شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 17186
تاریخ انتشار: 1401/03/10 01:22

انواع ایمپلنت دندان ( هزینه - مزایا و عوارض)

دندان­‌های انسان نقش بسیار مهمی در تکلم صحیح کلمات، زیبایی چهره، جویدن و هضم مواد غذایی و بطور کلی سلامت بدن بر عهده دارند و زمانی که افراد بدلایل گوناگون این نعمت الهی را از دست می­‌دهند مشکلاتی را پیدا می‌­کنند.

از یک طرف دچار عادت‌­های ضعیف غذایی می­‌شوند زیرا نمی­‌توانند براحتی گذشته تغذیه کنند و از طرف دیگر فرد اعتماد بنفس خود را در زمان صحبت کردن و خندیدن از دست می‌دهد. از این­رو جایگزین کردن آنها امری طبیعی و ضروری است.

یکی از روش‌های جایگزین کردن دندان‌­های از دست رفته با توجه به شرایط بیمار، کاشت ایمپلنت دندان است که امروزه یکی از روش‌های قابل اعتماد با ظاهری طبیعی به شمار می­‌رود.

در این مقاله قصد داریم تا درباره انواع ایمپلنت، مزایا، معایب و هزینه ایمپلنت مطالبی را به اختصار بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

انواع ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت types of implants از نظر مراحل درمان، سطح و شکل بدنه، طول و قطر، نوع اتصال، جنس، برند، جایگاه آن نسبت به استخوان فک، روکش و نحوه درمان از یکدیگر متفاوت هستند. دندانپزشکان از انواع ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان‌­های از دست رفته بیماران با طول عمر بالا استفاده می‌­کنند.

در واقع ایمپلنت­‌های دندانی بعنوان ریشه‌­های مصنوعی درون استخوان فک برای پشتیبانی از استخوان فک و جلوگیری از تحلیل رفتن آن کاشته می­‌شوند. همچنین این روش درمانی باعث می­‌شود تا دندان‌های فرد در زمان جویدن غذا یا تکلم دارای استحکام و ثبات باشد به همین دلیل بیماران واجد شرایط از انواع ایمپلنت که متخصص ایمپلنت و جراحی لثه برای آنها در نظر می­‌گیرد استقبال می­‌کنند.

یکی از دلایلی که هزینه ایمپلنت یا هزینه کاشت دندان برای بیماران متفاوت است، متنوع بودن انواع ایمپلنت می­‌باشد. حال اگر بخواهیم به انواع ایمپلنت دندان از نظر مراحل درمانی اشاره کنیم می­‌توان موارد زیر را ذکر کرد.

انواع ایمپلنت دندان و قیمت

  • ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دندان یک‌روزه: یکی از روش‌های درمانی جذاب برای بیماران و متخصصین ایمپلنت می­‌باشد که به کمک آن می­‌توان در یک زمان کوتاه و در یک جلسه، کاشت ایمپلنت را انجام داد. در این روش بعد از اینکه دندان خراب یا پوسیده کشیده شد کاشت همزمان ایمپلنت صورت می­‌گیرد و بعد از قرار دادن ایمپلنت درون استخوان بر روی آن روکش موقتی متصل می­‌کنند که بعد از چند ماه روکش اصلی جایگزین آن می‌­گردد. از جمله مزایای این روش درمانی کوتاه بودن زمان بین کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت است که موجب حفظ بافت لثه و تحلیل نرفتن استخوان فک می­‌شود.
  • ایمپلنت دیجیتال: یکی دیگر از انواع ایمپلنت است که به کمک شبیه­‌سازی کامپیوتری سه بعدی به منظور بررسی دقیق‌­تر و سریع­‌تر وضعیت استخوان و موقعیت عصبی بکار گرفته می­‌شود و متخصص کاشت ایمپلنت می‌­تواند با این روش کوچک‌ترین مقدار برش را بطور دقیق برای عمل جراحی انجام دهد. از دیگر مزایای استفاده از این روش می­‌توان به عدم نیاز به بخیه، کاهش خونریزی و تورم، درد و ناراحتی کمتر با طول درمان کوتاه‌­تر اشاره کرد.
  • ایمپلنت یک مرحله‌­ای: یکی از انواع ایمپلنت است که بسته به وضعیت بیمار 2 الی 6 ماه طول می­‌کشد تا ایمپلنت­‌های کاشته شده با استخوان فک بیمار پیوند بخورند. در این روش بعد از اینکه پایه ایمپلنت را درون استخوان جای­گذاری کردند روی آن را با لثه نمی­‌پوشانند تا بعد از 48 ساعت بتوانند روکش موقت را روی آن بارگذاری کنند.

ایمپلنت دندان

 هزینه ایمپلنت

با توجه به اینکه متخصص ایمپلنت و جراحی لثه کدامیک از انواع ایمپلنت را برای بیمار خود در نظر می­‌گیرد و اینکه بیمار دارای چه شرایطی است، هزینه ایمپلنت تعیین می­‌گردد. اما هر یک از انواع ایمپلنت دندان برای اینکه بدرستی اجرا گردد نیاز به تخصص و مهارت متخصصی دارد که در این حوزه فعالیت می­‌کند و باید به تمامی مراحل کار از قبیل معاینه، کشیدن دندان، تشخیص بهترین روش درمان و اجرای آن تسلط کامل داشته باشد.

بنابراین میزان تخصص یک دندانپزشک از دیگر عواملی است که بر روی هزینه­‌های ایمپلنت تأثیر می­‌گذارد. بخشی دیگر از هزینه‌­ها مربوط به جراحی­‌های اضافی مانند سینوس لیفت و جراحی­‌های بازسازی استخوان فک یا ایمپلنت می­‌باشد.

همچنین تعداد ایمپلنت­‌هایی که باید جایگزین دندان­‌های از دست رفته گردد، برند سازنده ایمپلنت، میزان طول عمر و اینکه آیا دارای ضمانت می­‌باشد یا خیر و موارد دیگر از جمله عواملی هستند که هزینه ایمپلنت را تعیین می­‌کنند که برای اطلاع دقیق از قیمت­‌ها می­‌توانید با یکی از متخصصین ایمپلنت مشورت کنید.

 مزایای ایمپلنت دندان

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم از دست دادن دندان عواقب زیادی را به همراه دارد که به کمک روش­‌های درمانی که انواع ایمپلنت در اختیار بیمار قرار می­‌دهد می­‌توانند اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت دهان و دندان انجام دهند.

زمانی که شخص دندان خود را به هر دلیلی از دست می­‌دهد و یا بدلیل خرابی و پوسیدگی زیاد مجبور به کشیدن آن می‌­شود حتی اگر یک یا دو دندان خود را از دست داده باشد، دندان جلویی باشد یا عقبی تفاوتی ندارد در هر حال جای خالی دندان باعث می­‌گردد به مرور دندان­‌های مجاور بر روی یکدیگر فشار وارد کنند و دندان‌­ها کج شوند.

این امر موجب نازیبا شدن طرح لبخند افراد، از دست دادن اعتماد به نفس و همین‌طور ایجاد بیماری دهان و دندان و مشکلاتی در جویدن غذا خواهد شد. از مهمترین مزایای ایمپلنت دندان کمک به بهبود سلامت دهان و دندان، زیبایی لبخند، اعتماد به نفس بیشتر، شباهت آن به دندان طبیعی، جلوگیری از تحلیل استخوان فک، تکلم راحت‌تر، جلوگیری از التهاب لثه می باشد.

 

ایمپلنت دندان

اما در کنار تمامی مزایایی که انواع ایمپلنت دارد باید به برخی از عوارض آن اشاره­ای داشته باشیم؛ از جمله آسیب‌­های سینوسی و آسیب رسیدن به بافت لثه و اعصاب، عدم موفقیت کاشت ایمپلنت که بدلیل عدم مهارت کافی دندانپزشک اتفاق می­‌افتد.

همچنین عوارض جانبی را بدنبال دارد که می­‌توان آنها را طبیعی دانست از قبیل متورم شدن لثه و صورت، احساس درد و ناراحتی، کبودی در ناحیه جراحی شده و خونریزی خفیف. حال برای جلوگیری از عوارض جدی و موفقیت در کاشت انواع ایمپلنت بهتر است در انتخاب بهترین متخصص دقیق باشید.

دکتر صادق آقاجری متخصص ایمپلنت و جراحی لثه در کلینیک دندانپزشکی آیریک یکی از بهترین متخصصینی است که در تهران به همراه یک تیم پزشکی کاربلد و توان علمی بالا مشغول به فعالیت می‌­باشند.

شما می­‌توانید با مراجعه به سایت دندانپزشکی آیریک https://iricclinic.com اطلاعات لازم را درباره ایشان بدست بیاورید.

همچنین اگر سوالی درباره قیمت انواع ایمپلنت، روش‌های درمانی دیگر، اطلاع از بهترین برند و موارد دیگر داشتید می‌­توانید از طریق سایت یا با ارتباط تلفنی به پاسخ آنها دست یابید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n96jr