جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 104127
تاریخ انتشار: 1402/11/17 04:42

پروانه‌‌ بیمارستان گاندی تمدید نشده بود

۵ بهمن امسال حدود ساعت ۷ شب، فیلم و عکس‌هایی از آتش‌سوزی نخستین هتل بیمارستان کشور در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر و خبر آتش‌سوزی این بیمارستان تیتر یک اخبار داخلی و خارجی شد.
پروانه‌‌ بیمارستان گاندی تمدید نشده بود

بیمارستان گاندی نخستین هتل بیمارستان کشور که پیش از این ادعا شده بود؛ مجهزترین بیمارستان کشور است، داشت در آتش می‌سوخت. دود خیابان گاندی را فرا گرفته بود. ماشین‌ها از خیابان سی و هفتم به بعد دیگر اجازه تردد از لاین پایین به سمت بیمارستان را نداشتند. صد، صد و پنجاه متر به ساختمان بیمارستان مانده بود. زنان و مردان به سمت بیمارستان گاندی می‌دویدند. ساکنان ساختمان‌های مجاور بیمارستان از ترس داخل خیابان صف کشیده بودند. برخی ساکنان ساختمان‌های مجاور می‌گفتند؛ ترسیدند که آتش به خانه‌شان سرایت کند. حال ناایمنی بیمارستان‌ها به یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان تبدیل شده و همچنان هر سازمان و نهادی تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در رابطه با خدمات درمانی برای کودکان زیر ۷ سال اظهار کرد: تمام خدمات درمانی مراکز دولتی و مراکز درمانی دانشگاهی برای کودکان زیر ۷ سال به صورت رایگان ارائه می‌شود. موضوع ارائه خدمات درمانی رایگان در مراکز دولتی و مراکز درمانی دانشگاهی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است. وی گفت: همچنین ۳ دهک نخست جامعه، مددجویان بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز از خدمات رایگان برخوردار می‌شوند.

سیر طبیعی افزایش بیماری‌های تنفسی در فصل سرما

به گزارش ایسنا، کریمی درباره وضعیت بیماری‌های تنفسی نیز گفت: همواره با شیوع فصل سرد سال میزان بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا و کووید افزایش می‌یابد و به همین دلیل میزان بستری‌های مرتبط با این بیماری زیاد می‌شود. افزایش بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال یک سیر طبیعی دارد و بیانگر این نیست که ما در این حوزه با چالش روبه‌رو هستیم.

وی ادامه داد: من از کسانی که دچار بیماری تنفسی می‌شوند می‌خواهم که نکات بهداشتی را رعایت کنند. اگر کودکان به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند به مدرسه نروند. همچنین بزرگسالان اگر دارای علائم بیماری‌های تنفسی هستند و در مکان‌های عمومی حضور می‌یابند به طور حتم باید ماسک داشته باشند.

فرصت شش ماهه وزارت بهداشت

وی با بیان اینکه همکاری بین بخشی نهادها و سازمان‌های مختلف سبب کنترل حادثه بیمارستان گاندی شد، افزود: ۹۳ بیمار بدون اینکه دچار سانحه شوند به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند. خوشبختانه حادثه بیمارستان گاندی هیچ تلفات جانی نداشت و این حادثه مدیریت شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: نباید تصور کرد که موضوع فرسودگی ساختمان‌ها فقط مربوط به بیمارستان‌ها می‌شود بلکه مراکز خرید مانند پاساژها نیز فرسوده هستند.

کریمی با بیان اینکه ۳۵۰ بیمارستان در کشور حضور دارند که بیش از ۲۵ سال قدمت دارند، افزود: این بیمارستان‌ها به اورهال نیاز دارند. وزارت بهداشت به این بیمارستان‌ها طی یک بازه زمانی 6 ماهه فرصت دادیم که نسبت به رفع خطر اقدام کنند. وی ادامه داد: ۲۰۰ بیمارستان از ۳۵۰ بیمارستانی که باید نسبت به رفع خطر اقدام می‌کردند، در این زمینه اقدام کردند. پروانه ۱۰۰ بیمارستان به‌دلیل عدم رفع مشکلات، تمدید نشده است که بیمارستان گاندی نیز جزو همین بیمارستان‌هایی بود که مجوزش تمدید نشده بود. معاون درمان وزارت بهداشت درباره فرصت در نظر گرفته شده برای بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان‌هایی که باید نسبت به خطر اقدام می‌کردند ۶ ماه فرصت داشتند در این مسیر گام بردارند. این فرصت شش‌ماهه به پایان رسیده است و ما فرصت شش ماهه دوم را برای بیمارستان‌ها لحاظ کرده‌ایم. کریمی ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها نیز با بیمارستان‌های فرسوده جایگزین می‌شوند. موضوع رسیدگی به وضعیت بیمارستان‌ها یک فرآیند است و به یکباره انجام نمی‌شود. تفاهمنامه‌ای با سازمان آتش نشانی در خصوص بیمارستان‌ها منعقد کردیم که این تفاهمنامه طی سه مرحله اجرا می‌شود.

توزیع 2هزار و ۸۰۰ پزشک در مناطق محروم

وی با بیان اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت اقدامات متعددی را انجام داده، اظهار کرد: توزیع 2هزار و ۸۰۰ پزشک در مناطق محروم، اجرای یکسان‌سازی حرفه‌ای بخش‌های خصوصی و عمومی، حذف سقف کارانه به علت ایجاد انگیزه برای حضور پزشکان در مناطق محروم، کاهش مالیات پزشکانی که فقط در مراکز دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند از ۳۰ به ۱۰ درصد جزو اقدامات وزارت بهداشت به حساب می‌آید.

 اجرای ۹۰ درصدی نسخه الکترونیک

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اجرای ۹۰ درصدی نسخه الکترونیک نیز جزو اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان محسوب می‌شود. وی درباره دیگر اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان گفت: ۵۳ مرکز دندانپزشکی به مراکز خدماتی کشور اضافه شده و همچنین ۱۳۷۳ دستگاه دیالیز در بیمارستان‌های کشور توزیع شده است. اقدامات ما در حوزه سلامت محدود به توزیع تجهیزات و احداث مراکز جدید نمی‌شود بلکه شامل پویش‌های سلامت هم می‌شود. آخرین پویش ملی سلامت را با محوریت دیابت و فشار خون برگزار کردیم.

رشد گسترده مراکز زیبایی غیرمجاز

وی با بیان اینکه قوانین در حوزه پزشک‌نماها بازدارنده نیست، افزود: قوانین در این زمینه بازدارنده نیست؛ به نحوی که یک مرکز با پرداخت ۵ میلیون تومان جریمه می‌تواند فعالیت کند. قوانین باید در این زمینه بازدارنده باشد و متاسفانه شاهد رشد گسترده مراکز زیبایی غیرمجاز هستیم. کریمی درباره فعالیت‌های قرارگاه نظارت بر سلامت گفت: پس از اینکه قرارگاه نظارت بر سلامت را در وزارت بهداشت ایجاد کردیم در جهت اعتباربخشی مراکز جراحی محدود نیز گام برداشتیم. بر این اساس، اعتبار بخشی مراکز جراحی محدود آغاز شده و سنجه‌هایی مربوط به رضایتمندی مشتریان برای اعتبار بخشی مراکز جراحی محدود تعریف شده است.

سونامی سرطان نداریم

وی درباره آمار بیماری سرطان نیز گفت: زمانی که میزان امید به زندگی افزایش یابد طبیعتا با توجه به افزایش سن، تعداد موارد بروز سرطان نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه عامل سن در بیماری سرطان بسیار نقش دارد. بررسی‌های شیوع سرطان بیانگر این است که شیوع ۵ ساله سرطان ۴۰۰ هزار مورد است. علاوه بر سن موارد دیگری مانند عوامل ژنتیکی، آلودگی محیط، آلودگی هوا و مواد شیمیایی می‌توانند در ابتلا به سرطان موثر باشند. این‌طور مطرح می‌شود که ما با سونامی سرطان مواجه هستیم اما این موضوع صحت ندارد و بیشترین ابتلا به سرطان مربوط به اروپا است.

کریمی درباره نرخ امید به زندگی نیز گفت: پیش از انقلاب اسلامی، امید به زندگی ۵۶ سال بود که این رقم به ۸۷ سال رسیده است.

بدهی ۱۳هزار میلیاردی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت درباره بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت هم گفت: بدهکاری سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان و میزان بدهکاری بیمه سلامت نیز ۶ هزار میلیارد تومان است. متاسفانه، سازمان‌های بیمه‌گر اسناد مربوط به ارائه خدمات را از ما دریافت نمی‌کنند و به دلیل اینکه اسناد را از ما دریافت نکرده‌اند جزو بدهی‌های آنها به حساب نمی‌آید.

مصدومان ترافیکی کشور

وی با بیان اینکه میزان مصدومان ترافیکی کشور حدود ۸۷۰ هزار مورد است، گفت: آمار و ارقام مرکز اورژانس کشور بیانگر این است که ۸۷۰ هزار نفر سالانه دچار صدمات ترافیکی می‌شوند اما آمار پلیس بیانگر این است که این افراد ۳۰۰ هزار نفر هستند. متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر از مجموعه افرادی که دچار صدمات ترافیکی می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند.

کریمی درباره جزئیات مرگ و میر صدمات ترافیکی گفت: حدود ۵۰ درصد از ۲۰ هزار نفری که در صدمات ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، در صحنه و محل وقوع تصادف جان می‌بازند. ۶ درصد در مسیر انتقال به بیمارستان جان می‌دهند. حدود ۴۲ درصد از افراد مصدومان ترافیکی به هنگام ورود به بیمارستان به احیا نیاز دارند، همچنین حدود ۸ هزار نفر در بیمارستان احیا می‌شوند.

مقاومت بیمارستان گاندی در برابر زلزله دوباره ارزیابی شود

محمدرضا اسلامی، استاد دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر رفتار سازه‌ها در آتش اما وظیفه دیگری را برای مالک متصور است و تاکید کرده که پس از این حریق حتما باید مقاومت سازه بیمارستان گاندی در برابر زلزله نیز ارزیابی شود.

او دراین‌باره گفت: پس از حادثه پلاسکو، بیمارستان گاندی سومین سازه بلندمرتبه‌ای است که طی این سال‌ها همزمان با انجام عملیات عمرانی دچار حریق شده است. پیشتر برج هتل آسمان شیراز در مجاورت خیابان زند، چهار سال پیش در هنگام عملیات ساخت، آتش گرفت. چراکه مذاب جوشکاری طبقات بالا بر روی انبار وسایل زیرزمین ریخت و شروع آتش در زیرزمین، تمام برج را گرفتار آتش کرد. برج رامیلا در چالوس سازه بلند دیگری بود که سه سال پیش درگیر آتش‌سوزی شد.

وی ادامه داد: سازه بلندمرتبه گاندی سومین برج بلندی است که طی این «سال‌های پس از پلاسکو» درگیر آتش شده است. اگر بخواهیم سانحه بیمارستان گاندی یا برج آسمان شیراز را از منظر فنی- مهندسی نگاه کنیم صورت مسئله این است؛ در اثر حرارت، اعضای باربر سازه‌ای «چه میزان از مقاومت خود» را از دست داده‌اند؟ این سوال اگر که جدی گرفته شود «اقدامات عملی» برای مقاوم‌سازی را باعث می‌شود.

 یعنی مالک باید با بهره‌گیری از دانش نوین به این نتیجه برسد که سازه‌ای که بخشی اعضای آن در معرض حرارت بوده، آیا در زلزله آینده عملکرد (Performance) مورد انتظار قبل از آتش‌سوزی را خواهد داشت؟

اسلامی بر اهمیت توجه به ارزیابی مجدد مقاومت بیمارستان گاندی پس از حریق در برابر زلزله تاکید کرده است، گفت: در سازه‌های بلندمرتبه، مسئله آتش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ارزیایی «مقاومت از دست رفته» پس از آتش، یک اقدام ضروری است که باید توسط مجموعه‌های تخصصی صورت پذیرد تا احتمال آسیب به سازه در زلزله‌های آتی پیش‌بینی شود.

سخن پایانی

در این میان، گرچه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که کارکنان بیمه‌شده بیمارستان گاندی تا زمان ایمن‌سازی و آغاز فعالیت مجدد این بیمارستان، می‌توانند در صورت عدم اشتغال به علت این حادثه، مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند، اما پرسشی که در پس فرار رو به جلوی رئیس این بیمارستان در ویدئوی منتشر شده وجود دارد، این است که چرا پیش از وقوع حادثه علاجی برای جلوگیری از آن نکرده بود تا مجبور نباشد با بغض در برابر دوربین حاضر شود، آن‌هم در شرایطی که آتش‌نشانی دست‌کم پنج‌بار این بیمارستان را مخاطب اخطارهای ایمنی خود قرار داده بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/48axon