جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 109183
تاریخ انتشار: 1403/02/09 06:12
مدیریت پسماند؛ قصه‌ای که سر دراز دارد

کلاف سردرگم پسماند در چهارمحال و بختیاری

شرایط فعلی که حفظ محیط‌زیست جنبه‌ای حیاتی پیدا کرده و همگان به اهمیت آن پی برده‌اند، لازم است همه ما، نسبت به پیش پا افتاده‌ترین مسائل محیط زیستی به مثابه پراهمیت‌ترین موضوع برخورد کنیم، خطر شیرآبه‌های زباله‌ها، آلوده کردن محیطی که زباله در آنجا ریخته می‌شود، ایجاد مناظری زشت در محیط اطراف، از بین رفتن جانورانی که از زباله‌ها تغذیه می‌کنند و...از جمله مشکلاتی است که هم محیط‌زیست و هم جامعه انسانی را تهدید می‌کند. در سال‌های اخیر، شدت بحران‌های محیط زیستی و ضربه انسان‌ها به محیط‌زیست به اندازه‌ای افزایش یافته که برای حل معضلات آن، تلاش مضاعفی باید صورت بگیرد.
کلاف سردرگم پسماند در چهارمحال و بختیاری

محسن کریمی، سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ مصوب و آیین‌نامه آن در سال ۸۴ مصوب و ابلاغ شد که بیشتر استان‌های کشور نتوانستند این طرح را اجرایی کنند، چهارمحال و بختیاری هم یکی از استان‌هایی بود که به خوبی نتوانسته این قانون را اجرا کند، البته سرمایه‌گذار برای اجرای بازیافت و کمپوست مراجعه نکرده که تا مرحله اجرایی شدن آن را دنبال کند. وی افزود: البته توپوگرافی استان باتوجه به شیب بسیار زیاد، کوهستانی بودن و وجود آبراهه‌ها و مسیل‌های متعدد جایگاه دفن پسماند مناسبی در استان وجود ندارد، به طوری‌که همه جایگاه‌های دفن پسماند یعنی حدود ۷۰ جایگاه در استان غیر اصولی هستند، یعنی طبق ضوابط استقرار، جایگاه‌های دفن پسماند نباید در محل مسیل‌ها و مناطق مسکونی باشد و در مناطق کوهستانی محلی برای استقرار جایگاه‌های دفن به سختی پیدا می‌شود که این مسئله محدودیت بزرگی در استان به شمار می‌رود.
سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای طرح بازیافت و کمپوست سرمایه‌گذاری وجود ندارد، در صورتی‌که تنها راهکار اصولی و بنیادین برای مدیریت پسماند در استان تفکیک زباله از مبدا و ایجاد کارخانه بازیافت و کمپوست است، می‌توان گفت دفن یک روش غیر اصولی، غیر بهداشتی و مغایر با تمام مسائل زیست محیطی است و زمانی این کار اتفاق خواهد افتاد که راهکاری برای بازیافت و کمپوست وجود نداشته باشد. کریمی در ادامه در خصوص پسماند شهرستان فارسان، بیان کرد: جلسه‌ای از سوی شورای اسلامی شهرستان فارسان با دعوت از شهرداران، دهیاران، بخشداران و فرماندار تشکیل و قرار شد یکی از سرمایه‌گذاران راهکاری برای پسماند شهرستان‌های اردل، کیار، فارسان و کوهرنگ ارائه دهد اما اینکه پسماند این چهار شهرستان در یک نقطه جمع‌آوری و در یک نقطه عمل دفن انجام شود خیانت به محیط‌زیست است، زیرا شیرآبه پسماندها به مرور زمان به لایه‌های زمین تزریق و به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند که این آلودگی سالیان سال همچنان پابرجا خواهد بود و باید از این کار پیشگیری کرد.
وی بیان کرد: حداقل باید در یک شهرستان استارت ایجاد کارخانه کمپوست و بازیافت زده شود تا از این طریق پسماند خانگی شهرستان جمع‌آوری و مدیریت شود، البته قرار شد سرمایه‌گذار میزان پسماند و برآورد مالی آن را بسنجد.
به گفته وی، جانمایی احداث کارخانه مهم است که سرمایه‌گذار بتواند به راحتی ورود کند، در حقیقت جانمایی محل احداث کارخانه اولویت اصلی است و باید تعیین تکلیف شود. کریمی افزود: مدیریت پسماند با شهرداری، دهیاری و بخشداری است و محیط‌زیست وظیفه نظارت مدیریت پسماند را برعهده دارد که در صورت تخلف، اخطارها داده خواهد شد.
سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح ماپ، تصریح کرد: طرح مدیریت اجتماعی پسماند مناسب روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر است که کمپوست تولیدی برای کشاورزی مردم آن مناطق قابل استفاده بوده و از این طریق به راحتی پسماند یک روستا قابل کنترل است، گرچه پیگیری‌ها در خصوص این طرح در استان در حال انجام است که اگر موفق عمل شد در سایر روستاها و شهرها اجرایی شود، اما این راهکاری است که ممکن است زمانبر باشد. وی ادامه داد: اجرایی شدن طرح ماپ کمک شایانی به استان خواهد کرد، در غیر این صورت همچنان معضل پسماند وجود دارد، یعنی باید شهرداران و دهیاران بر مدیریت پسماند ورود کنند.
کریمی خاطرنشان کرد: طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان شهرکرد مصوب شد که اگر اجرایی شود یکی از بهترین طرح‌هاست و از این طریق مشکل پسماند شهر برطرف خواهد شد، البته این طرح باید در سایر شهرستان‌ها نیز اجرایی شود.
معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
چند روز پیش رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است.
به گزارش تسنیم، بهمن میری در حاشیه نشست بررسی مسائل محیطی زیستی مناطق پنج‌گانه کشور اظهارکرد: در خصوص تفاهمنامه‌ای که مهرماه سال ۱۴۰۲ بین شورای اسلامی استان و اداره کل محیط‌زیست استان جلسه‌ای با حضور اعضای شورای استان و رؤسای شورای شهرستان‌ها با مدیرکل و معاونان و کارشناسان برگزار شد.
وی ادامه داد: مطالبات و درخواست‌های افراد در جلسه در حوزه استانی و شهرستانی مطرح شد و مصوب شد که مسائل پیگیری شود و همکاری مناسب‌تری را در سطح استان، شوراهای اسلامی و سازمان محیط‌زیست داشته باشیم.
 رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص مهم‌ترین مشکلات استان در زمینه محیط‌زیست تصریح کرد: ما باید بپذیریم که در استان در مورد مدیریت پسماند دچار چالش هستیم و در حوزه پسماند و زباله‌ها دچار نوعی بی‌تکلیفی و عدم مشخص بودن متولی مدیریت پسماند و زباله در سطح استان نیز هستیم.
 وی اضافه کرد: دهیاری‌ها منابع بسیار محدودی برای مدیریت دارند و نمی‌توانند طبق اصولی که در قانون مطرح شده است مدیریت کنند، شهرداری‌ها نیز به همین شکل دچار مسئله هستند و ما اساسی‌ترین مسئله‌ای که در شهرها و روستاها داریم موضوع پسماند و مدیریت آن است که مشکلات بسیار زیادی را برای شوراهای شهرها و روستاها و به ویژه شخصیت حقیقی برخی مسئولان ایجاد کرده است.
میری خاطرنشان کرد: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kxrnx