به طور کلی 2 روش بازاریابی وجود دارد که عبارت اند از روش بازاریابی B2C و B2B که هر کدام از آن ها استراتژی، روش، آموزش و تکنیک های خاص خودش را دارد.
عبارت B در این اصطلاحات، مخفف Business و عبارت C نماد کلمه Customer است. به این صورت که B2B یعنی کسب و کاری که مشتریان آن کمپانی ها و شرکت های حقوقی است (Business Business to) . در روش بازاریابی B2C برعکس روش بالاست.
در روش B2C باید تبلیغات برای اشخاص حقوقی و مردم جامعه باشند . در ادامه بصورت تخصصی به معرفی روش های بازاریابی B2B می پردازیم.
بازاریابی B2C به مخفف Business to Consumer (کسب و کار به مصرفکننده) است و به انواع استراتژیها، تکنیکها و فعالیتهای بازاریابی اشاره دارد که یک شرکت یا کسب و کار محصولات یا خدمات خود را مستقیماً به مصرفکنندگان (مشتریان عمومی) عرضه میکند. در این نوع بازاریابی، هدف اصلی شرکت ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان است تا محصولات و خدمات خود را به آنها عرضه کند و از آنها خریداری کند.
برای اینکه بهتر درک کنید، برخی مثالهایی از بازاریابی B2C عبارتند از:
تبلیغات تلویزیونی و رادیویی: شرکتها از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی برای تبلیغ محصولات خود به مشتریان عمومی استفاده میکنند. این تبلیغات ممکن است شامل تبلیغات اجتماعی، تبلیغات تخفیف و تبلیغات محصولات جدید باشند.
تبلیغات پیامکی 💬 یکی از روشهای موثر در بازاریابی B2C (کسب و کار به مصرفکننده) است که به شرکتها و کسب و کارها این امکان را میدهد تا به طور مستقیم و موثر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و آنها را از محصولات، خدمات، تخفیفها و پیشنهادهای ویژه آگاه کنند. برای ارسال پیامک تبلیغاتی از
در ادامه، برخی از مزایای و راهکارهای استفاده از تبلیغات پیامکی در بازاریابی B2C را بررسی خواهیم کرد:
با توجه به رشد فراوان استفاده از شبکههای اجتماعی، شرکتها از پلتفرمهای مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر برای تبلیغ و ترویج محصولات خود به مشتریان عمومی استفاده میکنند.
ارسال ایمیلهای تبلیغاتی به لیست ایمیلهای مشتریان برای آگاهسازی در مورد محصولات و خدمات جدید یا پیشنهادهای ویژه نیز یک روش موثر در بازاریابی B2C است.
استفاده از تبلیغات هزینه ای در موتورهای جستجو مانند گوگل، برای نمایش آگهیهای محصولات به مشتریان عمومی، یک روش معمول در بازاریابی B2C است.
این روش هزینه دلاری دارد اما شما برای تبلیغات اس ام اس باید 💰 هزینه ارسال پیامک را با تعرفه هر پیامک ارسال نمایید.
ایجاد فروشگاههای آنلاین و بازارچههای اینترنتی برای فروش مستقیم محصولات به مشتریان از طریق وبسایتها و اپلیکیشنهای موبایل نیز یک روش متداول در بازاریابی B2C است.
بازاریابی B2C برای شرکتها و کسب و کارها امکان ارتباط مستقیم با مشتریان را فراهم میکند و امکانات بسیاری برای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود را فراهم میکند.