پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 17679
تاریخ انتشار: 1401/03/30 01:41
بازخوانی پرونده ساختمان‌های ناایمن پایتخت

هیچ‌کس مسئولیت نمی‌پذیرد!

ریزش ساختمان متروپل در آبادان حادثه‌ای بود که بار دیگر موضوع ایمنی ساختمان‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت.

ساختمان‌های ناایمنی که عددشان در تهران به دست‌کم ۱۲۹ ساختمان می‌رسد و البته هیچ مقام مسئولی حاضر به پذیرش مسئولیت افشای نام این ۱۲۹ ساختمان پرخطر نیست. عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران جزو نخستین افرادی بود که از ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران سخن گفت. او 5 دی ۱۴۰۰ طی تذکری از شهرداری تهران خواسته بود برنامه عملیاتی ایمنی ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران را ارائه دهد. همان‌روز پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم در صحن شورا اظهاراتی مشابه را بر زبان آورده و گفته بود که ۱۲۹ ساختمان پرخطر تهران از پلاسکو خطرناک‌تر و بحران‌آفرین‌تر هستند و این داستان همچنان ادامه دارد.

۱۲۹ساختمان در تهران نیازمند اقدام عاجل

تاکیدات برخی اعضای شورای شهر تهران درباره ضرورت ایمن‌سازی ۱۲۹ساختمان پرخطر و ناایمن شهر تهران، گویا چندان موردتوجه قرار نگرفته بود که در تاریخ 7 اسفند سال ۱۴۰۰، عباسی را بار دیگر به موضع‌گیری در این‌باره واداشت و او دوباره طی اظهاراتی تکرار کرد: در پایتخت ۱۲۹ ساختمان پرخطر اداری، درمانی و تجاری داریم که بخشی از این ساختمان‌ها مربوط به نهادهای دولتی است که باید موردتوجه قرار گیرند. در ایمن‌سازی نهادهای شهرداری تهران، اصناف، وزارتخانه‌ها و نهاد قضایی درگیر هستند که تقاضا داریم این نهادها به‌صورت منسجم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و پراکنده فعالیت نکنند؛ همچنین شهرداران مناطق به‌عنوان مدیران بحران باید این نهادها و دستگاه‌ها را یکپارچه کنند و در ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن فعالیت بیشتری داشته باشند. به‌گزارش ایسنا، حدود 2 هفته بعد از تذکر مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران و در روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۰، مدیرعامل وقت آتش‌نشانی تهران از ۱۲۹ ساختمان ناایمن و خطرناک تهران صحبت به‌میان آورد. مهدی داوری در نشستی خبری گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که دغدغه آتش‌نشانی است، ایمنی ساختمان‌های شهر است. طبق وظایف ذاتی خود، هرچند گاهی محدودیت‌هایی به‌واسطه کرونا داشتیم، اما با این وجود در امسال ۲۳هزار ساختمان موردبررسی قرار گرفت. براساس آماری که به‌روز شده است، ۹۶۰۰ساختمان ناایمن پرخطر داریم و برای ۱۲۹ساختمان پرخطر باید اقدام فوری انجام شود قوانین موجود امکان برقرار شدن ایمنی در شهر را ندارند و از مجلس درخواست می‌کنیم که به اصلاح این قوانین ورود کنند.  آبادان، اظهارنظر درباره ایمنی ساختمان‌های تهران و تکرار عدد ۱۲۹ساختمان پرخطر و ناایمن دوباره به کلیدواژه برخی مدیران آتش‌نشانی و متولی ایمنی بدل شد، از جمله این مدیران علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بود که حدود 5 روز پس از ریزش متروپل از تشکیل قرارگاهی جدید در شهرداری تهران و این‌بار با هدف ایمن‌سازی کالبدی شهر تهران خبر داد.

پس از این اظهارات بود که در جلسه علنی شورای‌شهر به موضوع ایمنی ساختمان‌های شهر تهران پرداخته شد. در این جلسه هم ۱۲۹ عددی پرتکرار از تعداد ساختمان‌های خطرناک شهر تهران بود. عباسی این‌بار هم بر لزوم انتشار اسامی ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر پایتخت تاکید کرد و از شهرداری خواست که براساس اهمیت این ساختمان‌ها و میزان حضور و مراجعه شهروندان، رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهد.

او همچنین انتشار فهرست اسامی ۱۲۹ ساختمان پرخطر در راستای افزایش آگاهی شهروندان را موثر توصیف کرده و گفته بود: نام این ساختمان‌ها اعلام شود تا اگر مالک انگیزه کافی برای ایمن‌سازی ندارد با تحریم شهروندان در مراجعه به این ساختمان‌ها، اقدام به بازسازی کند. عباسی البته حاضر به نام بردن از هیچ‌یک از این ساختمان‌ها نشد.

آتش‌نشانی: فهرست را به‌طورحتم منتشر می‌کنیم

در جلسه شورای‌شهر تهران، قدرت‌الله محمدی، سرپرست آتش‌نشانی تهران هم سخنانی را مطرح کرده و گفته بود: با هماهنگی با دادستانی فهرست ۱۲۹ ساختمان را به‌طورحتم منتشر خواهیم کرد؛ چرا که با هیچ فردی تعارف نداریم. بی‌تردید نباید اجازه دهیم بحث انتشار اسامی این ساختمان‌ها تبدیل به ترس شود. وقتی می‌دانیم تعداد زیادی از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌های ناایمن می‌شوند، نباید از انتشار اسامی آنها بترسیم. به‌طورحتم فهرست ساختمان‌های ناایمن را منتشر می‌کنیم و با جان مردم معامله نخواهیم کرد. این اظهارات اما سرانجام واکنش دستگاه قضا را در پی داشت و حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که از حادثه پلاسکو به بعد طبق گفته سازمان آتش‌نشانی تا الان ۱۲۹ساختمان «بحرانی» مانند متروپل در تهران شناسایی شده و این رقم از بین ۳۵۰۰ واحد ساختمانی است و حالت ناایمن دارند و در این مدت که این موضوع اعلام شده و دادستانی هم ورود کرده همچنان از این عدد چیزی کم نشده است؟ گفته بود: دستگاه قضایی باید چه کار کند؟ روز 9 خرداد اما با انتشار فهرستی تاییدنشده و غیررسمی از ۱۲۹ساختمان نا ایمن و پرخطر تهران آغاز شد؛ فهرستی که نام ساختمان‌ها و اماکن بسیاری در آن به‌چشم می‌خورد و البته واکنش‌ها به آن نیز با آنچه پیش‌تر درباره ضرورت اعلام اسامی ساختمان‌های پرخطر شهر تهران از سوی برخی مدیران شهری و ایمنی مطرح شده بود، همخوانی نداشت؛ هیچ‌یک از مسئولان حاضر به تایید این فهرست نشدند. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم در واکنش به اعلام این فهرست گفته بود: «این فهرست موردتایید آتش‌نشانی نیست، اما این موضوع به‌معنای تایید ایمنی این ساختمان‌ها هم نیست». عباسی، عضو شورای‌شهر تهران هم که بارها درباره ۱۲۹ساختمان ناایمن شهر تهران صحبت کرده بود، روزی که فهرست تاییدنشده از ۱۲۹ساختمان شهر تهران منتشر شد، به شهرداری تهران اولتیماتومی یک هفته‌ای داد تا اسامی ساختمان‌های ناایمن تهران را در سامانه شفافیت منتشر کند؛ اولتیماتومی که بیش از 2 هفته از آن گذشته است و با بی‌توجهی شهرداری تهران مواجه شده است.

۵ ماه تذکر برای اعلام اسامی ۱۲۹ساختمان ناایمن

آخرین تلاش و پیگیری این عضو شورای شهر تهران که از ۵ دی سال ۱۴۰۰ تاکنون خواستار اعلام اسامی ۱۲۹ ساختمان ناایمن شهر تهران است، به ۲۴ خرداد امسال باز می‌گردد که باز هم طی تذکری از شهرداری تهران خواست که اسامی ۱۲۹ساختمان ناایمن شهر تهران را منتشر کند. او گفته بود: شهرداری باید اسامی ساختمان‌های ناایمن را منتشر کند. به‌عبارتی می‌توان گفت که این عضو شورا 5 ماه است که خواستار اعلام اسامی ۱۲۹ساختمان خطرناک شهر تهران شده است. در تازه‌ترین واکنش‌ها به‌وجود ۱۲۹ ساختمان ناایمن و پرخطر شهر تهران نیز علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به اظهارنظر پرداخته و در یک برنامه رادیویی بااشاره به هم‌افزایی که بین دستگاه‌های مسئول برای مقابله با ساختمان‌های ناایمن وجود دارد، گفته است: هم قوه قضاییه، هم دولت و هم نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذاری و همچنین نهادهایی مانند شهرداری با جدیت بسیار بالا پای کار آمده‌اند و اگر این روند استمرار داشته باشد، می‌توانیم در زمینه رفع مشکلات ساختمان‌های ناایمن، گام‌های اساسی برداریم. او البته گفته مردم نباید نگرانی بابت اعداد و ارقام ساختمان‌های ناایمن نداشته باشند. به‌گفته نصیری، تهران یک شهر زلزله‌خیز است، اما نباید این مسئله منجر به ناامنی روانی مردم شود که با کوچک‌ترین اتفاقی، ساختمان‌های زیادی در تهران دچار مشکل می‌شوند. اگر مردم اصول لازم برای ایمنی را در هنگام خرید ساختمان توجه کنند، نباید نگرانی داشته باشند. وی درباره اعداد و ارقام اعلام‌شده درباره ساختمان‌های ناایمن تهران نیز اظهار کرده بود: این آمار به‌طورعمومی مربوط به سازمان آتش‌نشانی است و بیشتر ایمنی حریق را ملاک قرار می‌دهد. اتفاقی که در متروپل افتاد از جنس ایمنی حریق نبود بلکه ایمنی سازه بود. در حوزه ایمنی سازه عدد و رقم و آمار دقیقی نداریم، زیرا ساختمان‌هایی که به‌عنوان ساختمان ناایمن معرفی می‌شوند، در برابر آتش‌سوزی ناایمن هستند. بابت ساختمان‌های ناایمن از نظر آتش‌نشانی جلسات مکرری را برگزار کردیم که از دادستانی تهران نیز حضور دارند.

 تک‌تک این ساختمان‌ها در حال بررسی هستند و بعضی از آنها توسط دادستانی فراخوان شده‌اند، زیرا خیلی از آنها دولتی نیستند و مالکیت خصوصی دارند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dx78m