جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 108712
تاریخ انتشار: 1403/02/01 05:00

اقتصاد اطلاعات

قربانعلی تنگ شیر استاد دانشگاه
اقتصاد اطلاعات

درحال‌حاضر رشد شرکت‌های قدرتمندی همچون گوگل، آمازون، مایکروسافت، اپل و فیس‌بوک چنان بالا است که مهار و کنترل آنها غیرممکن به نظر می‌رسد برخی از کارشناسان از این پنج شرکت به عنوان (۵ خواهر اطلاعاتی) نام می‌برند که ما را یاد ( هفت شرکت بزرگ نفتی) می‌اندازد که در آمد‌های آنها خود رقم بی‌نظیری خواهد بود و هم اکنون نیز بیش از ۵۰ درصد تمام دلارهایی که در امریکا به صورت آنلاین خرج می‌شود به جیب آمازون سرازیر می‌شود. گوگل فیس‌بوک هم توانسته‌اند تقریبا تمام رشد درآمد تبلیغات دیجیتال در امریکا را از آن خود کنند همین یکه‌سازی قدرت نمایی خیره‌کننده غول‌های اینترنتی باعث شده است که خیلی‌ها به فکر تدوین و اجرای قوانین ضد تراست در مورد این شرکت‌ها بیفتند تا بتوانند اعضای آنها نیز بر بازارهای اینترنتی تسلط یابند به عبارت بهتر بازار اطلاعات را بشکنند.  مجله اکونومیست در همان سال‌ها که تدوین و اجرای قوانین ضد تراست جریان داشت با آن مخالفت کرد و معتقد بود که بزرگ بودن و قدرت بلامانع بودن در یک صنعت را نمی‌توان لزوماً یک فاکتور منفی تلقی نمود چون بیشترفت موفقیت‌های بیشتر به نفع مصرف‌کنندگان و کاربران خدمات آنهاست چون نمی‌شود در جهان حاضر دنیا را بدون موتور جست‌وجوی گوگل یا بدون اخبار فیسبوک یا بدون فعالیت آمازون تصور کرد و نباید از یاد ببریم که بخش عمده‌ای از خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهند کاملاً رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد با این همه کمی هم باید محتاط بود و نگرانی‌ها در مورد قدرت روزافزون غول‌های اینترنتی را جدی گرفت چرا که تسلط به سیطره بی‌چون و چرای غول‌های اینترنتی بر ارزشمندترین کالای امروز یعنی اطلاعات به آنها قدرت نامحدودی را ارزانی می‌کند که در اقتصاد اطلاعات کمی نگران‌کننده است و هشدار دهنده است و برای جلوگیری از آن بایستی چاره‌ای اندیشید.  گوشی‌های هوشمند و اینترنت باعث شد که اطلاعات در همه جا به وفور در اختیار همه قرار گیرد و در نتیجه اعتیاد اطلاعات در بین همگان شیوع پیدا کرده است و در نتیجه نوعی اعتیاد به اطلاعات در بین همگان شیوع پیدا کرده است.  امروز اطلاعات به ارزشمندترین و ضروری‌ترین امر زندگی‌مان تبدیل شده است این فراوانی و انبوه اطلاعات باعث دگرگون شدن ماهیت رقابت در سطح جهان نیز شده است.  غول‌های اینترنتی باید به طور سریع به کاربران و مشتریان خود بگویند که چه اطلاعاتی را در اختیار دارند و با استفاده از این اطلاعات چه مقدار پول می‌توانند به‌دست آورند البته با در نظر گرفتن به قوانین ضد تراست با توجه به خطر افتادن حریم خصوصی افراد وحفظ اطلاعات شخصی کاربران   چون شرکت‌های اینترنتی ارزشمند و تاثیر‌گذار شده‌اند و می‌توانند در زندگی روزانه مردم جهان تاثیرات شگرفی داشته باشند.

 

منبع: اکونومیست


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lleak