یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 7022
تاریخ انتشار: 1400/09/09 12:41
هنوز موردی از کرونا «اُمیکرون» در ایران گزارش نشد

ورود از ۶ کشور به ایران ممنوع شد

احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور جدی شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. مسئولان می‌گویند هنوز موردی از کرونای «اُمیکرون» در ایران گزارش نشده است؛ با این همه ورود مسافر از ۶ کشور به ایران ممنوع شده است.

 فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نسبت به احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور از طریق پروازهای غیرمستقیم هشدار داده و از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند درخواست شده سریع‌تر برای واکسیناسیون مراجعه کنند. مجموع این خبرها ضرورت رعایت بهتر و دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش کرده است.

دنیا نگران سویه جدید کرونا

بهرام عین‌اللهی- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: صبح پنجشنبه وزیر بهداشت افریقای جنوبی از شناسایی سویه جدید کرونا خبر داد که قابلیت انتشار بالایی دارد و جهش‌های آن بسیار زیاد است؛ موضوعی که باعث نگرانی دنیا شده این است که این سویه جدید واکسن‌گریز باشد. برخی کشورها ورود مسافر از کشورهای آلوده را ممنوع کردند. ما هم به‌دنبال رصد ویروس هستیم. براساس آمار در افریقای جنوبی ٢۶ درصد مردم واکسینه شده‌اند و البته اثر واکسن‌ها بر سویه جدید اعلام نشده و هنوز برای اعلام آن زود است. تا امروز موردی از ویروس جهش‌یافته جدید در ایران گزارش نشده و ستاد کرونا روز قبل ورود مسافر از ۶ کشور را به ایران ممنوع کرد. با این همه باید بر مبادی ورودی کشور نظارت بیشتری اعمال شود. طبق تحقیقات، آنتی‌بادی بدن ۶ ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن کم می‌شود و کمیته علمی ما ۴ ماه بعد از دوز دوم، تزریق دوز سوم را توصیه کرده که تاکنون نزدیک یک میلیون نفر در کشور دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

مراقب پروازهای کانکتینگ باشیم

علیرضا زالی- فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: شروع واریانت اُمیکرون کرونا از افریقای جنوبی گزارش شد و اکنون در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی هم مشاهده شده و نگرانی‌ها و هشدارهایی را در سطح جهانی به همراه داشته است. در همین راستا تشدید نظارت‌ها در مبادی ورودی به کشور صورت گرفته و مسافرت از برخی کشورهای افریقای جنوبی به ایران نیز ممنوع شده است؛ با این همه نسبت به احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور از طریق پروازهای غیرمستقیم نگرانی جدی وجود دارد. نگرانی اصلی ما باید پروازهای غیرمستقیم از افریقا به ایران باشد، چون خیلی از افرادی که وارد کشور می‌شوند ممکن است از مبدا امارات یا کشورهایی باشند که پروازهای کانکتینگ دارند.

خطر پیک جدید کرونا با واریانت اُمیکرون

حمیدرضا جماعتی- دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا: نگرانی‌ها نسبت به شیوع واریانت اُمیکرون در سطح جهان و ایران و خطر بروز پیک‌هایی از بیماری بالاست و نباید از این مسئله به‌راحتی گذشت. یکی از پایه‌های مهم مقابله با کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن، واکسیناسیون است. البته در کنار آن همواره بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشته‌ایم و نباید رعایت دستورالعمل‌ها فراموش شود و این امر بسیار مهم است.

شروع جهشی جدید از ویروس کرونا از کشور افریقای جنوبی بوده و اکنون در کشورهای اروپایی و آسیایی هم گزارش شده است؛ بنابراین ممکن است نوع جدید و جهش‌یافته ویروس باعث به‌وجود آمدن پیک‌هایی در کشورهای مختلف، از جمله کشور ما شود. 

طبق آمار، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد جامعه هنوز واکسیناسیون دوز اول و دوم را انجام نداده‌اند؛ بنابراین لازم است حتما این افراد برای واکسیناسیون تشویق شوند یا اگر نیاز است به‌وسیله ستاد کرونای وزارت کشور که مسئول اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناست، محدودیت‌هایی برای واکسینه‌نشده‌ها در نظر گرفته شود. همچنین باتوجه به نگرانی از سویه جدید کرونا (اُمیکرون) مقرر شده با برنامه‌ریزی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و مرکز پیشگیری به‌صورت لایه لایه برای سنین زیر ۶۰ سال و بالای ۱۸ سال دوز بوستر یا یادآوری واکسن کرونا نیز تزریق شود. پیش از این تزریق دوز بوستر برای سنین بالای ۶۰ سال و افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته و تحت مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی قرار دارند، مصوب شده، اما باتوجه به واریانت جهش یافته اُمیکرون و احتمال ایجاد موج جدید شیوع کرونا، تزریق دوز بوستر برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال انجام خواهد شد.بسیاری از واکسن‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار گرفته از موارد ویروس کشته‌شده بوده و ایمنی با این واکسن‌ها حداقل ۳ تا ۴ ماه در بدن کامل است و بعد از آن سطح ایمنی کاهش می‌یابد (البته ایمنی نسبی ممکن است تا مدت‌ها وجود داشته باشد)، این در حالی ‌است که برای مقابله با ویروس به ایمنی کامل نیاز داریم؛ بنابراین باتوجه به برنامه‌ریزی لایه لایه و دستورالعمل وزارت بهداشت، تزریق دوز بوستر برای افراد انجام خواهد شد.

اومیکرون علایم جدید ندارد

ماریا ون کرخوف، مسئول فنی سازمان جهانی بهداشت درباره کرونا در ویدئویی که در توئیتر منتشر شده، گفت: اومیکرون B.۱.۱.۵۲۹ به‌‌عنوان یک نوع نگرانی نام‌گذاری شده، زیرا دارای برخی ویژگی‌های نگران‌کننده است. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها موارد ابتلا به این سویه جدید در افریقای جنوبی، بوتسوانا، اسرائیل، بلژیک و هنگ‌کنگ شناسایی شده و چند کشور از جمله انگلیس، اسرائیل، مراکش و ایتالیا ورود مسافران از افریقای جنوبی و کشورهای همسایه آن را ممنوع کردند. 

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه ارزیابی از میزان مقاومت واکسن‌های موجود در برابر این سویه جدید ممکن است چند هفته طول بکشد، اعمال محدودیت‌ها را «شتابزده» توصیف کرده است. با این وجود کارشناسان اعلام کردند تست‌های پی‌سی‌آر همچنان قادرند این سویه جدید را شناسایی کنند. 

متخصصان تاکید دارند تاکنون هیچ علامت غیرعادی به‌دلیل آلوده شدن به گونه اومیکرون ویروس کرونا گزارش نشده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در اروپا نیز اعلام کرده میزان خطر گونه اومیکرون برای این قاره بسیار بالا است. بسیاری از کشورهای جهان در واکنش به شناسایی گونه اومیکرون در افریقای جنوبی تصمیم گرفتند همه پروازها از این کشور را متوقف کنند. 

امریکا و استرالیا آخرین کشورهایی بودند که سفر از افریقای جنوبی و چند کشور دیگر را به حالت تعلیق در آوردند.

سخن پایانی

به‌گفته متخصصان بیماری‌های عفونی سویه جدید کرونا خطرناک‌ترین و بدترین موردی که تاکنون مشاهده شده، است و متخصصان نگرانند این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند. برخی کشورهای اروپایی و ژاپن پرواز از ۶ کشور افریقایی را به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، موقتا متوقف کرده‌اند و ایران نیز ورود مسافر از ۶ کشور دارای پرواز کانکتینگ را ممنوع کرده است. گفته می‌شود نزدیک ۶۰ مورد ابتلا به این ویروس در لسوتو، اسواتینی، بوتسوانا، نامبیا و زیمبابوه در جنوب افریقا گزارش شده است. تاکنون ۴ نوع آلفا، بتا، گاما و دلتا تحت عنوان ویروس‌های جهش‌یافته نگران‌کننده شناسایی شده بودند و قابلیت سرایت بالای این گونه‌ها، عامل موج‌های همه‌گیری تلقی می‌شد. دو نوع جهش‌یافته دیگر از جمله لامبدا نیز در آمریکای لاتین ظاهر شدند که نسبت به واکسن مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها بودند. دلتا در حال حاضر گونه غالب کووید-۱۹ در سطح جهان است که برای اولین بار در هند شناسایی شد و با سرایت حداکثری در سراسر جهان نشان داد مسری‌تر از انواع قبلی ویروس است و حالا نوبت به سویه جدید ویروس کرونا با نام جدید «اومیکرون» (Omicron)، رسیده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y7xb4