جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 103561
تاریخ انتشار: 1402/11/08 06:38
افزایش تولید و صادرات فولاد چین تقاضای واردات سنگ‌آهن را ۶.۶ درصد زیاد کرد

رکوردشکنی چینی‌ها در تولید و صادرات فولاد

عدم پایبندی دولت چین به سیاست کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی در سال ۲۰۲۳ باعث رشد ۱.۵ درصدی تولید فولاد در این کشور در بازه سالانه شد و این موضوع افزایش ۶.۶ درصدی واردات سنگ‌آهن به چین را رقم زد. درعین‌حال چینی‌ها ظرف سال ۲۰۲۳ بالغ‌بر ۹۰ میلیون تن فولاد صادر کردند که این رقم سقف صادرات فولاد آنها در بازه 7سال اخیر بود.
رکوردشکنی چینی‌ها در تولید و صادرات فولاد

عدم پایبندی دولت چین به سیاست کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی در سال ۲۰۲۳ باعث رشد ۱.۵ درصدی تولید فولاد در این کشور در بازه سالانه شد و این موضوع افزایش ۶.۶ درصدی واردات سنگ‌آهن به چین را رقم زد. درعین‌حال چینی‌ها ظرف سال ۲۰۲۳ بالغ‌بر ۹۰ میلیون تن فولاد صادر کردند که این رقم سقف صادرات فولاد آنها در بازه 7سال اخیر بود. بااین‌وجود صعود بهای سنگ‌آهن ظرف هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳ با کاهش حاشیه سود فولادسازی در این کشور ترمز تولید فولاد در چین را کشید.واردات سنگ‌آهن چین در سال ۲۰۲۳ با افزایش تقاضا از سوی فولادسازان این کشور جهش داشت. داده‌های گمرک چین که در نیمه ماه ژانویه منتشر شد نشان داد که واردات سنگ‌آهن چین در این سال به دلیل افزایش تقاضا در میانه فقدان وضع سقف تولید فولاد و درنتیجه افزایش بیش از انتظار تولید و صادرات فولاد رشدی ۶.۶ درصدی داشت.به گزارش اکوایران، داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان در سال گذشته (۲۰۲۳) درمجموع حدود یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده است.

نخستین رشد پس از ۲۰۲۰

این نخستین رشد سالانه واردات سنگ‌آهن به چین پس از سال ۲۰۲۰ بود؛ دولت پکن برای کمک به مهار انتشار کربن در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سقفی برای تولید سالانه فولاد در این کشور وضع کرد و این موضوع تقاضا برای مواد اولیه مصرفی در این صنعت ازجمله سنگ‌آهن را کاهش داد. به‌این‌ترتیب واردات سنگ‌آهن چین در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۳.۹ درصد و ۱.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود کاهش یافت.اما در سال ۲۰۲۳ هیچ سقفی برای تولید فولاد وجود نداشت، بااین‌حال، دومین اقتصاد بزرگ جهان تا حدودی به دلیل مشکلات بدهی در بخش املاک این کشور و همچنین برای بهبودی اقتصاد پس از دوران کووید در تلاش است.

گرانی مانع استمرار فولادسازی در چین

داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید فولاد خام چین در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳ با ۱.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۵۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تن رسید؛ این رشد تولید، میزان تقاضا برای مواد اولیه را در طول این سال افزایش داد.البته ظرف دسامبر سال گذشته میلادی چین بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون و ۸۶۰ هزار تن سنگ‌آهن وارد کرد که این رقم ۱.۸۳ درصد نسبت به میزان واردات در ماه نوامبر کاهش داشت. ظرف ماه نوامبر چینی‌ها ۱۰۲ میلیون و ۷۴۰ هزار تن سنگ‌آهن وارد کردند. کاهش حاشیه سود فولادسازی به دلیل صعود بهای سنگ‌آهن باعث شد تا بخشی از واحدهای فولادی در این کشور به سراغ تعمیر و نگهداری رفته و این موضوع به کاهش تقاضا برای سنگ‌آهن انجامید. ظرف ماه دسامبر سال گذشته چین بالغ‌بر ۹۰ میلیون و ۸۶۰ هزار تن سنگ‌آهن وارد کرد و بنابراین میزان واردات در سال ۲۰۲۳ نسبت به دوره مشابه قبل افزایشی بود.

 صعود صادرات فولاد

صادرات محصولات فولادی چین در دسامبر ۲۰۲۳ با افزایش ۴۳.۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷ میلیون و ۷۳۰ هزار تن رسید، به‌این‌ترتیب در بازه سالانه میزان صادرات فولاد این کشور به ۹۰ میلیون و ۲۶۰ هزار تن رسید که این رقم سقف صادرات فولاد چین در بازه ۷ ساله بود. داده‌های گمرک چین نشان داد که میزان صادرات سالانه فولاد چین از انتظار فعالان این بازار پیشی گرفته است. همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان نیز در ماه دسامبر ۲۰۲۳ بالغ‌بر ۶۶۵ هزار تن محصولات فولادی وارد کرد، میزان واردات محصولات فولادی چین در کل سال ۲۰۲۳ به ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید که این رقم نسبت به واردات در سال ۲۰۲۲ کاهشی ۲۷.۶ درصدی داشت.

سقوط ۶ درصدی سنگ‌آهنی‌ها

رشد ۵.۲ درصدی اقتصاد چین برای سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ اگرچه مطابق با اهداف دولت پکن بود؛ اما انتظارات فعالان بازار را برآورده نکرد؛ درعین‌حال بهای مسکن نیز در این کشور برای ماه دسامبر مجدد کاهش یافت و ترکیبی از این دو سیگنال منفی، عقبگرد بهای سنگ‌آهن در بازار جهانی را رقم زد. نرخ محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۳.۵ درصد برای تحویل در تیانجین در ماه ژانویه به کمتر از ۱۳۰ دلار در هر تن سقوط کرد که این رقم پایین‌ترین بهای فروش این محصول ظرف دو ماه اخیر است. به‌این‌ترتیب در بازه هفتگی ۵.۸ درصد از نرخ فروش این محصول کاسته شد.

چرا رشد ۵.۲ درصدی، بازارها را ترساند؟

ظرف روزهای اخیر داده‌های رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سال ۲۰۲۳ منتشر شد. درحالی‌که دولت این کشور رشد اقتصادی ۵ درصدی را برای امسال هدف‌گذاری کرده بود، رشد ۵.۲ درصدی برای این سال اعلام شد. به‌این‌ترتیب چینی‌ها دوباره در تحقق رشد اقتصادی هدف‌گذار موفق شدند. این در حالی بود که نظرسنجی‌ها به رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی امیدوار بودند. بنابراین تحقق نیافتن رشد اقتصادی چین مطابق انتظار در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ باعث شد تا رشد تولید ناخالص داخلی در چین از انتظارات بازارها عقب بماند و این موضوع سیگنال منفی برای بازارهای کالایی دنیا به همراه داشت.ظرف مارس ۲۰۲۳ و زمانی که دولت چین رشد اقتصادی ۵ درصدی را هدف‌گذاری کرد، بازارهای جهانی این داده را بارها تحلیل و عنوان کردند که چنین هدف‌گذاری‌ به مفهوم عقبگرد دومین اقتصاد جهانی است.  از سویی رشد اقتصادی ۵ درصدی در سال ۲۰۲۳ بر پایه رشد اقتصادی ۲.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ چندان دشوار نیست و از سوی دیگر رشد ۵ درصدی کمترین میزان رشد سالانه چین در بازه ۳۰ سال اخیر به‌استثنای دوران کروناست. به‌این‌ترتیب اگرچه چین توانست در نخستین سال پس از کنترل کرونا و درحالی‌که بحران در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در این کشور پابرجا بود، رشد ۵.۲ درصدی را محقق کند، اما این دستاورد برای فعالان بازارهای کالایی کافی نبود و به‌این‌ترتیب بازار آهن و فولاد در چین با عقب‌گرد محسوس نرخ مواجه شد. درعین‌حال بسیاری از موسسات بین‌المللی انتظار دارند که چین در امسال میلادی به داده‌های اقتصادی ضعیف‌تری نسبت به امسال برسد؛ به‌این‌ترتیب ناامیدی از بهبود وضعیت در امسال میلادی نیز در ایجاد جریان کاهشی در بازارها موثر بود.

کاهش بهای مسکن، سقوط سنگ‌آهنی‌ها را شدت بخشید

عدم بازگشت بازار مسکن چین به مسیر رشد از مهم‌ترین دلایل رشد محدود اقتصاد چین در ۲۰۲۳ بود؛ نرخ مسکن در این کشور ظرف ماه دسامبر دوباره ۰.۴ درصد کاهش یافت که این بیشترین افت نرخ ماهانه مسکن در چین پس از مارس ۲۰۲۳ بود. درعین‌حال از ۲۰ ماه گذشته، بهای مسکن در چین در ۱۸ ماه کاهش داشته است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت بخش املاک در دومین اقتصاد جهانی همچنان با بحران مواجه است و این موضوع تاثیر منفی غیرقابل کتمانی بر رشد اقتصادی این کشور گذاشته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mpad8