جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 20031
تاریخ انتشار: 1401/07/26 07:24

دلایل اختلال در فرآیند واردات گوشی تلفن همراه

رضا عالیان-سخنگوی اتحادیه وارد‌کنندگان تلفن همراه

چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد محدودیتی برای ثبت سفارش واردات موبایل با برندهای خاص وجود نداشته و محدودیت ثبت سفارش تنها به دلیل بروز اختلالات سیستمی است. این مقام مسئول اطمینان داد این اختلالات به زودی برطرف و ثبت سفارش از سرگرفته میشود. این درحالی است که این اختلال همچنان وجود داشته و واردات گوشیهای با نرخ بیش از ۶۰۰ دلار با وجود قوانین وضعیت مطلوبی ندارد. این موضوع نه تنها برای واردات گوشیهای با ارزش بالای ۶۰۰ دلار بلکه برای سایر گوشیها نیز روند وارداتی خوبی را طی نمیکنند.

این مصوبات در حالی اجرایی میشود که مشکلات بسیاری برای فعالان این حوزه ایجاد میکند. به عبارت دیگر هر طرحی که تا به امروز برای بهبود فرآیند تامین گوشیهای پرچمدار ایجاد شده نتیجه خوبی نداشته است. با این همه وضعیت واردات گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار نیز در دست بررسی است. در همین راستا سازمان توسعه و تجارت به انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده که در روزهای آینده وضعیت واردات این گوشیهای پرچمدار مشخص خواهد شد و تا مشخص نشدن وضعیت واردات این گوشیها روند بازار به همین شکل خواهد بود.

شواهد بازار حاکی از آن است که واردات  گوشی همراه با چالشهایی مواجه است؛ تامین ارز را میتوان مهمترین چالش این حوزه دانست. اگر تامین ارز به درستی انجام شود، قطعا روند واردات تسهیل میشود. بنابراین علت اصلی اختلال در فرآیند واردات تامین و تخصیص ارز است. زمانیکه تقاضا برای یک کالا افزایش مییابد، دولت باید روند تامین آن کالا در کشور را تسهیل کند. راهکار این موضوع بهدست دولت است و اینکه چرا این مشکل پس از حدود ۸ ماه، هنوز برطرف نشده است؟ 

علاوه بر موارد یادشده خرید و فروش موبایل نیز با مشکلاتی همراه است که فعالان بازار راهکارهایی برای خروج از این مشکلات ابداع میکنند.

همواره شرایط تورمی یک دوران پیک دارد که پس از گذر از این، مردم خود را با آن سازگار میکنند. همچنین تلفن همراه دیگر به یک کالای استراتژیک تبدیل شده که در زندگی ما نقش مهمی دارد؛ در نتیجه مردم به هر طریقی آن را تهیه میکنند. از سوی دیگر، عرضهکنندگان نیز راههای مختلفی برای خرید طراحی میکنند، برای مثال طرحهای فروش اقساطی که این روزها زیاد به چشم میخورد از مواردی است که شرایط را برای خرید مصرفکننده تسهیل میکند.

به گفته برخی از کارشناسان، تلفن همراه تنها کالایی است که در یک سال گذشته رشد تورمی چشمگیری نداشته است. این موضوع به این علت است که تعداد تامینکنندگان و فرآیند تامین آن بسیار زیاد بوده و باعث وفور موبایل در بازار و رقابتی شدن قیمتها شده است. در نتیجه نرخ برای مصرفکننده نهایی افزایشی نداشته است.

تمام موارد یادشده درباره بازار موبایل درحالی که مطرح میشود که این روزها خرید و فروش آیفون 14 با حاشیههای بسیاری همراه بوده است. با قوانینی که از ابتدای سال ایجاد شده، روند واردات تجاری آیفون به شدت کاهش پیدا کرده؛ در نتیجه متاسفانه واردات گوشیهای مسافری زیاد شده است. در اصل تقاضا وجود دارد اما حجم واردات رسمی نمیتواند تقاضا را تامین کند؛ در نتیجه به صورت قاچاق وارد کشور میشود تا نیاز برطرف شود.

بنابراین با هشدار به خریداران آیفونهای جدید باید گفت خرید مدلهای جدید آیفون با توجه به نبود امکان رجیستری ریسک دارد و به نظر میرسد استقبال از سریهای جدید مانند مدلهای قدیمی نباشد. در بازار ما نرخ این گوشی در بازه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. این در حالی است که اگر فرآیند ثبت تجاری برای این گوشیها انجام شود، ممکن است نرخ آنها به پایینتر از این ارقام
 برسد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dxbam