چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 37513
تاریخ انتشار: 1401/12/23 05:55
خطر همه‌گیری دوباره بیماری با سفرهای نوروزی

جولان کرونا ادامه دارد

باوجود فروکش کردن التهاب کرونا در ماه‌های گذشته، همچنان خطر شیوع پیک‌های جدید این ویروس وجود دارد.
جولان کرونا ادامه دارد

باوجود فروکش کردن التهاب کرونا در ماههای گذشته، همچنان خطر شیوع پیکهای جدید این ویروس وجود دارد. این ویروس همچنان در دنیا نیز میتازد و قربانیان تازهای میگیرد. با توجه به آنکه در آستانه سال جدید قرار داریم، خطر شیوع دوباره این ویروس در مسافرتهای نوروزی بیش از قبل احساس میشود. بر همین اساس نیز از مسافران انتظار میرود ضمن توجه به نکات بهداشتی، بهسلامتی خود و خانوادههایشان توجه کنند. بدون تردید برای جلوگیری از هر نوع مشکلی تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک جزو ضروریات است.

آمار جهانی کرونا

بنابر جدیدترین آمار جهانی کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در دنیا تاکنون به ۶۸۱ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۳۳۳ نفر رسیده و مرگ ۶ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۷۲۹ بیمار نیز تأییدشده است. به گزارش ایسنا، بر اساس آمار رسمی ارائهشده در جدول جهانی "ورلداُمتر"، طی شبانهروز گذشته کرونا در جهان جان ۳۱۷ بیمار را گرفته و ۶۶ هزار و ۵۱۰ ابتلای جدید نیز در همین بازه زمانی ثبتشده است. بهعلاوه ژاپن با ثبت ۱۱۸ فوتی، بیشترین تعداد مرگهای روزانه کرونایی و روسیه نیز با ثبت بیش از ۱۲ هزار ابتلای جدید، بالاترین رقم مبتلایان روزانه را در ۲۴ ساعت گذشته گزارش کردهاند.

تفاوتهای آلرژی فصلی با کرونا

با شروع فصل بهار آلرژی نیز افزایش مییابد، چنانچه تفاوت میان آلرژی و کرونا بهخوبی روشن شود، تأثیر بسزایی بر جلوگیری از همهگیری این ویروس دارد. سید علیرضا مهدویانی فوق تخصص آسم و آلرژی، آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک را یک بیماری التهابی شایع مخاط بینی عنوان کرد و افزود: این مسئله با عطسههای مکرر، خارش، آبریزش بینی و احتقان بینی مشخص میشود.

به گفته وی، اغلب از رینیت آلرژیک بهعنوان یک مشکل فصلی یا آلرژی بهاره نامبرده میشود اما این بیماری میتواند با التهاب پایدار مخاط بینی و التهاب عفونی نظیر سرماخوردگی یا سینوزیت همراه شود، بنابراین افراد دارای آلرژی بینی مشکلات بیشتری با سرماخوردگی ویروسی دارند. وی، رینیت آلرژیک را به دو نوع فصلی و سالپا طبقهبندی کرد و گفت: در آبوهوای معتدل، گرده گیاهان مسئول رینیت آلرژیک فصلی هستند. به گفته این فوق تخصص آسم و آلرژی، گرده درختان در فصل بهار، گرده چمنها در ابتدای تابستان، گرده علفهای هرز در انتهای تابستان و اوایل پاییز بهعنوان آلرژنهای خارج از محیط منزل مسئول ایجاد علایم آلرژی در این بیماران هستند.

مهدویانی خاطرنشان کرد: رینیت آلرژی سالپا اغلب در اثر آلرژنهای داخل محیط منزل نظیر مایت، (هیره) پشم و پر حیوانات خانگی مثل سگ، گربه و سوسک ایجاد میشود.

وی تظاهرات کلینیکی این بیماری را شامل شکایاتی نظیر احتقان بینی، خارش، عطسه، آبریزش از بینی ذکر کرد که گاهی با خارش و اشک ریزش چشم همراه میشود و هنگامیکه فرد در معرض آلرژنهای مسئول قرار گیرد، این شکایات افزایش مییابد. این بیماری با سایر بیماریهای التهابی غشای مخاط تنفسی مانند آسم، سینوزیت، اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی) ارتباط تنگاتنگی دارد. وی درمان آلرژی بینی را بر ۳ اصل پیشگیری از تماس با آلرژنها، درمان دارویی (فارماکوتراپی) و در نظر قرار دادن حساسیتزدایی (ایمونو تراپی، واکسنهای آلرژی) استوار دانست. این فوق تخصص آسم و آلرژی اقدامات اختصاصی در راستای تماس کمتر با آلرژنهای خارج و داخل محیط خانه را باعث کاهش ریسک حساسیت و علایم آلرژیک در فرد برشمرد.

به گفته وی، تنها اقدام مؤثر برای اجتناب از آلرژنهای حیوانات (سگ و گربه) دور کردن آنها از خانه است. اجتناب از گرده گیاهان و قارچها نیز با قرار گرفتن در محیطهای دارای دستگاههای تهویه هوا امکانپذیر است. مهدویانی استفاده از پوششهای ضد آلرژی بر روی بالشها را باعث کاهش تماس با مایتها دانست و تاکید کرد که ملحفه تشک و پوشش بستر خواب فرد مبتلا به آلرژی نیز باید هر هفته با آب داغ شسته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در بیماری کرونا یا COVID-۱۹ علاوه بر تب، سرفه، بدن درد و ضعف عمومی، شاهد بروز علایمی نظیر آبریزش بینی، گرفتی و احتقان بینی و گلودرد در بیمار هستیم. بنابراین با توجه به پاندمی فعلی بیماری کرونا و ملاحظات اپیدمیولوژیک، وجود این علایم درحالحاضر در هر فردی بیماری کرونا تلقی میشود.

به گفته وی، حداقل کار در مورد این بیماران (البته در موارد خفیف) رعایت موارد توصیهشده نظیر درمان علامتی، استراحت، تغذیه مناسب، مصرف مایعات و رعایت اصل جداسازی حداقل به مدت دو هفته است. وی، سابقه وجود آلرژی بهاره در فرد مبتلا را یکی از عوامل افتراق آن از کرونا برشمرد و گفت: در آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک نیز علایم آبریزش از بینی، احتقان بینی و گاها سرفه و سردرد وجود دارد، افراد مبتلا به آلرژی بهاره اغلب دارای سابقه این علائم در سالهای گذشته یا حداقل ماههای گذشته بودهاند؛ درحالیکه در بیماری کرونا این علائم بهصورت ناگهانی اتفاق میافتد و دارای سابقه این علایم در سالهای قبل نبودهاند.

وی افزود: علاوه بر این در آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک معمولاً تب، بدن درد، ضعف و بیاشتهایی وجود ندارد؛ درحالیکه کرونا اغلب همراه با این علایم و بعضاً همراه با کاهش یا فقدان حس بویایی است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی؛ وجود درگیری چشمی بهصورت خارش، اشک ریزش و قرمزی ملتحمه را ویژه بیماری آلرژی بهاره دانست که در بیماری کرونا این موارد کمتر دیده میشود. وجود تب و سرفه جزو شایعترین شکایات در بیماری کرونا است که در آلرژی فصلی وجود نداشته یا کمتر وجود دارد؛ درحالیکه خارش بینی و چشم از شکایات کلیدی برای تشخیص رینیت آلرژیک و افتراق آن از بیماری کرونا است.

مقابله با بیماریهای تنفسی ضروری است

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح مهمترین نکات برای داشتن یک سفر ایمن در نوروز ۱۴۰۲، تاکید کرد: در صورت سفر با وسایل نقلیه عمومی، مقابله با بیماریهای تنفسی و کرونا ضروری است و در این راستا تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک جزو ضروریات است. محسن فرهادی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در سفرهای نوروزی، گفت: افراد یا با وسیله نقلیه عمومی و یا با وسیله نقلیه شخصی اقدام به سفر میکنند. اگر افراد قصد سفر با وسایل نقلیه عمومی را دارند، رعایت بهداشت بهویژه مقابله با بیماریهای تنفسی و کرونا ضروری است. در این راستا تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی جزو ضروریات است. وی با اشاره به اینکه هنگام مصرف غذا هنگام سفر باید دقت کافی صورت گیرد، اظهار کرد: باید از تهیه غذا از رستورانهای بینراهی بدون نام و نشان پرهیز کرد. اگر قرار است غذایی بخورید به سراغ رستورانهای شناختهشده که دارای پروانه کسب هم هستند، بروید. وی افزود: درصورتیکه قرار است از غذایی که خودتان طبخ کردهاید، استفاده کنید با توجه به گرم شدن هوا، غذا را به مدت زیاد به شکل پخته در فضای باز نگهداری نکنید، اگر فکر میکنید فاصله طبخ غذا تا زمان مصرف آن بیش از دو ساعت است، حتماً آن را در دمای یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف آن را بهخوبی گرمکنید تا با افزایش بار میکروبی غذا، بیماری رخ ندهد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: از آب شبکه آبرسانی که تحت کنترل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی است، استفاده کنید و در غیر این صورت اگر از سلامت آب مطمئن نیستید حتماً از آب بستهبندیشده استفاده کنید. وی با تاکید بر لزوم مصرف یخ بهداشتی، تصریح کرد: با گرم شدن هوا اگر قصد مصرف یخ داشتید، حتماً دقت کنید که یخ به روش بهداشتی تهیهشده باشد. هیچکدام از یخهای قالبی که در دکههای بینراهی فروخته میشود، قابلیت آشامیدن ندارند و باید به شکل غیرمستقیم استفاده شوند؛ به این صورت که بطری آب یا سایر نوشیدنیها را کنار این یخها قرار دهید تا خنک شوند. اگر قرار است یخ را مستقیم مصرف کنید باید یخی تهیه کنید که از آب شرب تهیهشده باشد.

سخن پایانی

حالا چند توصیه برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر؛ زمانی که تصمیم به گذران اوقات فراغت در تفرجگاهها و فضاهای سبز میگیرید بههیچعنوان زبالههای خود را در فضای باز رها نکنید؛ پراکندگی زباله یعنی ازدیاد حشرات و جوندگان که میتواند سبب ایجاد و انتقال بیماریهای واگیردار شود. رعایت بهداشت فردی ازجمله شستوشوی دست از تاکیدات ویژه است که از این طریق بتوان از بروزی بیماریهای احتمالی جلوگیری کرد. درصورتیکه آب در دسترس نبود استفاده از مواد ضدعفونیکننده بر پایه الکل میتواند نیاز فوری را برطرف کند، اما بعدا در نخستین فرصت باید اقدام به شستوشوی دستها کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mqbm8