جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 108955
تاریخ انتشار: 1403/02/04 05:23

سقف شکنی فلزات پایه با پیشتازی مس

فزایش تقاضا با رشد نرخ فلزات پایه در بازارهای جهانی همراه بود. ابتدا نرخ مس بر مدار صعود قرار گرفت و پس از آن نرخ آلومینیوم و روی نیز سقف یک سال گذشته خود را شکستند.
سقف شکنی فلزات پایه با پیشتازی مس

افزایش تقاضا با رشد نرخ فلزات پایه در بازارهای جهانی همراه بود. ابتدا نرخ مس بر مدار صعود قرار گرفت و پس از آن نرخ آلومینیوم و روی نیز سقف یک سال گذشته خود را شکستند. بسیاری از غول‌های بزرگ صنعتی در جهان در پی خودکفایی خود سعی در کشف و برداشت از معادن مس موجود در سرزمین خود داشته‌اند. کشورهایی مانند امریکا، چین و استرالیا در این امر قدم‌های محکمی برداشته‌اند. اما صنعت به مراتب بزرگ این دست از کشورها و در کنار منابع محدود و ظرفیت تولید که پاسخگوی نیازهای آنها نخواهد بود، باعث می‌شود تا حتی این دست از کشورها هم در مسیر خریداران همیشگی مس در سطح جهانی تبدیل شوند.

مس بعد از آلومینیوم پرمصرف‌ترین فلز در جهان است و در یک نگاه کلی در دنیای امروز مس یک کالای استراتژیک است؛ فلزی که ردپای آن در تمامی ابعاد زندگی بشر، از زیرساخت‌ترین جنبه‌ها تا سطحی‌ترین نیازها دیده می‌شود. کشورهای تولیدکننده مس در یک سوی این نیاز، در مسیر هر چه بیشتر تولید قرار دارند. تولیدی که راهی بازارهای کشورهای بزرگ مصرف‌کننده مس می‌شوند. کشورهای بزرگ صنعتی که قدرت نمایی خود را در گرو رشد و توسعه هر چه بیشتر صنایع خود می‌دانند، مس را به عنوان کالایی نگاه خواهند کرد که تامین درست آن برای آنها صنعتی قوی تر، ثروتی سرشارتر و کشوری پویاتر خواهد ساخت. اینجاست که مقوله تجارت جهانی مس وارد بازی‌های پیچیده‌ای می‌شود.

این حجم بالای مصرفی از مس در سطح جهان، کشورهای صاحب مس را در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌دهد؛ موقعیتی که می‌تواند برای این دست از کشورهای تولیدکننده مس که عموماً دارای منابع معدنی غنی و در عین ‌حال صنعتی ضعیف هستند، راهکاری باشد برای کسب درآمد هایی منطقی.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، طبق جدیدترین گزارش گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG)، فعالان مس جهانی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، حدود ۲ میلیون و ۳۷۴ هزار تن مس تصفیه شده تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲ میلیون و ۲۵۱ هزار تن بود. ظرفیت تولید کارخانه‌های مس تصفیه شده در جهان نیز طی ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار تن بود که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته میلادی (۲ میلیون و ۷۰۸ هزار تن)، حدود ۱.۷ درصد افزایش یافت.

افزایش ۲.۶ درصدی تولید معادن مس جهان

معادن مس جهان در ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، حدود یک میلیون و ۸۲۲ هزار تن کنسانتره تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی، یک میلیون و ۷۷۶ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۲.۶ درصدی تولید این معادن در جهان است. از این میزان، ۸۸۴ هزار و ۳۰۰ تن مربوط به قاره «امریکا»، ۳۸۷ هزار و ۷۰۰ تن «آسیا»، ۳۰۱ هزار و ۳۰۰ تن «افریقا»، ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ تن «اروپا» و ۷۹ هزار و ۴۰۰ تن مربوط به «اقیانوسیه» بوده است.در همین مدت، ظرفیت معادن مس جهان به ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی (۲ میلیون و ۳۵۳ هزار تن)، حاکی از افزایش ۳.۸ درصدی است.بنا بر این گزارش، نرخ جهانی مس در روز دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود 9هزار و ۴۸۵ دلار در تن اعلام شد. این در حالی است که نرخ جهانی مس در ابتدای اسفند گذشته، حدود 8هزار و ۵۰۰ دلار در تن بود.

جهش قیمتی

به گزارش ایراسین، آلومینیوم و روی در آخرین معاملات هفته به بالاترین نرخ در طول سال گذشته رسیدند. نرخ مس نیز معاملات هفتگی را در یک قدمی سطح ۱۰ هزار دلار به پایان رساند. تحلیلگران مدعی‌ هستند افزایش نرخ مس در ماه گذشته با واکنش مثبت سایر فلزات اساسی همراه بود. یکی از فعالان بازار فلزات اساسی در شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره نوشت: مس با ۱۰ هزار دلاری شدن کامودیتی‌ها را مجبور به حرکت کرد. نرخ مس هفته گذشته به سطح کلیدی ۹۹۰۰ دلار رسید. روند صعودی مس از ماه فوریه و کانال قیمتی ۸۱۰۰ دلار آغاز شد، ابتدا سقف 8هزار و۶۰۰ دلار را شکست و با پشت سر گذاشتن محدوده 9هزار و۳۰۰ دلار اکنون در یک قدمی کانال ۱۰ هزار دلار قرار دارد. از نظر نموداری مس در این محدوده مقاومت بزرگی ندارد ولی اگر از نظر روانی موفق به عبور از سطح ۱۰ هزار دلار شود احتمال افزایش نرخ تا 10هزار و ۴۰۰ دلار و سپس 10هزار و ۷۰۰ دلار وجود دارد.

پس از کاهش عرضه سنگ مس از سوی معادن، کارخانه‌های ذوب مس چین، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس تصفیه شده در جهان سطوح فعالیت خود را کاهش داده‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان استخراج مس از معادن کاهش یافته است برای مثال در زامبیا فعالیت معادن کلیدی به دلیل کمبود برق به حال تعلیق درآمد. خطر کاهش عرضه در بازار آلومینیوم به مراتب بیشتر از مس است. زیرا از طرفی تحریم‌های جدید برای روسیه نرخ آلومینیوم را صعودی کرد و از طرف دیگر خشکسالی در چین و محدودیت‌های برق سطح تولیدات آلومینیوم را کاهش داد.

چین برای تأمین آلومینیوم مورد نیازش وابستگی شدیدی به گینه دارد و انفجار در انبار سوخت عرضه از این کشور را با اختلال مواجه کرد. کارخانه‌های ذوب آلومینیوم در استان یوننان چین به عنوان چهارمین منطقه بزرگ تولید آلومینیوم به دلیل خشکسالی تولیدات خود را محدود کرده‌اند و با این اقدامات نرخ آلومینیوم به بالاترین سطح در طول یک سال گذشته صعود کرد.

قیمت هر تن فلز آلومینیوم در آخرین روز کاری به 2هزار و ۶۶۵ دلار رسید. سال ۲۰۲۳ آلومینیوم پس از برخورد به این سطح قیمتی ریزشی شد و تا کمتر از ۲۱۰۰ دلار کاهش یافت. تحلیلگران مدعی‌اند آلومینیوم با عبور از این سطح قیمتی تا ۳هزار دلار پیشروی خواهد کرد. در بازار فلز روی نیز قیمت‌ها در طول هفته گذشته مانند آلومینیوم سقف یک سال گذشته را پشت سر گذاشتند. نرخ هر تن روز در آخرین معاملات به 2هزار و ۸۵۶ دلار به ازای هر تن رسید.

سخن پایانی

ساخت‌و ساز در چین هر سال با آغاز نیمه گرم سال به صورت سنتی افزایش می‌یابد و به دنبال آن تقاضا برای فلزات اساسی افزایش می‌یابد. بخش ساخت‌وساز چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز روی است. به همین دلیل نرخ روی نیز پا به پای مس و آلومینیوم صعود کرد و اکنون چشم‌انداز مثبتی برای آن در سه‌ماهه بعدی سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dwkjq