سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 109279
تاریخ انتشار: 1403/02/10 04:22

وزیر صمت و ادامه دغدغه خودروهای برقی

وزیر صمت را اهالی رسانه با تاکید جدی بر برقی‌سازی صنعت خودرو می‌شناسند. از همان روزهای نخست هم به‌طور جدی شاهد اقداماتی از سوی وزیر بودیم که نشان از عزم جزم او در این مسیر داشت. عباس علی‌آبادی سه‌شنبه هفته گذشته هم در مراسم رونمایی از ۱۰۰ دستگاه تاکسی برقی پایتخت حضور داشت. وی در این مراسم با اشاره به اینکه دانش برقی‌سازی در کشور سال‌هاست وارد شده، بر این موضوع تاکید داشت که از ورود و توسعه این خودروها غافل شده‌ایم.
وزیر صمت و ادامه دغدغه خودروهای برقی

وزیر صمت را اهالی رسانه با تاکید جدی بر برقی‌سازی صنعت خودرو می‌شناسند. از همان روزهای نخست هم به‌طور جدی شاهد اقداماتی از سوی وزیر بودیم که نشان از عزم جزم او در این مسیر داشت. عباس علی‌آبادی سه‌شنبه هفته گذشته هم در مراسم رونمایی از ۱۰۰ دستگاه تاکسی برقی پایتخت حضور داشت. وی در این مراسم با اشاره به اینکه دانش برقی‌سازی در کشور سال‌هاست وارد شده، بر این موضوع تاکید داشت که از ورود و توسعه این خودروها غافل شده‌ایم.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از ۱۰۰ دستگاه تاکسی برقی پایتخت با بیان اینکه باید به سمت برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برویم، گفت: تعرفه واردات خودروهای برقی به کشور را به یک درصد رساندیم.

دولت سیزدهم مصمم است خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرهای کشور فعالیت کنند و از سوی دیگر، مردم را با مزایای استفاده از خودروهای برقی آشنا کند.

مردم نگران کیفیت خودروهای برقی داخلی نباشند

وزیر صمت با اشاره به اینکه به لحاظ کیفی خودروهای برقی تولیدی از بهترین‌ها در نوع خود هستند، گفت: خودروسازان مسئولیت نگهداری و خدمات پشتیبانی این خودروها را بر عهده دارند؛ بنابراین مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند. به گزارش ایرنا، علی‌آبادی در ادامه تاکید کرد: با برنامه و دقت در مسیر برقی/ سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی (تاکسی و اتوبوس) قرار داریم و در این زمینه خودروسازان با دقت و کیفیت در حال تولید هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه به‌زودی از ۸ خودرو جدید برقی رونمایی خواهیم کرد، گفت: این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌های ماشین‌سازی دنیا تولید خودروهای بنزینی را تعطیل کرده‌اند. وی با بیان اینکه خودروهای برقی ۲ نسل دارند، افزود: خودروهای امروزی به باتری‌های با راندمان بالا وابسته است و این باتری‌ها تا حدودی به کار کمک می‌کنند. البته خودروهای امروزی بهترین نیستند، اما جزو خوب‌ها هستند.

علی‌آبادی با اشاره به تعرفه واردات خودرو و اینکه سال‌هاست که گران است، اظهار کرد: ما تعرفه خودرو برقی را به یک درصد رساندیم تا ثابت شود دولت به فکر کمک به مردم است.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خودروهای گازسوز خوب هستند و مزیت آنها برای کشور ما عدم‌مصرف بنزین است. با این خودروها نمی‌توان هوای شهر را پاک کرد، اما خودروهای برقی این مزیت را دارند که تولید آلودگی نکنند. البته مسائل خاص خود را خواهند داشت و شهرداری باید به فکر چگونگی بازیابی باتری این خودروها باشد.

اجاره به شرط تملیک تاکسی‌های تمام برقی

بر اساس این گزارش، هفته گذشته اولین سری تاکسی‌های تمام برقی کرمان موتور با حضور وزیر صمت به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شد.

شرکت کرمان موتور در فاز نخست تعداد ۴۰۰ دستگاه کی ام سی J۷ EV با عنوان E۵۰A را به‌عنوان اولین تاکسی تمام برقی طی مراسمی تحویل تاکسیرانان تهران داد؛ این خودروها توسط شرکت خدمات بین‌الملل کرمان خودرو با همکاری شاتل و توسط اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهد کرد. این تاکسی‌ها به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و قیمت آن یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان برآورد شده که طبق اعلام مسئولان قرار است دولت یارانه‌ای را بابت خرید این تاکسی‌ها (احتمالا ۵۰ درصد مبلغ خودرو) به متقاضیان پرداخت کند. همچنین بحث‌هایی مبنی بر لغو اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از خریداران این خودروها مطرح است.

در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه تاکسی طی دو تا سه هفته آینده پلاک‌گذاری شده و در سطح شهر به ارائه خدمات می‌پردازند. از این تاکسی‌ها در مسیر ونک به تجریش و همچنین یک مسیر تاکسیرانی غرب به شرق استفاده خواهد شد.

مشخصات فنی کی ام سی J۷ EV

حداکثر قدرت این خودرو ۱۴۲ کیلووات و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتون متر است. مسافت قابل پیمایش با این خودرو بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ کیلومتر بوده و نوع باطری این خودرو LFP است. نیروی حاصل از موتور الکتریکی از طریق یک جعبه دنده تک‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

کی‌ام‌سی J۷ EV مجهز به ۶ کیسه هوا، ای‌بی‌اس، ای‌بی‌دی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، اتوهلد، ورود بدون کلید، فرمان برقی و... است.

سیستم تغذیه J۷ برقی شامل یک باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی است که براساس استانداردهای رسمی چین برای خودروهای برقی طراحی و ساخته شده است. این باتری از فناوری آب‌خنک بهره می‌برد که باعث عملکرد پایدار آن در شرایط آب و هوایی گوناگون می‌شود.

به لحاظ طراحی، این خودرو دارای طراحی به روز و عامه‌پسندی است که خود امتیاز مثبتی برای این خودرو است. از نکات جالب در طراحی ظاهری این خودرو می‌توان به قرارگیری درگاه شارژ باتری‌ها درون جلو پنجره اشاره کرد.

میزان پیمایش این خودرو با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر خواهد بود که با توجه به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و... در عمل به کمتر از این خواهد رسید. درباره حداکثر زمان موردنیاز برای شارژ باتری جک جی ۷ برقی، طبق اعلام شرکت سازنده، حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری از ۱۵ درصد تا ۱۰۰ در صد برسد. مدت‌زمان لازم برای شارژ باتری بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز حدود ۴۸ دقیقه برآورد شده است. باتری این خودرو به مدت ۵ سال و یا ۲۰۰ هزار کیلومتر توسط شرکت کرمان موتور گارانتی می‌شود.

سخن پایانی

با بحرانی شدن وضعیت محیط‌زیست جهان و از همه مهم‌تر روند گرم شدن زمین کشورهای توسعه‌یافته به دنبال اتخاذ سیاست‌هایی برای کند کردن روند گرمایش زمین رفتند. مهم‌ترین عامل گرمایش زمین سوخت‌های فسیلی هستند. پس از واحدهای نیروگاهی خودروها سهم بالایی از مصرف سوخت‌های فسیلی دارند بر همین اساس از ۲۰ سال پیش شرکت‌های خودروسازی به دنبال سوخت جایگزین رفتند و حتی پروژه‌هایی براساس استفاده از بخار تعریف شد، اما در نهایت استفاده از نیروی برق بود که توانست هم نظر فعالان محیط‌زیست را جلب کند هم سهامداران خودروسازها. مرحله اول، تولید خودروهای هیبریدی بود یعنی استفاده همزمان از بنزین و برق، ۵ سال بعد خودروهای کاملا برقی تعریف شدند و امروز علاوه بر خودروهای سواری برقی شاهد خودروهای تجاری برقی نیز هستیم.

 پروژه خودروهای برقی در ایران از سال ۱۳۷۸ موردتوجه قرار گرفت و تمرکز بر خودروهای برقی آغاز شد، اما تا چندی پشت درهای سازمان استاندارد متوقف مانده بود تا اینکه با حمایت رئیس‌جمهوری، بلافاصله فرآیند حل مشکلات در دستور کار قرار گرفت و به‌سرعت حل شد و موضوع خط تولید خودروهای برقی پیش افتاد. شواهد امر و اقدامات وزارت صمت حاکی از این است که برقی‌سازی در حوزه خودرو روی ریل اجر افتاده و وزیر صمت بخشی از وعده‌هایی که در این‌باره داده بود را کم‌کم به مرحله عمل نزدیک کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dwknw