دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107961
تاریخ انتشار: 1403/01/25 06:36

عرضه تایر دولتی سرعت می‌گیرد

باوجود سابقه دیرینه صنعت تایر در ایران، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این کالا به‌واسطه سوءتدبیر مدیران تصمیم‌گیر دچار مشکلات عدیده‌ای همچون کاهش تولید، کمبود تایر در برخی سایزها و گران‌فروشی هستند.
عرضه تایر دولتی سرعت می‌گیرد

در روزهای نخست سال جاری نیز شاهد نگرانی متقاضیان این بازار هستیم و براساس شواهد بازار به نظر می‌رسد بازار تایر در سال جاری هم با ابهام و کمبود کار خود را شروع کرده است. در این میان فعالان این بازار با تاکید بر اینکه در این بازار کمبود وجود ندارد، کمبود عرضه فعلی و نگرانی متقاضیان از عرضه تایر را به شروع سال جدید و تاثیر تعطیلات بر این بازار عنوان می‌کنند و امیدوارند در چند روز آینده شاهد عرضه مناسب و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار تایر باشیم.

قیمت تایر دولتی افزایش پیدا نمی‌کند

یکی از نگرانی‌های عمده درباره تایر افزایش قیمت آن است. به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری، عرضه محدود تایر دولتی یا دسترسی سخت آن اغلب مجبور به تامین تایر موردنیاز خود از بازار آزاد هستند و به نوعی این نگرانی وجود دارد و البته با توجه به آشفتگی این بازار در دو سال گذشته امری عجیب هم نیست. درباره وضعیت قیمت تایر در سال جاری سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه قیمت تایر دولتی افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: کمبود تایر در بازار به خاطر تعطیلات ایام نوروز و سودجویی برخی از واردکنندگان در تامین تایرهای رینگ‌های بالاست. مصطفی تنها درباره وضعیت بازار تایر با تاکید بر اینکه بازار کم‌کم از فاز تعطیلات خارج می‌شود و روال عادی به خود می‌گیرد، اظهار کرد: به‌طور معمول در ایام نوروز به‌دلیل تعطیلات و تراکم سفرها توازن در بازار به هم می‌خورد و اصناف تعطیل می‌کنند، اما از امروز به‌طور رسمی بازار فعالیت خود را شروع کرده است؛ از این‌رو نمایندگی‌ها اقدام به عرضه تایر می‌کنند.

وی افزود: سامانه‌های مشخصی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت‌نام عرضه تایر اختصاص یافته، ضمن اینکه تولیدکنندگان نیز درصدی از تولید خود را به عرضه تایر اختصاص داده‌اند. سخنگوی انجمن صنعت تایر با بیان اینکه علت وجود صف‌های تایر به‌دلیل مشکل در زیرساخت‌های اینترنت و تایید نهادهای مربوطه است، گفت: ثبت درخواست تایر باید در سامانه‌های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با بارگذاری مدارک هویتی افراد انجام شود که این امر به خاطر کندی اینترنت مشکلاتی را به‌وجود آورده است.تنها با اشاره به سوءاستفاده واردکنندگان تایر عنوان کرد: دولت سیزدهم در سال گذشته تعرفه واردات تایر را کاهش داده و با تسهیل در واردات، ممنوعیت ورود تایرها با رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ را برداشت تا نیاز بازار تامین شود.

وی تاکید کرد: همچنین به واردکنندگان ارز اختصاص داده شد، این در حالی است که واردکنندگان به‌جای اینکه درصدی از واردات خود را به تایرهایی با رینگ ۱۳ و ۱۴ اختصاص دهند، اکنون اقدام به واردات رینگ‌های ۱۵ به بالا برای سود بیشتر کرده‌اند.  سخنگوی انجمن صنعت تایر خاطرنشان کرد: واردات تایرهایی با رینگ‌های بالا و سود بیشتر در شرایطی که کشورمان با افزایش تقاضای تایر دارد، منصفانه نیست. تنها با بیان اینکه تولید داخل تایر در رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ کافی نیست، گفت: اکنون فشار روی تولیدکنندگان است، هرچند تولید به صورت روال عادی ادامه دارد، اما شاهد کمبود در بازار هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین درخواست تولیدکنندگان تایر کشور، مسئله حذف قیمت دستوری است تا همه این تعرفه‌ها برداشته شود و به تولیدکننده داخلی اجازه داده شود با نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری، رقابت‌های آزادانه با سایر تایرها داشته باشند. تعیین قیمت تایر مولفه بسیار تاثیرگذاری بر وضعیت بازار آن است و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت.

صنعت تایر مشکل تخصیص ارز ندارد

همان‌طور که اشاره شد همواره نرخ ارز نیز از جمله دغدغه‌های تولیدکنندگان تایر است که با توجه به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته این نگرانی در این بازار نیز شکل گرفته است. هفته گذشته سخنگوی انجمن صنعت تایر درباره وضعیت نرخ ارز و مشکلات تولیدکنندگان تایر اظهار کرد: برنامه‌هایی در راستای کمک به مصرف‌کنندگان و فعالان بازار تایر در حال انجام است و تلاش‌هایی هم انجام شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید تایر را در سال جاری از انجمن دریافت کرده و قرار است این هفته سهمیه ارزی صنعت تایر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شود.مصطفی تنها با اشاره به اینکه امسال براساس طرح‌های توسعه‌ای تولیدکنندگان قرار است میزان تولید تایر سواری و باری افزایش پیدا کند، به تسنیم گفت: در حال حاضر صنعت تایر از ارز نیمایی استفاده می‌کند و امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های درست و دنبال کردن رویکردهای مناسب بتوانیم ارز موردنیاز خود را دریافت و با سرعت افزایش تولید را انجام دهیم تا عرضه و تقاضا در بازار تایر به هم نزدیک شده و از التهابات این بازار بکاهیم.

تنها با بیان اینکه با وجود نوسانات ارزی و مشکلاتی که در تامین ارز صنایع وجود دارد، اما در حال حاضر تولیدکنندگان تخصیص ارز به صنعت تایر با مشکلی روبه‌رو نیست، افزود: وزارت صنعت برنامه تولید تایر را در سال جاری از انجمن دریافت کرده و قرار است این هفته سهمیه ارزی صنعت تایر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شود.

وی افزود: سامانه‌های مشخصی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت‌نام عرضه تایر اختصاص یافته است، ضمن اینکه تولیدکنندگان نیز، درصدی از تولید خود را به عرضه تایر اختصاص داده‌اند. ثبت درخواست تایر باید در سامانه‌های اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با بارگذاری مدارک هویتی افراد صورت بگیرد که این امر به خاطر کندی اینترنت مشکلاتی را به وجود آورده است. با استفاده از این سامانه‌ها و در چارچوب مشخصی امیدواریم بازار تایر با کمترین مشکل به فعالیت خود ادامه دهد.

کمبود تایر نداریم

محمدرضا آل‌سارا، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تایر، روغن و فیلتر کشور درباره وضعیت بازار تایر در روزهای نخست ۱۴۰۳ با اشاره به وجود صف‌های طولانی برای خرید تایر دولتی، گفت: کمبودی در عرضه وجود ندارد و به‌دلیل افزایش تقاضا بعد از تعطیلات نوروزی، توزیع تایرهای دولتی سریع‌تر انجام می‌شود. آل سارا در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به توان تولیدی و نیاز کشور، به نظر نمی‌رسد کمبودی در بازار تایر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ایام تعطیلات عید متقاضی برای خرید تایر دولتی وجود نداشت و اکنون بعد از تعطیلات، مردم متقاضی خرید تایر هستند. توزیع در کشور شروع شده است، در صورتی که قطعی سامانه‌ها رفع شود توزیع سریع‌تر انجام می‌شود. مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تایر، روغن و فیلتر کشور با بیان اینکه ۲ هزار واحد توزیع‌کننده تایر در کشور داریم، گفت: بدون ثبت در سامانه‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سامانه تجارت، تایر دولتی غیرقابل فروش است.

 وی ادامه داد: بعد از ثبت اطلاعات توسط خریداران و فروشندگان، نظارت کافی درباره عرضه تایر دولتی در سامانه تجارت انجام می‌شود. آل سارا با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی درباره تایرهای دولتی اعلام نشده، گفت: عرضه تایرها طبق قیمت مصوب دولتی است. مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تایر، روغن و فیلتر کشور تاکید کرد: توزیع درصدی از تولید کارخانه‌های تایر شروع شده که این امر به صف‌ها پایان می‌دهد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین درخواست تولیدکنندگان تایر کشور، مسئله حذف قیمت دستوری است تا همه این تعرفه‌ها برداشته شود و به تولیدکننده داخلی اجازه داده شود با نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری، رقابت‌های آزادانه با سایر تایرها داشته باشند.بر این اساس انتظار می‌رود متولیان امر صدای فعالان این صنعت را شنیده و با توجه به دامنه گسترده بازار تایر در کشور با تسهیل در روند تولید و توزیع تایر، تا حدی از دغدغه متقاضیان واقعی این بازار بکاهند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mpdzj