دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107995
تاریخ انتشار: 1403/01/26 05:52
با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات از خرداد محقق شد

پیش‌بینی صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاواتی در مصرف برق

سال‌هاست ناترازی تولید و مصرف برق به گفته مسئولان صنعت برق همچنان ادامه داشته و در برخی مواقع برای جبران کسری تولید، چاره‌ای به غیر از اعمال خاموشی‌ها باقی نمی‌ماند.
پیش‌بینی صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاواتی در مصرف  برق

سال گذشته به منظور کنترل و مدیریت مصرف برق ساعت کاری ادارات تغییر کرد که منجر به صرفه‌جویی۸۵۰ مگاواتی برق شد، امسال نیز قرار است این طرح از ۱۵ خرداد ماه اجرایی شود و پیش‌بینی می‌شود که ۱۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی صورت بگیرد.برای تامین برق پایدار در تابستان، بخش‌های مختلف در طرح‌های مدیریت مصرف شرکت می‌کنند، تغییر ساعات کار ادارات به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت بار شبکه در تابستان است، از آنجا که تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیات وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کاری ادارات در فاصله ١٥ خرداد تا ١٥ شهریور از ساعت ٦ صبح  تا ١٣ خواهد بود.این طرح در سال گذشته نیز اجرا شده بود که با تاکید رئیس جمهور در خصوص آغاز به کار متروها، مهدهای کودک و شناوری ابتدای صبح برای کارمندانی که فرزند خردسال داشتند، رضایت نسبی کارمندان  و سایر بخش‌ها را بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، کسب کرد.با توجه به خاموش شدن وسایل سرمایشی در ادارات، اجرای این طرح در سال گذشته موجب صرفه‌جویی٨٥٠ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل مصرف دو یا سه استان کشور بود. 

بر اساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور، یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

مصطفی رحبی مشهدی  سخنگوی صنعت برق  درباره چگونگی نظارت بر اجرای این طرح گفت: امسال هدف گذاری انجام شده برای صرفه جویی از محل اجرای این طرح حدود ١٥٠٠ مگاوات است، تاکنون حدود ٨٠ درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و ادارات باقیمانده نیز  تا شروع فصل پیک به این نوع کنتورها مجهز خواهند شد. رجبی مشهدی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران ادارات باید در ساعات کاری مصارف خود را ٣٠ درصد و پس از پایان ساعات کاری ٦٠ درصد کاهش دهند، اظهار کرد: با نصب کنتورهای هوشمند مصرف برق ادارات کنترل پذیر می‌شود و در صورتی که میزان صرفه‌جویی تعیین شده در مصوبه توسط ادارات رعایت نشود، شرکت‌های توزیع  می‌توانند این موضوع را رصد، پیگیری و کنترل کنند.

مدیریت مصرف برق در شرایط ناترازی تنها راه چاره است و در شرایط فعلی نیز چاره‌ای جز مدیریت مصرف وجود ندارد که اجرای این طرح نیز در همین راستا در نظر گرفته شده است.

مصرف برق کولرهای گازی ١٠ برابر کولرهای آبی

مدیرعامل توانیر مصرف برق کولرهای گازی را ٦ تا ١٠ برابر آبی عنوان کرد و از مشترکان مناطق عادی خواست به جهت رشد فزاینده مصرف و افزایش هزینه قبض برق از نصب این کولرها اجتناب کنند.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به منع تبلیغ کولرهای گازی گفت: بر اساس قانون، الگوی مصرف برق هر منطقه در ماه‌های گرم سال ٧٥ درصد مصرف مشترکان آن منطقه تعیین شده و این الگو برای مناطق عادی مثل تهران ٣٠٠ کیلووات ساعت در ماه است که در صورت نصب کولرهای گازی، افزایش قابل توجه مصرف برق و به تبع آن افزایش هزینه برق مصرفی مشترکان را به همراه خواهد داشت.

وی تبلیغ کولرهای گازی را با هدف فروش بیشتر عنوان کرد که باعث ترویج استفاده از این نوع کولرها در مناطق عادی می‌شود در حالی که با وجود کولرهای آبی، مشترکان این مناطق اساساً نیازی به استفاده از کولر گازی ندارند و نصب این نوع از لوازم سرمایشی، افزایش شدید مصرف برق و در نتیجه افزایش سنگین قبض برق مشترکان را در پی دارد.

رجبی مشهدی طراحی شبکه برق در مناطق مختلف را بر اساس اقلیم هر منطقه ذکر کرد و گسترش استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی را با طراحی شبکه مغایر دانست که باعث می‌شود شبکه برق تحت فشار سنگین قرار بگیرد و پاسخگویی به نیاز برق مشترکان با اشکال مواجه شود.

وی مصرف برق کولرهای گازی را ٦ تا ١٠ برابر کولرهای آبی عنوان کرد و تبلیغات فروش کولرهای گازی را موجب گسترش نصب این کولرها با وجود بهره مندی از کولرهای آبی در این مناطق دانست و از مشترکانی که از قبل نسبت به نصب کولرهای گازی اقدام کردند نیز درخواست کرد دمای کولرها را در فصل گرما روی عدد ٢٤ درجه سانتیگراد تنظیم کنند.

تجهیز مشترکین پرمصرف به کنتور هوشمند

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فن آوریهای نوین توانیر از برنامه نصب یک میلیون دستگاه کنتور هوشمند برای مشترکان پر مصرف برق در سال جاری خبر داد. به گزارش توانیر، حامد احمدی با اعلام این خبر اظهار داشت: امسال نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف در تمامی تعرفه‌ها از جمله مشترکان خانگی و تجاری در دستور کار قرار گرفته و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، بالغ بر یک میلیون مشترک برق پرمصرف امسال به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند. وی این اقدام را در ادامه طرح هوشمندسازی صنعت برق ذکر کرد و افزود: مطابق این برنامه امسال یک میلیون مشترک خانگی با مصرف بیش از ٢.٥ برابر الگو به همراه مشترکان تجاری با بیش از ٢٠٠٠ کیلووات ساعت مصرف در مناطق عادی و بیش از ٣٠٠٠ کیلووات ساعت مصرف در مناطق گرمسیر، مجهز به کنتور هوشمند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ٩٢ درصد مشترکان دیماندی و پرمصرف دارای کنتور هوشمند هستند، تصریح کرد: در آغاز طرح، نصب کنتور هوشمند و رؤیت پذیری مصرف برای مشترکان در تعرفه‌های کشاورزی، صنعتی، عمومی و اداری، در اولویت قرار گرفت و تا پایان سال ١٤٠٢ تقریباً تمامی این مشرکان به کنتور هوشمند مجهز شدند.

سخن پایانی

بهینه‌سازی مصرف برق یک موضوع بسیار مهم در عصر حاضر است که در جهت کاهش مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی اهمیت دارد. با پیشرفت فناوری و افزایش استفاده از انرژی برق در سراسر جهان، بهینه‌سازی مصرف برق به عنوان یک مسئله مهم در جامعه مدنی به توجه بیشتری نیاز دارد.

کاهش مصرف برق باعث کاهش آلاینده‌های محیطی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تقلیل مصرف منابع طبیعی خواهد شد. از طرف دیگر، استفاده بهینه از انرژی برق از طریق منابع تجدیدپذیر می‌تواند انرژی پاک و سبز را ترویج کند. از طریق کاهش مصرف‌برق و هزینه‌های انرژی، می‌توان هزینه‌های خانوارها، سازمان‌ها و صنایع را کاهش داد.۲۳

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zj6z6