحقق اشتغال سبز و کم‌هزینه در کشورهای این منطقه است.
رونق اشتغال سبز در زاگرس

اشتغال سبز در دنیا رو به رونق است و در این میان، تلفیق توپوگرافی‌ با جاذبه‌های منطقه‌ای می‌تواند راهگشای گام برداشتن در مسیری برای ایجاد اشتغال‌ درون‌زا شود.در روزهایی که عبور از اقتصاد تک‌محصولی و اشتغالزایی گران صنعتی، چالش‌هایی را در کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده، بوم‌گردی کلید تحقق اشتغال سبز و کم‌هزینه در کشورهای این منطقه است. در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر توسعه بوم‌گردی در استان‌های دارای ظرفیت هدف‌گذاری‌شده است. براساس بررسی انجام‌شده، با توجه به دیده شدن توسعه چرخه اقتصاد روستایی بر محور بوم‌گردی، تحقق اشتغالزایی بر این مدار می‌تواند گره‌گشای گام‌های اقتصادی شود. در مناطق گوناگون کشور از جمله زاگرس با تکیه بر ظرفیت‌های گردشگری، محورهای مختلفی تعریف‌شده که خروجی مطلوبی در ابعاد اقتصادی داشته است. فرصت‌های اشتغالزایی «بوم‌محور» اشتغال مناسبی در سطح زاگرس ایجاد کرده است. کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های قرارگرفته در این منطقه نیز با تکیه بر زیست عشایری _ ‌روستایی، توسعه بوم‌گردی را در جغرافیای مناطق خود دارد. بوم‌گردی، صنعتی سبز و نوپاست، اما باوجود جوانی این صنعت؛ شاهد استقبال جوامع روستایی از ظرفیت آن هستیم.

توجه به چرخه اقتصاد جوامع روستایی

کهگیلویه و بویراحمد و زیست بوم عشایری آن در سال‌های اخیر موردتوجه بسیاری از توریست‌ها و گردشگرهای داخلی و خارجی قرار گرفته و بسترسازی در بوم‌های محلی و عشایری می‌تواند نتایج مطلوبی را برای این استان رقم بزند.اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایجاد شده در کهگیلویه و بویراحمد با وجود چالش‌های تسهیلاتی و موانع تکمیل، پویایی محسوسی در اشتغال مناطق روستایی و عشایری ایجاد کرده است. معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به مهر گفت: توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان در قالب تکمیل و حمایت از پروژه‌ها را خواهیم داشت.

سیداحسان عسکری افزود: این استان با توجه به توپوگرافی، آب‌وهوا و جاذبه‌های گردشگری، ظرفیت بالایی برای توسعه بر محور گردشگری دارد.

حمایت از طرح‌های گردشگری

عسکری با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی از خروجی‌های رشد گردشگری در استان است، عنوان کرد: در قالب حمایت از ایده‌ها و طرح‌های گردشگری می‌توان به شرایط مطلوبی در اقتصاد جامعه هدف دست یافت.

عسکری گفت: با قرارگیری در زنجیره گردشگری می‌توان برای جوامع روستایی و عشایری نیز اشتغال‌هایی مبتنی بر بوم‌گردی‌ها رقم زد.

معاون اقتصادی استاندار گفت: حمایت‌های تسهیلاتی بر محور گردشگری می‌تواند فرصت‌های مطلوبی در اقتصاد گردشگری ایجاد می‌کند و در ادامه می‌توانیم شاهد رونق بیش از پیش این بخش باشیم.عسکری لازمه توسعه گردشگری را ارتقای زیرساخت مناطق هدف دانست و بیان کرد: با تکیه بر رشد زیرساختی، جذب بهتر گردشگران را خواهیم داشت. وی افزود: با توجه به اهمیت اقتصادی این رویکرد، طرح‌های خروجی‌محور بخش گردشگری مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

ایجاد ۱۳ اقامتگاه بوم گردی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این‌باره اظهار کرد: ۱۳ اردوگاه بوم‌گردی در مناطق گردشگرپذیر استان با حمایت دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. سعید طالبی‌پور افزود: با توجه به قابلیت‌های خوب گردشگری روستایی، ایجاد بوم‌گردی‌ها مورد استقبال زیاد گردشگران داخلی و خارجی در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است. طالبی‌پور گفت: تلاش برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از داشته‌های صنعت گردشگری، راهبرد کارساز دولت سیزدهم بوده که تاکنون منجر به بهره‌برداری از ۱۰ طرح در این زمینه شده است. وی ابراز کرد: کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و داشتن هزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، طبیعی، آب و هوای متنوع، همت و هنر زنان در تولید محصولات صنایع دستی، ظرفیت بزرگی برای ایجاد بوم‌گردی‌های گردشگری با هدف درآمدزایی برای مردم است.

تحقق مهاجرت معکوس

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری در چندسال گذشته موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا نیز شده و شاهد رونق‌گیری روستاها و زیست بر این محور هستیم. طالبی‌پور افزود: دولت سیزدهم مصمم است با تشویق جوامع محلی به ایجاد واحدهای خدمات گردشگری کشاورزی و اقامتگاه‌های بومگردی در این خصوص گام‌های اثربخشی بردارد.

حمایت از جوامع محلی در دولت سیزدهم

دبیر شورای معاونان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: روستاها به‌عنوان مراکز اصلی تولید، قلب تپنده توسعه اقتصادی استان محسوب می‌شوند. علی‌اکبر پاک افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان در دولت سیزدهم تلاش کرده با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف، زمینه توسعه اقتصادی را برای مردم و جوامع محلی ایجاد کند و موفقیت‌های مطلوبی نیز حاصل شده است.پاک خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۱۰ طرح گردشگری روستایی استان موردبهره‌برداری قرار گرفته است.

اقدامات دولت سیزدهم

وی بیان کرد: ۶ اقامتگاه بومگردی، یک پارک آبی، یک مجتمع رفاهی و یک مجموعه گردشگری کشاورزی از جمله طرح‌های افتتاح شده مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم است.

پاک بیان کرد: این طرح‌ها افزون بر بهره‌برداری برای فروش سوغات و محصولات تولیدی روستاییان، ۱۷۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است. پاک گفت: روستای «کریک» به‌عنوان پایلوت اجرای طرح‌های بوم‌گردی با رویکرد اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد تعریف شده است. در نهایت اینکه تاکنون در این روستاها طرح‌های گردشگری خوبی اجرا شده است.

سخن پایانی

بنا بر این‌گزارش، زاگرس و کهگیلویه و بویراحمد چهارفصل با داشته‌های بی‌نظیرش و دستان مهمان‌نواز مردمانش، فصلی جدید از توسعه اقتصاد با تکیه بر جوامع محلی را به خود می‌بیند تا با توسعه بوم‌گردی، گردشگران داخلی و خارجی دمی را به آرامش در همجواری بلوط‌ها و جنگل‌هایش بگذرانند و معیشت مردمانش نیز رونقی بر پایه اقتصاد سبز بگیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wj6o6