جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 102223
تاریخ انتشار: 1402/10/18 06:30
مذاکره برای برگزاری نمایشگاه کرمانشاه در عراق

جاجیم بافی در کرمانشاه احیا شد

در راستای دستور استاندار کرمانشاه زمینه‌سازی برای عرضه محصولات صنایع دستی و معرفی میراث فرهنگی و گردشگری استان در بخش مرکزی و اقلیم کردستان عراق در دستور کار قرار گرفته است.
جاجیم بافی در کرمانشاه احیا شد
عکاس: آیدا فریدی

در راستای دستور استاندار کرمانشاه زمینه‌سازی برای عرضه محصولات صنایع دستی و معرفی میراث فرهنگی و گردشگری استان در بخش مرکزی و اقلیم کردستان عراق در دستور کار قرار گرفته است. یونس امیری، مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق در آذر امسال در این زمینه با برخی مقامات کشور عراق و اقلیم کردستان و نیز سرکنسول جمهوری اسلامی در سلیمانیه عراق دیدار و درباره ارتقای روابط فرهنگی کرمانشاه با اقلیم کردستان و ایجاد بستر مناسب برای معرفی صنایع دستی، میراث فرهنگی و مناطق گردشگری طرفین به یکدیگر به ویژه استان‌های همجوار (کرمانشاه، سلیمانیه و دیاله) گفت‌وگو کرده است. درآخرین خبرها نیز مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رایزنی و مذاکره با عراق برای معرفی صنایع دستی کرمانشاه در این کشور خبرداد.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رایزنی و مذاکره با عراقی ها برای برگزاری نمایشگاه و معرفی صنایع دستی کرمانشاه در این کشور خبرداد.

داریوش فرمانی، بااشاره مهم‌ترین رویکردهای حوزه صنایع دستی استان، اظهارکرد: یکی از رویکردهای مهم ما در این حوزه، آموزش رشته های مختلف صنایع دستی است.

وی افزود: در این راستا طی سال گذشته حدود ۴۰۰ نفر در استان آموزش های صنایع دستی دیدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: ترویج استفاده از صنایع دستی، صادرات، بازاریابی، نوآوری و خلاقیت از دیگر رویکردهایی است که بصورت جدی آنها را در دستور کار قرار داده ایم و اتفاقات خوبی هم در این حوزه ها در استان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های ما باز زنده‌سازی رشته‌های فراموش شده است و خوشبختانه امسال توانستیم رشته جاجیم بافی را احیاء کنیم.  فرمانی به اهمیت طراحی، خلاقیت و نوآوری در فروش محصولات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: اگر یک هنرمند

 با کیفیت‌ترین محصول را تولید کند، اما طراحی و بسته‌بندی مناسبی نداشته باشد، بازاریابی و فروش چندانی نخواهد داشت، بنابراین در این زمینه هم اقداماتی در حال اجرا داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه اقداماتی هم برای توسعه صادرات صنایع دستی در حال اجرا است، افزود: به این منظور برگزاری دوره ای نمایشگاه های صنایع دستی در دیگر کشورها خصوصا عراق را در برنامه داریم و مذاکراتی هم صورت گرفته و قرار است به‌زودی یکی از مسئولان عراقی در این حوزه سفری به کرمانشاه داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه در خصوص برنامه‌های اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی استان هم گفت: امسال حدود ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات را در حوزه مشاغل خانگی با اشتغالزایی ۳۶۰ نفر جذب کردیم.  وی اشتغالزایی در حوزه صنایع‌دستی را به صرفه و با هزینه کمتر نسبت به سایر حوزه ها دانست و افزود: می‌توان با حداقل اعتبارات و امکانات در حوزه صنایع دستی شغل ایجاد کرد.

فرمانی در بخش دیگری از سخنانش، تعداد هنرمندان صنایع دستی استان را ۲۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این هنرمندان در قالب مشاغل خانگی، کارگاه های انفرادی و گروهی فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید براینکه صنایع دستی کرمانشاه ظرفیت های بسیار بالایی دارد، گفت: تاکنون ۱۶۴ اثر صنایع دستی در استان مهر اصالت ملی و هشت اثر هم مهر اصالت جهانی گرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه بااشاره به برگزاری دومین جشنواره صنایع دستی بسیج در کرمانشاه، اظهارکرد: برای برگزاری این جشنواره ۶۰ اثر صنایع به دبیرخانه جشنواره در استان ارسال شد که از بین آنها ۳۵ اثر به نمایش درآمد.

وی اضافه کرد: از بین آثاری که در این جشنواره حضور داشتند، پنج اثر برای حضور در جشنواره سراسری صنایع دستی بسیج در تهران انتخاب شد.  فرمانی در پایان هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه، رشد و تقویت رشته های صنایع دستی در استان، باز زنده‌سازی رشته های فراموش شده یا کمرنگ شده و نیز شناسایی هنرمندان گمنام و خلاق به‌ویژه هنرمندان بسیجی اعلام کرد.

صادرات ۲۱ میلیون دلاری صنایع‌دستی کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از صادرات حدود 21 میلیون دلاری صنایع دستی استان در نه‌ماهه امسال خبر داد و گفت: عمده این صادرات مربوط به گلیم، گیوه، احجام چوبی، زیورآلات سنتی، سازهای سنتی و چرم بوده است.

وی در ادامه یکی از نیازهای کنونی صنایع‌دستی استان را برندسازی و توجه به بسته‌بندی آنها اعلام کرد و گفت: هرچند از نظر تولیدات صنایع  دستی شرایط خوبی داریم، اما در بحث برندسازی و بسته‌بندی باید کارهایی انجام گیرد و آموزش‌هایی در این زمینه داده شود.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه از صنایع دستی به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: صنایع دستی علاوه بر اشتغالزایی، برای کشور هم ارز آور خواهد بود، به‌ویژه اینکه در همسایگی ما کشور عراق وجود دارد که به‌واسطه ضعفی که در حوزه صنایع‌دستی دارد، می‌تواند مقصد خوبی برای صادرات این محصولات باشد.

قیمت‌گذاری ۷ محصول صادراتی صنایع‌دستی

در همین حال، سرپرست معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: هفت محصول صادراتی صنایع دستی کرمانشاه قیمت گذاری شدند. امین کوگانی چندی پیش در جلسه ارزیابی قیمت پایه صادرات محصولات صنایع‌دستی استان کرمانشاه، اظهار کرد: با حضور تعدادی از صنعتگران حوزه صادرات صنایع دستی استان کرمانشاه ارزیابی و ثبت محصولات صنایع‌دستی بومی استان که قابلیت صادرات بیشتری دارند، بررسی شد.

وی افزود: از جمله محصولات صادراتی استان گیوه و سازهای سنتی هستند که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.سرپرست معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: پس از کند و کاو و بررسی‌های لازم نهایتا هفت قلم از محصولات صنایع‌دستی استان قیمت گذاری شد که این قیمت‌گذاری به شکل محصول صادراتی ثبت شد، توجه به صادرات تولیدات صنایع‌دستی استان یکی از راهکارهای مهم در حوزه بازاریابی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. کوگانی ادامه داد: تعدادی از محصولات شاخص استان کرمانشاه در حوزه صادرات مورد توجه هستند که از جمله آنها می‌توان به گیوه اشاره کرد که در بازار عراق و حتی کشورهای اروپایی بسیار مورد توجه است.

وی ادامه داد: همچنین محصولات چوبی هنرمندان استان به ویژه در حوزه منبت چوب در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بازار مناسبی برخوردارند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی کرمانشاه بیان کرد: قطعا صنایع‌دستی استان کرمانشاه با حضور در بازارهای جهانی می‌تواند در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد و خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد صادرات صنایع دستی استان مواجه بوده‌ایم که جای امیدواری دارد.

کوگانی عنوان کرد: انتظار می‌رود هنرمندان و صنعتگران استان با افزایش تولیدات فاخر و قابل عرضه در بازارهای بین‌المللی شرایط رونق صادرات محصولات صنایع‌دستی و ارز آوری به کشور را فراهم کنند.

سخن پایانی

صنايع دستي در اقتصاد به معني روي آوردن به توليدات داخلي است. صنایع دستی کرمانشاه بازار خوبی در عرلق و ترکیه دارد که شامل گيوه، گليم، جاجيم، پوشاک محلي، ظروف شيشه اي دست‌ساز، خاتم، چرم، سفال و سراميک، معرق، منبت و محصولات چوبي و ... مي‌شود. همچنين بخش عمده‌اي از صنايع دستي اين استان از طريق استان‌هاي ديگر به کشورهاي مختلف صادر مي‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zj5zj