جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 16051
تاریخ انتشار: 1401/02/20 04:00

فرار رو به جلو دولت

فردین آقابزرگی-کارشناس بازار سرمایه

واکنش به‌موقع از سوی مسئولان نسبت به معضلات و مشکلات مردم، مثبت ارزیابی می‌شود و امید رفع مشکلات را زنده می‌کند. درواقع از مسئولان انتظار می‌رود نسبت به دغدغه‌های مردم حساس باشند و راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات بیندیشند.

با این وجود باید تاکید کرد که راه‌حل حمایت از اقشار کم‌درآمد، افزایش قدرت خرید این افراد است. در این میان، اختصاص سبد سهام، شکل نامتعارفی برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه است که کارآیی لازم را نخواهد داشت؛ بنابراین از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود به‌جای توسل به راهکارهای اشتباه و آسیب‌زننده، به‌دنبال افزایش تولید و عرضه با هدف پیشگیری از سطح عمومی قیمت‌ها باشند و همزمان در مسیر کنترل تورم گام بردارند. البته در کشور سابقه طراحی سهام عدالت را داریم اما همین طرح به‌مرور زمان چالش‌هایی را برای اقتصاد کشور و بورس ایجاد کرد. از جمله آنکه نحوه تخصیص این دارایی به مردم و مدیریت و فروش آن از سوی افراد به چالشی برای صاحبان سهام بدل شد. در حال حاضر اگر دولت، سهامی را در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار دهد، باز در آینده و برای فروش آن، با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. در واقع این طرح اگر به مرحله اجرا برسد، در ادامه چالش‌هایی را برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند و به اعتراض فعالان این بازار و صاحبان سهام منتهی خواهد شد. درنتیجه از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود در تصمیمات خود، همه جوانب را در نظر بگیرند. تخصیص سبد سهام به مردم به علت آنکه دولت از پس کنترل قیمت‌ها برنیامده، اشتباه است. این‌گونه تلاش‌ها حتی زمینه سوداگری و سفته‌بازی را در بازار سهام، بیشتر خواهد کرد.

به‌علاوه آنکه باید تاکید کرد که قیمت کامودیتی‌ها، کالاهای اساسی و مواد غذایی در سطح جهان افزایش یافته است. البته دولت نسبت به تنظیم بازار مسئول است اما نباید منکر رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و اثرگذاری آن بر بازار داخلی، آن‌هم در شرایطی که میزان تولید ما ثابت است، شد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که افزایش تولید و عرضه محصولات گوناگون در دوره‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت، راهکار مقابله با این چالش‌ها و رشد قیمتی قابل‌توجه است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488lpk