جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 109346
تاریخ انتشار: 1403/02/11 05:10
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد

ورود ایدرو به حوزه‌های جدید صنعتی

سازمان ایدرو در سال۱۳۴۶توسط رضا نیازمند تاسیس شد. در این سال‌ها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هدف دستیابی به نقش محوری در توسعه متوازن صنعتی و نوسازی صنایع کشور در راستای ایجاد زیست بوم توسعه صنعتی پایدار، نوآور و بهم‌رسان کسب‌وکارهای ارزش‌آفرین با تمرکز بر توانمندسازی و نوسازی صنایع ایران فعالیت داشته است.
ورود ایدرو به حوزه‌های جدید صنعتی

سازمان ایدرو در سال۱۳۴۶توسط رضا نیازمند تاسیس شد. در این سال‌ها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هدف دستیابی به نقش محوری در توسعه متوازن صنعتی و نوسازی صنایع کشور در راستای ایجاد زیست بوم توسعه صنعتی پایدار، نوآور و بهم‌رسان کسب‌وکارهای ارزش‌آفرین با تمرکز بر توانمندسازی و نوسازی صنایع ایران فعالیت داشته است.

توسعه زمینه‌های فعالیت ایدرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم گرامیداست سالگرد تاسیس شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران از ورود این شرکت به حوزه‌های جدید صنعتی خبر داد.

به گزارش ایدرو نیوز، بابک احمدی با اشاره به اینکه IPMI یکی از شرکت‌های با سابقه در حوزه اجرای طرح صنعتی در ایران به شمار می‌رود، اظهارکرد: شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران اگرچه از اواخر دهه 70 شمسی درگیر پروژه‌های نفتی بوده است، اما این وجه تنها تخصص این شرکت محسوب نمی‌شود.

احمدی خاطرنشان کرد: شرکت IPMI با توجه به سابقه و ظرفیت خوب مهندسی‌اش، باید در دوره جدید فعالیت‌های خود در کنار پروژه‌های نفتی به حوزه‌های متنوع دیگر همچون انبوه‌سازی مسکن، احداث خطوط راه آهن و مترو، طرح‌های تغییر اقلیم و… ورود کند.

رئیس ایدرو در ادامه به امکان استفاده از توانمندی شرکت طرح‌های مدیریت صنعتی در اجرای طرح‌های ملی اشاره و ابراز امیدواری کرد: IPMI با ورود به حوزه‌های جدید همچنان در مسیر توسعه صنعتی، ایجاد اشتغال و خلق ثروت ملی گام بردارد. در این مراسم وحید خاوئی مدیرعامل شرکت IPMI در سخنانی کوتاه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد.

شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) از جمله شرکت‌های تابعه ایدرو است که در حوزه‌های اکتشاف و تولید، پروژه‌های پالایشگاهی، پتروشیمی، طرح‌های زیست محیطی، پروژه‌های صنایع معدنی و نیروگاهی فعالیت دارد.

نیازمند استراتژی یکپارچه در حوزه صنایع ریلی

همچنین رئیس هیات عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران در نخستین نشست کمیته صنعت ریلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعال شدن کمیته‌های خودرو، ریلی، دریایی و هوایی در این سازمان تصریح کرد: هدف این است که در این کمیته‌ها، چالش‌ها و مسائل صنایع مختلف را احصا و راهکارهای رفع آن با حضور ذی‌نفعان بررسی شود تا با ایجاد هم افزایی بتوان شاهد جهش تولید در این حوزه بود.

بابک احمدی افزود: برای حفظ و توسعه صنایع ریلی نیاز به یک استراتژی یکپارچه در این حوزه داریم و بایست با همکاری فعالان این حوزه، راهبرد این صنعت را در مسائل مختلف تولید واگن‌های مسافری، باری، مترو، لکوموتیو و …. تعیین کنیم.

احمدی در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های تولیدی صنایع ریلی علاوه بر توجه به بازار داخل، در تدوین برنامه‌های آتی خود باید راهبرد صادراتی و نگاه به بیرون را مدنظر قرار دهند و در این مسیر وزارت صمت حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان از جمله در اخذ استاندارد‌های بین‌المللی و دسترسی به بازار‌های هدف انجام خواهد داد.

در این نشست، مدیران شرکت‌های تولیدی حوزه ریلی مسائل و چالش‌های واحد‌های تولیدی خود را بیان کردند. نبود برنامه و افق مشخص در حوزه صنایع ریلی، عدم توجیه سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، لزوم هماهنگی بین شرکت راه آهن، شهرداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه، مشکل کمبود لکوموتیو، مشکل تخصیص ارز و مشکلات گمرکی از جمله مهم‌ترین مسائل مطروحه در این جلسه بود.

رویکردهای ایدرو در دوره‌های فعالیت

رویکرد و فعالیت‌های سازمان گسترش و نوسازی ایران از سال 1346 تا امروز را می‌توان به 6 دوره فعالیت تقسیم کرد. در هر یک از دوره‌ها هدف‌گذاری‌های مشخصی در دستور کار قرار گرفته که در نهایت منجر به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور شده است. در ادامه رویکردهای ایدرو در دوره‌های فعالیت این سازمان را براساس آنچه در ایدرونیوز آمده می‌خوانید:

  دوره اول (۱۳۵۶-۱۳۴۶):

ایجاد صنایع بزرگ و مادر و تحرک صنایع وابسته به آنها شامل طیف وسیعی از صنایع مانندماشین‌آلات کشاورزی، دریایی، تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، تولید انرژی و نیروگاه‌ها. برخی از ‌مهم‌ترین این فعالیت‌ها عبارتند از: تأسیس شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، ماشین‌سازی تبریز، ‌تراکتورسازی تبریز، آلومینیم ایران (ایرالکو)، هپکو، کشتی‌سازی خلیج‌فارس، کشتی‌سازی اروندان، واگن‌سازی پارس، موتوژن و پمپیران.

  دوره دوم (۱۳۶۶-۱۳۵۷):

اداره بخش مهمی‌از صنایع سنگین، مادر و ملی در دهه نخست استقرار جمهوری اسلامی‌ایران و همچنین پشتیبانی صنعتی از دفاع مقدس از طریق تشکیل ستاد مرکزی در سازمان و استفاده از ظرفیت‌های ‌شرکت‌های صنعتی زیرمجموعه جهت پشتیبانی؛

   دوره سوم (۱۳۷۶-۱۳۶۷):

اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی و ملی همچون: پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ‌و احداث نیروگاه، ادغام ‌شرکت‌های خودروسازی در قالب دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا و قرار دادن این صنعت در مسیر توسعه، همچنین اجرای طرح‌های مهم صنعتی معروف به ده طرح شامل صنایع تجهیزات نفت، مجتمع صنعتی اسفراین، ماشین‌های الکتریکی جوین، پمپ و توربین، دیزل سنگین ایران و ... .

   دوره چهارم (۱۳۸۶-۱۳۷۷):

در این دهه با ممنوعیت قانونی اجرای طرح‌های دولتی، سازمان، بیشترین تمرکز خود را بر سرمایه‌گذاری مشارکتی در اجرای طرح‌های صنعتی صرف نمود. ضمن اینکه به‌عنوان پیشرو در اجرای پروژه‌های بزرگ، به‌عنوان پیمانکاری عمومی‌در پروژه‌های پارس جنوبی (فازهای ۱، ۶، ۷، ۸، ۱۷ و ۱۸) حضور پیدا کرد تا ضمن توسعه ظرفیت‌هاو دانش اجرای پروژه‌های بزرگ، بخش مهمی‌از توان کشور و علی‌الخصوص ‌شرکت‌های تجهیزات‌ساز و مهندسی زیرمجموعه را برای توسعه توان مهندسی و ساخت داخل به‌کار گیرد. ضمن اینکه در این دهه برنامه توسعه صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور طراحی و اجرا شد.

   دوره پنجم (۱۳۹۴ - ۱۳۸۷):

در این دوره ضمن تداوم اجرای پروژه‌های بزرگ ملی در بخش‌های نفت و گاز (فازهای پارس جنوبی) و حمل‌و‌نقل، بخشی از مأموریت ایدرو طبق قانون بر توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه صنایع پیشرفته متمرکز شد.

  دوره ششم (۱۳۹۵ تا کنون):

شروع این‌دوره همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و قرار گرفتن در دوره پسابرجام و فرصت‌های ناشی از آن و انقلاب صنعتی چهارم بود.  موضوعاتی مرتبط از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مانند اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه بهره‌وری، افزایش تولیدات و ارتقای رقابت‌پذیری در تولید، تعمیق ساخت داخل، توسعه مناطق ویژه اقتصادی و افزایش اشتغال، ارتقای سطح رقابت‌پذیری و صادرات و توسعه فناوری، از دیگر برنامه‌ّهای این سازمان توسعه‌ای است.

سخن پایانی

با توجه به موارد یاد شده این سازمان نقش توسعه‌ای دارد و گسترش و نوسازی صنایع پیشرفته با فناوری بالا و پروژه‌های پرریسک و نیز طرح‌های مناطق کمترتوسعه‌یافته را اجرا و به تدریج آنها را واگذار می‌کند. همچنین این سازمان در روند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل می‌کند و در این چارچوب نوسازی ناوگان تجاری را بر عهده دارد که در این بخش قدم‌های خوبی برداشته شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygk6j