یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 96570
نویسنده: قربانعلی تنگ شیر - استاددانشگاه
تاریخ انتشار: 1402/08/14 08:22

اهمیت آمار در زندگی انسان‌ها

قربانعلی تنگ شیر - استاددانشگاه
اهمیت آمار در زندگی انسان‌ها

آمار نقش حیاتی در زندگی روزمره ما دارد. آمار به ما کمک می‌کند الگوها و روندها را پیدا و رفتار آینده را پیش‌بینی و عملکرد را اندازه‌گیری و حجم عظیمی از اطلاعاتی که دائما تولید می‌شود را درک کنیم. مانند آمار ازدواج، طلاق، فوتی‌ها، بیماری‌ها، تخلفات رانندگی. مهم‌ترین موارد کاربرد آمارها در موارد زیر است: پیش‌بینی آب و هوا، آمادگی برای شرایط اضطراری، پیش‌بینی بیماری، مطالعات پزشکی، ژنتیک، کمپین‌های سیاسی، بیمه و کالاهای مصرفی، تست کیفیت و بازار سهام از موارد مهم استفاده و کاربرد آمار در جامعه است. کاربرد آمار در علوم اجتماعی؛ تجزیه وتحلیل آمار یک ابزار ضروری در علوم اجتماعی است زیرا به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا داده‌ها را تجزیه، تحلیل و تفسیر کنند تا پدیده‌های اجتماعی را درک کنند و نتایج معتبر و قابل اعتماد بگیرند.آمارها می‌توانند به ما برای ارزیابی، اثربخشی برنامه‌ها، سیاست‌ها و با هدف کاهش جرم و جنایت در جامعه کمک کنند. کاربرد آمار در تجارت، آمار نقش حیاتی در زمینه کسب و کار ایفا می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آمار در تجارت تحقیقات بازار است. برای توسعه محصول، بازاریابی و فروش شرکت‌ها نیز اثرگذار خواهد بود از تکنیک‌های آماری برای پیش‌بینی عملکرد و آینده و شناسایی زمینه‌های زمینه‌های صرفه‌جویی در هزینه استفاده می‌کنند.

آمار نقش مهمی در مدیریت ریسک دارد

برای بازگشت سرمایه و توسعه شرکت. کاربرد آمار در آموزش و پرورش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون‌ها، ارزیابی‌ها و امتحانات تا یادگیری دانش‌آموزان و زمینه‌های بهبود آموزش را به کمک آمار می‌توانند بررسی کنند. به کمک آمار می‌توان تعداد فارغ التحصیلان، موانع بالقوه موفقیت دانش‌آموزان و شناسایی الگوها و روندها را تحقیق کرد.

 کاربرد آمار در بهداشت و درمان

 از آمار می‌توان برای مطالعه توزیع و عوامل تعیین‌کننده بیماری‌ها در جمعیت‌ها استفاده کرد. آمار در مورد پیامدهای سلامت، عوامل خطر و مداخلات بهداشتی و عوامل بروز بیماری‌ها را شناسایی کرد و آمارها گویای نتایج بیماری، رضایت بیمار، مراقبت‌های بهداشتی و بهبود کیفیت نیز هست. یکی از مهم‌ترین کاربرد آمار در تحقیقات پزشکی بوده که نمایگر مداخلات مختلف و تعیین عوامل موثر بر گسترش بیماری‌ها است. کاربرد آمار در سرگرمی بررسی می‌کند که عملکرد فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی و سایر اشکال سرگرمی و درصد آنها را نشان می‌دهد که چند درصد مردم از چه سرگرمی‌هایی بیشتر استفاده می‌کنند و لذت می‌برند و در بازاریابی و تبلیغات نیز آمارها حرف اول را می‌زنند، چون در فروش به تولید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آمارها حتما باید توسط تحلیلگران آماری و حتی روانشناس سازمانی مورد ارزیابی نهایی قرار گیرند و کارشناسی شوند و بعدا مورد بهره‌برداری قرار گیرند. آمار در انتخابات کاربرد اساسی دارد، در ورزش برای سابقه ورزشکاران، در فروش با استفاده از تکنیک‌های آماری، در صنعت هوایی و در مدارس و آموزش و ناوگان حمل‌ونقل هم تاثیرگذار هستند.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yal9y