سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 15660
تاریخ انتشار: 1401/02/17 02:20
کاهش خودروهای دارای کسری قطعه در ایران‌خودرو

مشکل «خودرو کف پارکینگ» حل شد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: فشارهایی که امروز به صنعت خودرو وارد می‌شود، انگیزه‌ ما را برای تولید بیشتر کرده است و بسیاری از مسائلی که امروز به‌عنوان انتقاد مطرح می‌شود، نیازمند کار کارشناسی است.

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن بیان این مطلب درباره تولید کامیون کشنده با گیربکس اتوماتیک افزود: کار را به‌گونه‌ای پیش می‌بریم که رئیس پلیس راهور و جانشین وی دیگر نگویند صنعت خودرو را باید تعطیل کرد. به گزارش ایکوپرس، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: آن‌قدر تلاش خواهیم کرد تا برخی افراد به خودشان اجازه ندهند، به این صنعت توهین کنند و حتی این موضوع به سمت شخصی شدن برود. فشارهایی که امروز به صنعت خودرو وارد می‌شود، انگیزه‌ ما را بیشتر کرده است. بسیاری از مسائلی که امروز به‌عنوان انتقاد مطرح می‌شود، نیازمند کارهای کارشناسی است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه کشنده جدید ایران‌خودرو دیزل به‌طور قطع اتفاق بی‌نظیری را در صنعت خودرو کشور رقم خواهد زد، اظهارکرد: با توجه به مزیت‌های فنی و غنای این محصول، قطعا ورود آن به جاده‌ها و فضای کسب‌وکار، موجب کمک به ارتقای فرهنگ عمومی رانندگی خواهد شد.

وی افزود: سیستم رانندگی با این خودرو نسبت به محصولات قبلی متفاوت خواهد بود و انواع این کشنده عرضه خواهد شد تا هر مشتری براساس سلیقه و بودجه خود محصول موردنظر را انتخاب کند.

خطیبی از قرار ماهانه برای معرفی دست‌کم یک دستاورد گروه صنعتی ایران‌خودرو خبر داد و گفت: امسال اتفاقات خوبی برای این خودروساز تجاری رخ خواهد داد که زیربنا و مقدمات آن در دوره‌های قبل فراهم شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اتحاد استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور را اتفاق مهمی در صنعت خودرو کشور دانست که به‌راحتی میسر نشده و دو خودروساز سال‌ها به‌دنبال تحقق آن بودند. 

وی در ادامه تصریح کرد: با اراده‌ای که در دو مجموعه وجود داشت و با نشست‌هایی که برگزار شد، توافق‌های ابتدایی انجام می‌شود و کمیته‌ای به ریاست احمد قلعه‌بانی که شناخت خوبی از صنعت خودرو دارد، شکل گرفته است که خروجی‌های این کمیته اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی صنعت خودرو، اظهارکرد: این شورا متشکل از دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا، انجمن خودروسازان و دو انجمن فعال در قطعه‌سازی است. در فضای پرتنش و غبارآلود کنونی، آنچه لازم است اتحاد دو انجمن است که شکل گرفته و در شورای هماهنگی مورداستقبال قرار گرفت. این اتحاد و همدلی در راستای افرایش تولید باکیفیت در صنعت خودرو خواهد بود و امید است شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

خطیبی با بیان اینکه در گروه صنعتی ایران‌خودرو، عرضه حدود ۱۴۰ هزار خودرو از ابتدای اسفند تا ۶ اردیبهشت انجام‌شده که این اقدام در چند سال گذشته ایران‌خودرو بی‌سابقه بوده، گفت: در روزهای پایانی سال گذشته، تحویل بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ خودرو در یک روز به مردم که ۱۱۰۰ دستگاه آن به صورت حضوری بوده، اتفاق بسیار مهمی بود که از منظر لجستیک کار مشکلی است.

خطیبی با اشاره به ۴ قولی که در ابتدای ورود به ایران‌خودرو داده بود، اظهار کرد: این قول‌ها شامل به صفر رساندن زیان در کل گروه، افزایش کیفیت در تمام تولیدات گروه، رونمایی و عرضه ۷ محصول جدید یا فیس‌لیفت و به‌روزآوری شده در کل گروه و نیز جمع‌آوری خودروهای کف است. ما بر عهد خود پایبندیم و امید است بتوانیم به تمامی آنها عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تمامی سایت‌های متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو، تعداد خودروهای کف به ۳۹ هزار خودرو کاهش یافته، خاطرنشان کرد: از این میزان، حدود ۱۵ هزار خودرو معطل یک قطعه دارای چیپ‌ست است که به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا در کشور صادرکننده، تامین و واردات آن به تاخیر افتاده است.

وی گفت: کاهش میزان خودروهای کف در ۱۳ ماه گذشته بی‌نظیر بوده و کمتر از میزان تعیین‌شده از سوی رئیس‌جمهوری است؛ بنابراین توانستیم به عهد خود پایبند باشیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه از ابتدای خرداد امسال، طی ۳ برنامه که در نظر گرفته‌ایم، تولید خودروهای ناقص برای همیشه متوقف خواهد شد، تاکید کرد: از این پس معضلی به‌نام خودرو کف پارکینگ نخواهیم داشت که این موضوع تاثیر بسیاری در سودآوری مجموعه دارد.

وی در ادامه یادآور شد: اگر سال گذشته عبور مستقیم داشتیم و تولید خودرو ناقص نبود، ۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه می‌داشتیم، همچنین کیفیت محصولات ۲۵ درصد افزایش می‌یافت. به‌طور قطع باید امسال با این روش پیش برویم. ایران‌خودرو ۳ سال تجربه این موضوع را داشته، راهی که سخت اما شدنی است و منافع بسیاری به همراه دارد.

خطیبی تولید خودرو ناقص را نقص مدیریتی دانست که باید رفع شود و با اشاره به عرضه محصولات جدید، تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت تا پایان امسال، هر ماه دست‌کم، یک رونمایی و معرفی محصول خواهیم داشت. افزایش تولید قطعا می‌تواند منجر به کاهش و به صفر رساندن زیان ایران‌خودرو شود. امید است، کل گروه تا پایان سال به سود برسد.

وی افزود: این اقدامات در کنار سایر مواردی است که دنبال می‌کنیم، مانند راه‌اندازی تکنوسنتر، توجه کاربردی و اجرا و بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان که همکاری با آنها در دستور کار کل گروه است. تقویت مدیریت شرکت جتکو به‌عنوان نماد شرکت‌های دانش‌بنیان در گروه، نشانه باور به این موضوع است. شرکت تام، نیرومحرکه و ایپکو نیز فهرست نیازمندی‌ها و احتیاجات ما در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان را اعلام خواهند کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه در نمایشگاه بین‌المللی امسال حضور خواهیم داشت و برنامه‌ای برای همکاری با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، گفت: تمامی این موارد موجب می‌شود امسال سال خوب، پررونق همراه تولید با کیفیت در فضایی مملو از امید و نشاط برای صنعت خودرو رقم بخورد.

وی با بیان اینکه مردم اذیت می‌شوند، چراکه اتفاقات مثبت و دستاوردها دیده نمی‌شود، افزود: صنعت خودرو در همه جای جهان به‌دلیل حجم گردش مالی و صنایع پیشین و پسین، مهم است اما هنوز نتوانسته‌ایم خودرو را در کشور از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: هرگز در عمل و پیگیری برنامه‌های خوب، کوتاه نخواهیم آمد و مشکلی نیز با واردات خودرو نداریم، زیرا آن را موجب افزایش رقابت و کیفیت در محصولات‌مان می‌دانیم.

تولید کشنده، برنامه امسال 

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به رونمایی از محصول کشنده H۵ گفت: در حال‌حاضر بیش از ۵۰ دستگاه از این محصول تولید شده و تجاری خواهد شد. برنامه تولید نسخه جدید این محصول با ۵۰۰ اسب بخار، استاندارد یورو ۵ EEV و ظرفیت مخزن سوخت هزار لیتر را در دستور کار داریم.

جواد توسلی‌مهر ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تجاری در کشور تولید شده که ۷۶۸ هزار دستگاه در حال‌حاضر در ناوگان فعال هستند و از این تعداد، حدود ۳۲۱ هزار خودرو نیز باید جایگزین شوند. 

وی افزود: دولت برنامه خوبی برای پر کردن این خلأ تدوین کرده که در صورت تصویب شورای اقتصاد، یکی از ورودی‌های بازار خودروهای تجاری فعال خواهد شد. ایران‌خودرو دیزل در این بین، ۳۷ درصد کل تولیدات را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه سهم بازار دیزل در سال ۱۳۹۶، ۴ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۴۵ درصد افزایش یافته، گفت: در سال ۱۳۹۶، ۳۳ درصد محصولات ما ۳ ستاره بوده و باقی از ۲ ستاره برخوردار بودند. امروز با افزایش بیش از ۱۱ برابری سهم بازار، کیفیت محصولات با سرعت بسیار خوبی رشد کرده است و ۷۲ درصد محصولات ۴ ستاره و ۲۸ درصد ۳ ستاره هستند، در ایران‌خودرو دیزل محصول دو ستاره وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه امسال رقم تولید ایران‌خودرو دیزل ۲۵ هزار خودرو خواهد بود، عنوان کرد: امسال ۵ کشنده با تیراژ تولید ۷۵۰۰ دستگاه در سبد تولید محصولات ایران‌خودرو دیزل قرار دارد که کمترین تردیدی در تحقق آن نداریم.

توسلی‌مهر گفت: در سال گذشته ۴۲ درصد سهم بازار در حوزه تولید کشنده متعلق به ایران‌خودرو دیزل بود. 

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه در حوزه برقی‌سازی خودروها، اقدامات متعددی انجام‌شده، گفت: ۳ محصول مینی‌بوس، اتوبوس و ون به سمت برقی شدن حرکت کرده است. در ۸ ماه آینده ون و مینی‌بوس برقی رونمایی خواهد شد. در حوزه کشنده‌های برقی نیز اقداماتی در دست انجام است. امروز خودروسازان بزرگ جهان به سمت برقی‌سازی، ناوبری پیشرفته و هوشمندسازی در حال حرکت هستند، ایران‌خودرو دیزل برای حرکت در این مسیر گام برداشته است. 

وی با اشاره به تامین‌کنندگان تراز اول کشنده H۵، بیان کرد: این محصول دارای مشخصات فنی مانند کروز کنترل، ترمز کمکی سراشیبی، سطح پایین صدا، امکان تجهیز خودران در نسخه‌های پیشرفته و جدیدتر، ممانعت از تصادف، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم تعلیق پنوماتیک، سیستم جلوگیری از پس‌رفت در سربالایی و هشدار انحراف از مسیر است. این محصول علاوه‌بر قابلیت پاس کردن استانداردهای هشتادوپنج‌گانه، استاندارد شرکت بنز را نیز دارد.

به‌گفته توسلی‌مهر، افزایش قدرت موتور به ۴۶۰ اسب بخار، افزایش گشتاور، گیربکس اتومات، ترمز اضطراری، افزایش ظرفیت مخزن و سیستم هشدار انحراف از مسیر و دیسکی شدن ترمزهای جلو و عقب، بهبودهای انجام‌شده در کشنده H۵ نسبت به محصول مبنای خود یعنی H۴ است.

سخن پایانی

با توجه به موارد مطرح در این نشست، با انتقال دانش فنی تولید کشنده‌های روز جهان به کشور، امکان ترانزیت کالا به تمامی کشورهای جهان میسر خواهد شد. همچنین به گفته فعالان صنعت امکانات رفاهی مناسب و ایجاد بازار رقابتی از منظر قیمت با محصولات مشابه در بازار، از دستاوردهای این محصول به‌شمار می‌رود. برخی نیز تاکید دارند با تولید این کشنده، به نیازهای کشور در حوزه انتقال دانش، خودکفایی، لجستیک و تولید محصولات به روز، پاسخ مناسب داده خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5yr6