چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 33910
نویسنده: نعیمه صفری تبار
تاریخ انتشار: 1401/11/04 06:15

جریمه سنگین در انتظار ایرلاین‌های متخلف

اخیرا شرکت‌های هواپیمایی به بهانه افزایش نرخ ارز خواستار افزایش بلیت هواپیمایی شدند. درخواستی که موافقان و مخالفان خود را داشت و هنوز هم در حال بررسی است.

 اخیرا شرکتهای هواپیمایی به بهانه افزایش نرخ ارز خواستار افزایش بلیت هواپیمایی شدند. درخواستی که موافقان و مخالفان خود را داشت و هنوز هم در حال بررسی است. آنها با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است و با توجه به رشد نرخ دلار ایرلاینها با مشکلات فراوانی برای سرویسدهی به مسافران مواجه شده اند، درخواست خود را مبنی بر افزایش نرخ بلیت هواپیما را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کردند.

اما به نظر میرسد شرکتهای هواپیمایی بازی جدیدی را با زمینگیر کردن هواپیماها و کاهش پروازهای خود به راه انداختهاند تا فشاری باشد برای افزایش نرخ بلیت! هم اکنون ناوگان هواپیمایی کشور حدود ۴۰۰ فروند هواپیما دارد که تنها ۱۱۵ فروند مسافربری کشور فعال است. بیشتر از قطعات معیوب و مشکلات فنی، گران کردن بلیت هواپیما مد نظر ایرلاینها برای این کار است.

در چند روز گذشته شاهد آن بودیم که ۳ شرکت هواپیمایی، بدون سر و صدا اقدام به افزایش قیمتها کردهاند که باعث شد تا رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کند هیچ مجوزی برای افزایش نرخ به ایرلاینها صادر نشده است. گسترش نیوز در این خصوص با اکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به گفتوگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

اکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با گسترشنیوز پایگاه خبری موسسه فرهنگی- مطبوعاتی صمت درباره گرانی بلیت هواپیما، توسط برخی شرکتهای هواپیمایی گفت: نرخ مصوب بلیت هواپیما افزایش پیدا نکرده است. هیچ شرکتی اجازه افزایش نرخ را ندارد؛ افزایش نرخ بلیت از سوی شرکتهای هوایپمایی تخلف است. این شرکتها برای پاسخگویی احضار میشوند و با شرکتها مذکور برخورد خواهد شد و حتی در برخی موارد باعث تعلیق شرکتها میشود.

متخلفان را معرفی کنید

رضوی در خصوص جبران ضرر مسافران خاطرنشان کرد: همیشه به تمامی مسافران اعلام شده خرید خود را از سایتهای معتبر و خود شرکتهای هواپیمایی انجام دهند. اکنون در سایت مخصوص شرکتها بلیت افزایش نیافته و گرانی بلیت در سایتهای واسطهای به چشم میخورد. غیر از بازدید میدانی سازمان هواپیمایی از سایتها اما افرادی که بلیت از سایتها خریداری میکنند هم باید در خرید خود دقت داشته باشند و اگر تخلفی نظرشان را جلب کرد در قالب شکایت و اعتراض اعلام و به اطلاع سازمان برسانند.

وی درباره نتیجه افزایش نرخ بلیت توسط سازمان هواپیمایی در پایان گفت: بحث افزایش نرخ بلیت در شورای هواپیمایی در حال بررسی است و در صورت موافقت اعلام رسمی خواهد شد.

تفاوت نرخ مصوب و بلیت شرکتها

با جستوجویی در سایتهای اینترنتی بلیت مسیر تهران-مشهد یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش میرسد که نرخ مصوب برای این مسیر یک میلیون و ۱۹۱ هزار تومان است.

در حالی که نرخنامه مصوب تهران-کیش یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان است برخی سایتها با ۲ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بلیت این مسیر را به فروش میرسانند یعنی بیش از ۵۰ درصد نرخ مصوب سازمان هواپیمایی است.

در مسیر چابهار نیز، نرخ بلیت هواپیما که طبق نرخنامه مصوب ۱۳ دی ۱۴۰۰، یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده درحالحاضر، یک میلیون و ۷۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته میشود. در مسیر تهران - قشم نیز بلیت یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومانی مصوب، درحالحاضر یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jelbo