دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 107592
تاریخ انتشار: 1403/01/15 13:51

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403

تحلیل متغیرهای بازار و عوامل تأثیرگذار بر قیمت، با توجه به شرایط فعلی جهانی و اقتصاد داخلی، به منظور ارائه پیش‌بینی دقیق در زمینه قیمت‌گذاری آهن آلات در سال 1403.
میلگرد از محصولات فولادی پرکاربرد در پروژه های ساختمانی و صنعتی است.

 

در دنیای امروز، بررسی و تحلیل روند تغییرات قیمت آهن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این موضوع می‌تواند بر روی سایر موارد مانند قیمت محصولات آهنی یا روند ساخت‌وساز اثرگذار باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 بپردازیم و بگوییم که با توجه به روند طی شده در سال 1402، چه انتظاری می‌توان از این بازار داشت؟

عوامل موثر بر قیمت آهن آلات

برای اینکه بتوانیم پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 را به درستی انجام دهیم، باید بدانیم که چه عواملی بر روی این بازار تاثیر دارند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • میزان عرضه و تقاضا در بازار

به طور معمول در فصل‌های سرد سال که میزان ساخت‌وساز کمتر است، قیمت آهن آلات نیز کاهش پیدا می‌کند؛ اما در شش ماهه نخست سال، قیمت این محصولات افزایشی است. زیرا میزان تقاضا بیشتر از عرضه در بازار است و در نتیجه قیمت، روند صعودی پیدا خواهد کرد.

  • رشد بازار مسکن

هر چقدر بازار مسکن داغ‌تر باشد و افراد بیشتری تمایل به ساخت‌وساز داشته باشند، میزان تقاضای آهن آلات افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت نیز روندی صعودی به دنبال دارد. با این حال، رکود در بازار ساخت‌وساز یا بازسازی مسکن، بر روی قیمت آهن آلات مانند میلگرد و تیرآهن تاثیر منفی دارد.

  • نوسانات نرخ ارز

از آنجایی که قیمت آهن آلات در بازار داخلی بر اساس بازارهای جهانی تغییر می‌یابد، نوسانات نرخ ارز می‌تواند بر روی آن تاثیر زیادی داشته باشد. باید بدانید قیمت دلار به طور مستقیم بر روی قیمت محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن اثر دارد و افزایش هزینه واردات مواد اولیه یا تعمیر دستگاه‌ها نیز می‌تواند روند تغییرات قیمت را صعودی کند.

بررسی روند قیمت آهن آلات در سال 1402

بررسی نمودار قیمت آهن آلات در سال 1402 نشان می‌دهد که متوسط قیمت این محصولات در ابتدا و انتهای سال، تفاوت چندانی نداشته است؛ اما این بدان معنا نیست که روند قیمت‌ها هم ثابت بوده و در طول سال هیچ تغییری پیدا نکرده است. در ماه فروردین، قیمت آهن آلات کمترین میزان خود را داشته و رفته رفته تا تیر ماه افزایش پیدا کرده است؛ اما از اواسط تیر تا پایان مرداد، قیمت‌ها نزولی شده و آهن آلات ارزان‌تر شده‌اند. مجددا در ماه شهریور، قیمت افزایش پیدا کرده، اما رشد زیادی را تجربه نکرده است. این روند تا اواسط بهمن ماه تقریبا ثابت بوده و نوسانات شدیدی در قیمت آهن آلات مشاهده نشده است؛ اما در ماه‌های بهمن و اسفند، قیمت آهن آلات به طور ناگهانی افزایش شدیدی داشته و حتی مرز بیشترین قیمت در ماه‌های گذشته را نیز رد کرده است.

تغییرات قیمت میلگرد در سال 1402 را در تصویر مشاهده می کنید.

پیش بینی قیمت آهن در سال 1403

بر اساس تورم پیش‌بینی شده در سال 1403 و نرخ ارز برای این سال، انتظار می‌رود که قیمت آهن آلات هم افزایش قابل توجهی داشته باشد و در 6 ماه آینده، شاهد یک رشد زیاد در این بازار باشیم. از سوی دیگر، به دلیل اینکه نرخ تورم مسکن احتمالا از سال 1402 کمتر است و بازار رکود کمتری دارد، پیش بینی می‌شود که سرمایه‌گذاران به این حوزه وارد شده و رفته رفته تقاضا در بازار بیشتر می‌شود؛ در نتیجه قیمت آهن آلات در سال 1403 نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال از اواخر شهریور تا اواسط بهمن ماه، به دلیل سرد شدن هوا، انتظار می‌رود که بازار مسکن هم رکود پیدا کرده و این موضوع، باعث کاهشی شدن روند قیمت‌ها شود، اما مجددا در انتهای سال، با یک افزایش شدید روبرو باشیم.

البته در این میان ممکن است شرایط پیش‌بینی نشده‌ای نیز اتفاق بیفتند که بر روی نوسانات قیمت آهن تاثیرگذار باشند. برای مثال اگر میان کشورهایی که هم‌اکنون در حال جنگ هستند، معاهده صلح نوشته شود یا بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله اتفاق بیفتد، بازار آهن آلات هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

راهکارهایی برای مدیریت نوسانات قیمت آهن آلات

مدیریت نوسانات قیمت آهن آلات علاوه بر تولیدکنندگان و فعالان این بازار، در دست دولتمردان و سیاست‌گذاران است. برای مثال در صورتی که سیاستمداران با غرب به توافق خوبی برسند و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، ممکن است قیمت آهن آلات به دنبال ثابت ماندن نرخ دلار، افزایش چندانی نداشته باشد. علاوه بر این، اگر بازار مسکن به خوبی مدیریت شود و تقاضا به صورت عادلانه در همه ماه‌های سال توزیع گردد، می‌توان انتظار داشت که قیمت آهن آلات هم تغییر چندانی پیدا نکند.

: تیرآهن از جمله محصولات فولادی است که اهمیت زیادی در تعیین بودجه پروژه ها دارد.

از سوی دیگر اگر واحدهای تولیدی راه‌هایی را برای صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز بیندیشند تا در شرایط بحرانی، دچار قطعی برق و گاز و در نتیجه توقف تولید نشوند، می‌توان انتظار داشت که نوسان کمتری در میزان عرضه به بازار به وجود بیاید و در نتیجه نوسانات قیمت هم کاهش پیدا کند. پیشنهاد ما این است که تولیدکنندگان شرایطی را فراهم کنند تا میزان عرضه محصولات آهنی به بازار با تقاضا هماهنگ شود تا فشار زیادی هم به خریداران وارد نشده و شاهد نوسانات ناگهانی نباشیم. همچنین فعالان در بورس هم می‌توانند با مدیریت خرید و فروش‌های خود، از این نوسانات تا حد زیادی جلوگیری کنند.

چشم انداز صنعت فولاد در سال 1403

با توجه به اینکه بازار مسکن و آهن آلات در کشور ما در حال رشد است و پروژه‌های مسکونی یا تجاری زیادی در حال اجرا هستند، پیش‌بینی می‌شود که صنعت فولاد در سال 1403 رشد خوبی داشته باشد و بتواند تولیدات خود را افزایش دهد. علاوه بر این، فعالان بازار، امروز در تلاش هستند که با تنظیم کردن عرضه و تقاضا در بازار، تا حد زیادی عواملی مانند کسری بودجه را جبران کنند و تولیدات خود را همواره فعال نگه دارند. با همه این اوصاف، می‌توان انتظار داشت که در صورت همکاری دولت با صنعتگران فولاد و تولیدکنندگان این عرصه، بازار آهن آلات در سال 1403 رونق خوبی داشته باشد و قیمت‌ها در آن به خوبی کنترل شوند.

سخن پایانی

با پیش‌بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 به این نتیجه رسیدیم که امکان افزایش قیمت در این بازار وجود دارد؛ با این حال، در صورت بروز همکاری‌های بین‌المللی یا همکاری میان دولت و صنعتگران، می‌توان این افزایش قیمت را تا حد زیادی کنترل کرد. در نتیجه همه چیز در سال 1403 بستگی به شرایط جهانی خواهد داشت و نمی‌توان به طور دقیق درباره این موضوع اطمینان حاصل کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjyq6