جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 20371
تاریخ انتشار: 1401/08/16 07:13

حرکت روی خط استاندارد

نوید نیک‌نیا فعال حوزه دانش‌بنیان

بیشک اکوسیستم صنعت و معدن کشور برای ایستایی در برابر تحریمها و گرداندن چرخ خود، نیازمند تولیدات دانشبنیانها هستند. بسیاری از دولتمردان در مناصب وزارتی و اجرایی معتقدند صاحبان صنایع در کشور ما نیازمند دانشبنیانها و فناوریهای نوینی هستند که حاصل فعالیت آنهاست؛ بنابراین بیش از پیش باید برای شرکتهای دانشبنیانی که در راستای رفع تحریمها گام برمیدارند، اعتبار قائل شویم و محصولات آنها را در صدر انتخابهایمان قرار دهیم. این روند، کمک شایانی به ذخایر ارزی کشور برای جلوگیری از ارزبری میکند و حتی با مدیریت درست میتواند منجر به ارزآوری شود.

 کارشناسان همچنین معتقدند حرکت روی خط استاندارد و بهروز بودن، جزو مولفههای اصلی اعتمادسازی صاحبان صنایع از سوی صاحبان دانشبنیانهاست و تا زمانیکه به شرکتهای دانشبنیان فرصت عمل داده نشود، خوداتکایی به تولیدات برآمده از این شرکتها حاصل نمیشود. گفتنی است عمر توجه شرکتهای صنعتی به نرمافزارهای نوین و شرکتهای دانشبنیان در این حوزه به 2 سال هم نمیرسد. سیستم اطلاعات جغرافیایی با تلفیق واقعیتافزوده چه در اکتشاف و چه در بهرهبرداری، امکانات بسیار مفیدی به معدنکاران و صنایع معدنی میدهد. در واقع برای اینکه مطالعاتشان جامه عمل بپوشد از gis استفاده میکنند که براساس تصاویر ماهوارهای و نقشههای موجود است، همچنین در بخش اجرا در بخش دادههای عملی هم از gis استفاده میشود.

 چند سالی است شرکتهای معدنی بسیاری به استفاده از واقعیتافزوده روآوردهاند تا نقشههای سهبعدی معدنی برای کارشناسان و مدیرانی که در دفاتر نشستهاند، قابللمس باشد. در کل همکاری با شرکتهای نرمافزاری در بخش صنعت و معدن میتواند به صرفهجویی قابلملاحظهای در زمان بینجامد، چراکه بسیاری از امور با استفاده از فناوریهای جدید انجام میشود و امروزه راهی جز روآوردن به این نرمافزارها نیست و از سویی هم، چون منابع و معادن و تجهیزات هم ارزشمند میشوند و نرخ بالایی پیدا میکنند؛ بنابراین باید حداکثر بازدهی را داشته باشند.

همانگونه که گفته شد، مدت زمان طولانی نیست که شرکتهای تولیدی صنعتی و معدنی در تلاش هستند از شرکتهای دانشبنیان برای رفع نیازهای خود بهره بگیرند، اما این بهرهگیری در بخش نرمافزارها چندان در اولویتشان نیست. در واقع اگر مدیری علاقهمند باشد با این شرکت همکاری کند، در تلاش برای همکاری با این شرکتها برمیآید. باتوجه به شرایط مدیریتی و اقتصادی شرکتهای دانشبنیان و نوآور بودن آن، که فارغ از روشهای سنتی است، بزرگترین چالشی که در این زمینه با آن مواجه میشوند، زمان طولانی راهاندازی یک فناوری جدید در صنایع بالادستی است. از آنجایی که شرکتهای بزرگ صنعتی با روشهای سنتی اداره میشوند، زمان زیادی را از دست میدهند و از سویی هم، چون تولیدات نرمافزاری را باید در یک بازه زمانی مشخص مورداستفاده و بهرهبرداری قرار داد، این طرحها در مدت زمان طولانی کارآیی و جذابیت خود را از دست میدهند.

در این میان، الزامات مالی زیادی وجود دارد؛ بنابراین شرکتهای دانشبنیان ترجیح میدهند همکاری مستقیم با بخش صنعت و معدن نداشته باشند، اما این روال در شرکتهایی که در بخشهای سختافزاری مانند تولید و تجهیزات فعالیت میکنند، وجود ندارد و این امر به تحریمها و رفع نیاز موجود در شرایط داخلی برمیگردد. بههمیندلیل وابستگی خارج از کشور تا حد زیادی کم شده است. شرکتهای بزرگ صنعتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته با آغوش باز از دستاوردها و نوآوریهای جدید در بحث نرمافزارها استقبال میکنند، اما روالی که در ایران وجود دارد، این است که اگر روش سنتی در شرکتهای مادر جواب بدهد و نیازشان را برطرف کند، تلاشی برای جایگزینی آن با روشهای نو نمیکنند، چراکه هنوز نیاز به نوآوری و فناوری در صنعت و معدن کشور احساس نشده است. باید گفت بیشتر شرکتهای صنعتی و معدنی در بخش بهرهگیری از نوآوری هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و ۴ تا ۵ سال از آن چیزی که در دنیا میگذرد، عقب هستند. دستاوردها و نوآوریهای نرمافزاری شرکتهای دانشبنیان بیشتر در نمایشگاهها و رویدادهای نمایشگاهی معرفی میشوند و هنوز چندان مورداستقبال شرکتهای صنعتی قرار نگرفتهاند. همچنین باید گفت زیرساختهای حوزه معدن توجه چندانی به فناوریهای نوین ندارند، اما در حوزه برق چنین روالی نیست، چراکه ناچار بودهاند به فناوریهای جدید روی بیاورند، بههمیندلیل بیشتر کنتورها دیجیتالی است، اما هنوز در بخش آب و گاز مصرفی از کنتورهای قدیمی استفاده میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9zv6