یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 6913
تاریخ انتشار: 1400/09/08 12:56
همکاری ایمیدرو و شرکت راه‌آهن در تهیه اطلس ریلی معدنی

حمل‌ونقل، رکن توسعه معادن

وجود بسترهای مناسب حمل‌ونقل برای فعالیت‌های تولیدی، مراودات اقتصادی و تبادلات تجاری در همه کشورها حائز اهمیت است؛ بنابراین فراهم‌سازی امکانات مناسب در جهت هموارسازی راه‌های ارتباطی برای گسترش روابط اقتصادی، از ضرورت‌های دستیابی به رشد و توسعه تجاری است.

در بخش معدن و صنایع معدنی نیز حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از ارکان مهم و اساسی توسعه تلقی می‌شود و توجه به آن و رفع مشکلات این حوزه از وظایف نهادهای دولتی متولی بخش معدن به‌شمار می‌رود.

تهیه اطلس توسعه مسیرهای ریلی مرتبط با صنایع معدنی

رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با مدیرعامل شرکت راه‌آهن دیدار و گفت‌وگو کرد. به‌گزارش وزارت راه و شهرسازی وجیه‌اله جعفری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد دو طرف درباره مسائل مشترک و توسعه همکاری گفت‌وگو کردند. صالحی در این دیدار گفت: کشور نیازمند تفاهم و همکاری بین شرکت‌های توسعه‌ای و پیشران است. اگر موانعی در حوزه مالی یا رگولاتوری وجود دارد باید رفع شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از عناصر مهم توسعه، حمل‌ونقل است که طبق بند ۲۴ سیاست‌های برنامه ششم توسعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب، اولویت با حمل‌ونقل ریلی است اما به این موضوع توجه نشده است. همچنین در ماده ۲۵ این سیاست‌ها به حمل ریلی بار و توسعه ترانزیت توجه شده است.

ایمیدرو و راه‌آهن، شرکای راهبردی

صالحی ضمن تاکید بر باور خود در زمینه نقش بی‌بدیل راه‌آهن در جهش اقتصادی کشور ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی، عنصر اقتدار انقلاب اسلامی است. ایران در موقعیت خاص جغرافیایی قرار دارد و بهترین مسیر ترانزیتی خواهد بود که این ظرفیت می‌تواند آورده زیادی برای انقلاب و کشور داشته باشد. امروز مزیت کشور دیگر تولید نفت خام نیست بلکه در کنار نفت و گاز و پتروشیمی، بخش معدن و حمل‌ونقل به‌ویژه حوزه ریلی، مزیت‌های بسیار و آورده بالایی برای کشور دارند.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به حمایت‌های جدی وزیر راه و شهرسازی از حمل‌ونقل ریلی و دستور اخیر ایشان مبنی بر لزوم راهبری پروژه‌های ریلی توسط راه‌آهن افزود: برای دست یافتن به این مهم باید از اختیاراتی که در حوزه سیاست‌گذاری داریم استفاده کنیم تا بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را در کشور متحول کنیم. در این راستا از صنایع مختلف و بخش خصوصی نیز حمایت می‌کنیم تا در این حوزه سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند. ما به ایمیدرو و بخش معدن به‌عنوان شرکای تجاری و راهبردی برای جهش اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم که در دو بخش کلی تقاضای بار و سرمایه‌گذاری در توسعه خطوط، لکوموتیو و واگن‌های باری می‌توانیم با هم همکاری موثرتری داشته باشیم.

تامین منابع مالی توسط ایمیدرو

در ادامه وجیه‌اله جعفری ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای مدیرعامل جدید راه‌آهن بر نقش راه‌آهن در توسعه اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه در برخی موارد، ظرفیت پایین حمل‌ونقل و لجستیک، گلوگاه و محدود‌کننده تولید در برخی صنایع معدنی است، هر کمکی از دست ایمیدرو بربیاید انجام می‌دهد و آماده همکاری برای افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی است و در حقیقت کمک به ارتقای حمل‌ونقل ریلی، تلاش در راستای ارتقای صنایع معدنی کشور است.

جعفری تاکید کرد: نگاه ما جزیره‌ای نیست و علاقه‌مند به رشد کشور در همه حوزه‌های مرتبط و موردنیاز هستیم. ما آماده سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از نقدینگی لازم در بخش توسعه خطوط، اتصال مراکز بار به شبکه ریلی و لکوموتیو هستیم. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در نهایت باتوجه به پیشنهاد صالحی، مقرر شد به‌منظور بهره‌مندی بهینه از منابع، اطلس توسعه مسیرهای ریلی مرتبط با صنایع معدنی ظرف مدت یک هفته در کارگروه مشترک راه‌آهن و ایمیدرو تهیه شود تا اقدامات آتی مبتنی بر آن صورت گیرد.

رشد صادرات مواد معدنی از بندر چابهار

در مراودات تجاری معدنی نه‌تنها حمل‌و‌نقل ریلی و زمینی حائز اهمیت است، بلکه فعالان این بخش همواره از راه‌های آبی نیز به تجارت بین‌المللی می‌پردازند. به گزارش معدن‌نیوز مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان‌ گفت: صادرات مواد معدنی از بندر چابهار ۲۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

بهروز آقایی افزود: با افزایش صادرات مواد معدنی و واردات کالاهای اساسی، کسب‌وکار و اشتغال در بندر چابهار رونق گرفته است. ظرفیت‌های خوبی برای صادرات کالای‌ موادمعدنی در بندر چابهار وجود دارد که‌ پیش‌بینی می‌شود تا پایان‌ امسال ‌صادرات مواد معدنی به کشورهای هدف به ۸۰۰ هزار تن برسد. بهروز آقایی با بیان اینکه شاخص‌های عملیاتی بندر چابهار نسبت به سال گذشته جهشی بوده، اظهار کرد: امسال واردات کالای اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۸ ماه) ۶‌.‌۷۴درصد افزایش یافته است. 

وی با بیان اینکه این رشد نشان از سرمایه‌گذاری هوشمندانه، تخفیفات و بازاریابی منسجم سازمان بنادر در بندر چابهار دارد، افزود: طی مدت یادشده تخلیه و بارگیری کالای معدنی و ساختمانی نیز ۲۸۰ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: در تخلیه و بارگیری کالاهای وارداتی نیز ۶۰ درصد افزایش ثبت شده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی ۱۴۶ درصد رشد داشته، افزود: مجموع عملیات نفتی و غیرنفتی نیز ۵‌.‌۳۴درصد افزایش یافته است.

سخن پایانی

گسترش منطقی و استراتژیک تعاملات اقتصادی با جهان چه در بحث صادرات تولیدات داخلی و چه واردات موارد موردنیاز، متضمن توسعه کشور خواهد بود.

 در بخش معدن و صنایع معدنی نیز با حرکت به سمت افزایش صادرات تولیدات این بخش ضمن ارزآوری برای کشور، می‌توان از دیگر فواید ارتباط با جهان بهره برد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m7684