یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 102688
تاریخ انتشار: 1402/10/24 08:27

چگونه چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند شکل جستجو در وب را تغییر دهند

تقریبا از زمان همه‌گیری اینترنت، یکی از اساسی‌ترین کارکردهای عمومی آن، امکان جستجو به کمک موتورهای جستجوی مختلف بود. در این میان مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی مانند SEO و تبلیغات در فضای جستجو (مانند گوگل‌ادز) پدید آمدند.
چگونه چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند شکل جستجو در وب را تغییر دهند

تقریبا از زمان همه‌گیری اینترنت، یکی از اساسی‌ترین کارکردهای عمومی آن، امکان جستجو به کمک موتورهای جستجوی مختلف بود. در این میان مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی مانند SEO و تبلیغات در فضای جستجو (مانند گوگل‌ادز) پدید آمدند. حال اما یک چالش جدید در دنیای دیجیتال مارکتینگ مطرح شده است؛ اگر افراد به جای جستجو در اینترنت، پرسش‌هایشان را از چت‌بات‌های هوشمند بپرسند، آن وقت سرنوشت راهبردهای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر جستجو (search) چه خواهد بود؟

در این نوشته قصد داریم توضیح بدهیم که چت‌بات‌های هوشمند فضای جستجو در وب را چگونه تغییر می‌دهند و کسب و کارها چگونه می‌توانند خود را با این تغییرات هماهنگ کنند:

چگونه چت‌بات‌های هوشمند، سئو و تبلیغات در نتایج جستجو را به چالش می‌کشند

پیدایش مفهوم «چت‌بات» در نقش یک دستیار صوتی شبیه «سیری» به مدت‌ها پیش برمی‌گردد. اما پیدایش چت‌بات‌های هوشمند (مبتنی بر هوش مصنوعی) یک بازتعریف دوباره از آن را ارائه کردند. چت‌بات‌های هوشمند در مقیاس‌های مختلف در حال خودنمایی هستند؛ از چت‌بات‌های پاسخگوی وب‌سایت‌ها گرفته تا یک چت‌بات فراگیر مانند ChatGPT. 

چت‌بات‌ها در یافتن، گردآوری و عرضه اطلاعات بسیار کارامد هستند. از همین رو می‌توانند برای صنعت تبلیغات آنلاین سنتی که به تبلیغات در نتایج جستجوی گوگل و جلب کلیک بازدیدکنندگان برای افزایش درآمد متکی است، تهدید جدی به شمار روند. این چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند پاسخ پرسش یا نیاز کاربر را در لحظه به او ارائه کنند و این به معنای حذف فرایند جستجو و سر زدن به وب‌سایت‌های مختلف است. در این شرایط کسب و کارهایی که سرمایه‌گذاری کلانی روی سئو و گوگل‌ادز کرده‌اند متضرر می‌شوند. زیرا چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند روش مصرف محتوای آنلاین را تغییر دهند و باعث شوند که کاربران به طور کامل از تبلیغات در صفحات نتایج جستجو و وب‌سایت‌ها دور بمانند.

این در حالیست که هزینه تبلیغات در نتایج جستجو فقط در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۵ میلیارد دلار بود. در ایران هم با وجود در دسترس نبودن داده‌های فراگیر، می‌توان گفت که هزینه‌های گوگل‌ادز و سئو گردش مالی بزرگی در صنعت مارکتینگ را به خود اختصاص داده است. حال چه باید کرد؟

راهبرد‌هایی که به شما کمک می‌کنند از این فرصت استفاده کنید

وقتی که می‌دانیم چت‌بات‌های هوشمند، شکل جستجو در فضای وب را تغییر می‌دهند، باید بتوانیم به طور همزمان از امتیازهای چت‌بات‌های هوشمند و اشکال جدید جستجو در فضای وب استفاده کنیم. بهترین راهبرد اینست که وب‌سایت کسب و کارتان همزمان دو ویژگی در اختیار داشته باشد:

نخست: وب‌سایت کسب و کار یا سازمان خود را مجهز به یک چت‌بات هوشمند کنید تا بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که به آن آموزش می‌دهید بتواند به پرسش‌ها و درخواست‌های مخاطبانی که از کانال‌های گوناگون به وبسایت شما رسیده‌اند پاسخ دهد. 

دوم: محتوای «باکیفیت» تولید کنید. یعنی محتوایی که دیدگاه‌های نو و منحصربه‌فردی به خواننده عرضه می‌کند و نگاهی جامع و فراگیر دارد. چت‌بات‌ها هنوز توانایی عرضه محتوای عمیق و کاملا انسانی به مخاطب را ندارند و محتوای باکیفیت می‌تواند این خلای بازاریابی را پر کند. 

با نگاهی به آینده، مهم است که از جنبه‌های مثبت هوش مصنوعی استفاده و جنبه‌های به ظاهر منفی را برای خود تبدیل به فرصت کنید. بد نیست سخنان رادنی بروکس، استاد رباتیک دانشگاه MIT را به خاطر بسپاریم که گفته: «هوش مصنوعی یک ابزار است نه تهدید.»

A person pointing at a computer

Description automatically generated

ساختار وب‌سایت خود را چگونه با دنیای چت‌بات‌های هوشمند هماهنگ کنیم؟

در بخش پیش از دو راهبرد اصلی یعنی به کارگیری یک چت‌بات هوشمند در درون وب‌سایت و تولید محتوای باکیفیت گفتگو کردیم. اما شاید لازم باشد کمی بیشتر درباره اینکه چگونه وب‌سایت سازمانی خود را با شرایط جدید هماهنگ کنیم، عمیق شویم:

محتوای خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید: با افزایش شمار جستجوهای صوتی، باید مطمئن شوید که جستجوگرهای صوتی (چه موتورهای جستجوی عمومی و چه ابزار جستجوی داخلی وبسایت شما) بتوانند محتوای وبسایت شما را بخوانند.

روی تجربه کاربری تمرکز کنید: اینکه کاربر در زمان ورود به وبسایت شما چه تجربه‌ کاربری را از سر می‌گذراند برای کسب و کار شما حیاتی خواهد بود. سرعت بارگذاری صفحات باید بالا بوده و وب‌سایت شما برای تلفن همراه تطبیق‌پذیری مناسبی داشته باشد. 

محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید: دوران آب بستن به محتوا برای جلب کلیک از طریق سئو به پایان رسیده است. امروزه محتوای شما باید کمک‌کننده و سودمند باشد. ممکن است نوشته شما ۳۰۰ واژه باشد ولی بتواند مشکل کاربر را حل کند؛ همین کافی است! نه وقت خودتان را بگیرید و نه کاربر را خسته کنید. همچنین از ابزارهای چند رسانه‌ای برای عرضه محتوا استفاده کنید: جدول، اینفوگرافی، نمودار، پادکست و ویدئو جذاب‌تر از متن‌های طولانی است.

از هوش مصنوعی کمک بگیرید: اجازه بدهید ابزارهای هوش مصنوعی نه در مقابل شما که در کنار شما و کسب و کارتان باشند. شما می‌توانید از AI برای آنالیز وضعیت سئوی وبسایت خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از هوش مصنوعی برای ایده‌یابی برای تولید محتوا، بهبود تولید محتوا و بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی (PPC) کمک بگیرید. 

حضور آنلاین خود را تنوع ببخشید: تلاش کنید در پلتفرم‌ها و بسترهای متنوع و مختلف آنلاین خود را بروز دهید. کاربران در فضاهای گوناگونی از دنیای وب حضور دارند و شما باید در همه آن‌ها حضور داشته باشید. از شبکه‌های اجتماعی تا ایمیل و هر بستری که بتواند تصویری از برند کسب و کار شما عرضه کند. 

سخن پایانی

اگر مایلید از روند رو به رشد اثرگذاری هوش مصنوعی بر کسب و کار خود بیشترین بهره را ببرید، به کارگیری یک چت‌بات هوشمند برای وب‌سایت خود را در برنامه بگذارید. چت‌بات هوشمند چاتا که محصولی از شرکت هوش مصنوعی دلفین است، به طور تخصصی ویژه زبان فارسی طراحی شده است و به کمک ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند نیازهای مخاطب فارسی زبان را به خوبی درک کند. برای استفاده از دموی چت بات چاتا و گفتگو با کارشناسان پیرامون راه‌اندازی و شخصی‌سازی چاتا برای صنعت و کسب و کارتان، به وبسایت چت‌بات چاتا مراجعه کنید. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pwmyo