دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 92471
تاریخ انتشار: 1402/05/31 09:18
پرونده تیتر کوتاه درباره چالش های ترانزیت اربعینی

موکب داران: خروج از مرز سخت است / گمرک: مشکل خروج نداریم

یکی از موکب داران بزرگ در ایام اربعین به تیتر کوتاه گفت: شرایط بسیار برای ما سخت است و مسئولان هم پاسخ درست نمی دهند.
موکب داران: خروج از مرز سخت است / گمرک: مشکل خروج نداریم

براساس اعلام مسئولان امسال بیش از ۳ میلیون زائر ایرانی وارد کربلا خواهند شد و به گفته مسئولان عراق، مجموع زوار خارجی به این کشور در ایام اربعین به بیش از ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید. این ثبت رکورد ویژه البته چالش هایی را نیز در حوزه نقل و انتقالات بار یا جابجایی زوار در پی خواهد داشت.

آمارها نشان می دهد، در مراسم اربعین حسینی امسال، تعداد مواکب نیز افزایش پیدا کرده و حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ موکب در این مراسم حضور خواهند داشت تا طبق روال هرساله به زائرین خدمات‌رسانی و از آنها میزبانی کنند.

گرانی بلیت پروازها تصمیم ها را عوض کرد

سازمان هواپیمایی کشوری در ماه‌های اخیر در اطلاعیه‌ای به کنترل بازار فروش بلیت هواپیما اشاره کرده و از برخورد با دفاتر متخلف خبر داده بود. با این وجود، در زمینه پرواز عتبات چندان این اطلاعیه اجرایی نشده است.

هم‌اکنون در آستانه اربعین حسینی قیمت بلیت یک طرفه تهران ـ نجف به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده و در سایت‌های عرضه بلیت پرواز، هزینه یک پرواز با اختلاف ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی عرضه می‌شود.

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین، به «تیتر کوتاه» گفت: امسال بیش از ۹۵ درصد زائران، مرز زمینی را برای خروج از کشور انتخاب کرده‌اند.

IMG_20230821_233259_217

کالاها به سختی از مرز خارج می‌شود

بعضی از مواکب‌داران همچنان از روند ارسال و دریافت اقلام خود از گمرک ایران گله دارند و اقدامات گمرکی را مانعی برای خدمات‌دهی خود می‌دانند و معتقدند کالاهای آنها به سختی از مرز عبور و به آنها تحویل داده می‌شود.

یکی از موکب داران بزرگ در ایام اربعین به تیتر کوتاه گفت: شرایط بسیار برای ما سخت است و مسئولان هم پاسخ درست نمی دهند! برای رد کردن کامیون ها و کانتینرها تحت فشار زمان و هزینه هستیم اما  گمرک آنطور که باید و شاید از ما حمایت نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روند در سال های گذشته هم اینطور بوده یا خیر تاکید کرد: سال قبل اوضاع بهتر بود. امسال اما احساس می کنم هماهنگی هایی که لازم است تا ما بتوانیم به سهولت از مرز خارج بشویم، وجود ندارد و نهایتا باعث خواهد شد برنامه های مدونی که مدنظر داریم با چالش و تاخیر همراه باشد.

محمدمهدی فکوری یکی دیگر از موکب‌داران اربعین در این باره به خبرنگار «تیتر کوتاه» گفت: چند سال پیش برای خارج کردن تجهیزات و دریافت آنها در کشور عراق با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته بسیاری از اقلام ارسالی ما در گمرک می‌ماند و ترخیص نمی‌شد و بعضی از آنها هم وقتی که به‌دست ما می‌رسید با مشکلات و آسیب‌های ناشی از وارد شدن ضربه و یا حتی ورود آب به موادغذایی همراه بود که عملا استفاده از آنها را ناممکن می‌کرد.

فکوری ادامه داد: این مشکلات سال گذشته به میزان قابل توجهی برطرف شد و امیدوارم امسال و سال های بعد هم شرایط بهتر بشود.

مواکب برای کالاهای خود مجوز بگیرند

در این راستا علی‌اکبر شامانی مدیر کل دفتر صادرات گمرک به خبرنگار «تیتر کوتاه» گفت: مواکب باید براساس زمان‌بندی که از سوی شورای‌عالی امنیت ملی و ستادهای اربعین اعلام شده به مرز مراجعه کنند و طبعتا وقتی خارج از این زمان‌بندی برای دریافت اقلام و کالاهای خود مراجعه کنند با مشکل مواجه می‌شوند.

شامانی

وی افزود: از سوی دیگر برای خارج کردن اقلام موکب‌ها از نظر وزنی یکسری محدودیت‌ها در نظر گرفته شده است که از قبل به آنها اعلام می‌شود و اگر میزان مرسولات از آن حد عبور نکند، هیچ مشکلی برای خروج اقلام خود از مرز وجود نخواهند داشت.

شامانی با بیان اینکه مواکب برای خروج اقلام خود نیاز به اظهارنامه صادراتی از ستاد عتبات عالیات استان خود دارند، گفت: علاوه‌بر این صدور موقت ناوگان عمومی برای حمل‌ونقل مسافر و کالا علاوه بر تشریفات جاری گمرکی منوط به اخذ مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز است.

وی افزود: خروج هرگونه اقلامی مانند مواد سوختی، گوشت، برنج، روغن و غیره منوط به دریافت مجوزهای لازم است و در صورت عدم دریافت مجوز مواکب برای خروج اقلام خود از مرز با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

به گفته مدیر کل دفتر صادرات گمرک برای هر استان جدول سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است که مواکب هر استان با توجه به آن می‌توانند اقلامی مثل برنج، گوشت و غیره را بدون مشکل از مرز خارج کنند.

وی ادامه داد: به این نکته نیز باید توجه داشت که خروج هرگونه اقلام دامی و نباتی نیازمند اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای است.

شامانی افزود: ارسال سوخت مصرفی مورد نیاز موکب‌داران و دستگاه‌های خدماتی در ایام اربعین به همراه جدول سهمیه مربوطه پس از موافقت وزارت نفت با تنظیم اظهارنامه به نام ستاد عتبات عالیات توسط نمایندگان رسمی معرفی شده و کدینگ شده امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیر کل دفتر صادرات گمرک همچنین گفت: انجام تشریفات صدور موقت وسایل ضروری همراه موکب‌داران از قبیل ظروف آشپزخانه، فرش، موکت و غیره نیز به منظور تسهیل و تسریع در امور از طریق اظهار در گمرکات مراکز استانها انجام می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین فعالیت تجاری در این ایام از چهار گمرک شلمچه، مهران، چذابه و خسروی متوقف و عملیات گمرکی از طریق گمرکات مرزی جایگزین در باشماق، پرویزخان سومار، شوشمی، شیخ‌صله و مرز دربایی گمرک خرمشهر انجام می‌شود.

موکب‌ها آماده ارائه خدمات درمانی به زائران

سیدعلی مرعشی مشاور و دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر به «تیتر کوتاه» گفتامسال موکب‌ها برای ارائه خدمات درمانی نیز به زائران مبادرت خواهند کرد.

animation

به گفته وی در سطح استان‌ها نیز به موکب‌ها کمک می‌شود تا بتوانند نیاز دارویی زائرین را برطرف کنند. این خدمات براساس ضوابطی انجام می‌شود و براساس دستور پزشکان به زائرین دارو داده می‌شود. از سوی دیگر ترکیب کادر درمان در داخل و خارج از کشور بزودی مشخص می‌شود و موکب‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی با علائم خاص مشخص خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر گفت: مقرر می‌شود تا مکان‌هایی ایزوله برای نگهداری زائرین مبتلا به بیماری‌های واگیر تعبیه شود تا بیماری‌های واگیر مانند و با به سایر زائرین سرایت نکند.

درحال‌حاضر سامانه‌ای برای ثبت و پیگیری اجناس و کالاهای موکب‌داران ایجاد شده است که از طریق آن می‌توانند مرسولات ارسالی خود را ثبت و در نهایت روند اسال آن به کشور عراق را پیگیری کنند.

منبع:تیترکوتاه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zpr8n