شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 16618
تاریخ انتشار: 1401/02/28 04:45

اطلاعاتی درباره تاثیر دیابت بر ایمپلنت

تاثیر دیابت بر ایمپلنت یکی از دغدغه های فکری تمام بیماران دیابتی است که می خواهند برای جبران دندان های از دست رفته خود، از یک روش مطمئن و عالی استفاده کنند. بیماران دیابتی برای حفظ سلامتی خود در زمینه های گوناگون مانند دهان و دندان با مشکلات زیادی مواجه هستند و قصد داریم به بررسی دیابت و ایمپلنت بپردازیم.

تاثیر دیابت بر ایمپلنت یکی از دغدغه های فکری تمام بیماران دیابتی است که می خواهند برای جبران دندان های از دست رفته خود، از یک روش مطمئن و عالی استفاده کنند. بیماران دیابتی برای حفظ سلامتی خود در زمینه های گوناگون مانند دهان و دندان با مشکلات زیادی مواجه هستند و قصد داریم به بررسی دیابت و ایمپلنت بپردازیم.

بیماری دیابت باعث می شود تا بدن بیماران دیابتی نتواند، به هورمون انسولین پاسخ دهد یا آن را بسازد. هورمون انسولین باعث مصرف قند خون و تولید انرژی می شود. زمانی که بدن نتواند، انسولین تولید کند یا از آن استفاده کند، کربوهیدرات ها هضم نمی شوند و قند خون افزایش می یابد. دیابت از بیماری هایی است که بر سلامتی تمام بافت های بدن تاثیر منفی می گذارد.

تاثیر دیابت بر دهان و دندان باعث می شود تا پلاک و جرم در اطراف دندان ها و استخوان فک جمع شده و محلی برای رشد و تکثیر باکتری ها شوند. درمان عفونت لثه در بیماران دیابتی خیلی مشکل می باشد.  

تاثیر دیابت بر ایمپلنت  باعث می شود تا سرعت ترمیم زخم محل جراحی کاشت ایمپلنت در بیماران به کندی انجام شود. یکی از دلایل شکست کاشت ایمپلنت  در بیماران دیابتی ایجاد عفونت لثه است که به دلیل طولانی شدن روند بهبودی زخم ایجاد می شود.  کسانی که دیابت آنها کنترل نشده باشد یا در درمان و کنترل قند خون خود سهل انگاری می کنند، نمی توانند از روش درمانی کاشت ایمپلنت استفاده کنند. درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در بیماران دیابتی که قند خون خود را کنترل کرده اند، با کاشت ایمپلنت در افراد سالم تقریبا برابر می باشد.

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی و تحقیقات جدید، روش های مختلفی وجود دارد تا از میزان تاثیر دیابت بر ایمپلنت کم کرد و با موفقیت کاشت ایمپلنت  را انجام داد. یکی از این روش ها کنترل بیماری دیابت چندین ماه قبل از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت می باشد. با کنترل قند خون می توان بدون هیچ گونه مشکل و با انجام مراقبت های بیشتر و دقیق تر، کاشت ایمپلنت دندان موفقیت آمیز داشت.  طبق آمار و مطالعات انجام شده 80 درصد بیماران دیابتی که بیماری کنترل شده داشته اند، کاشت ایمپلنت موفقیت آمیزی داشته اند.

برای اینکه  تاثیر دیابت بر ایمپلنت  موجب شکست کاشت ایمپلنت نشود، باید دقت داشته باشید که نحوه انجام عمل جراحی، نتیجه کاشت، دوره نقاهت و سرعت بهبودی فرد دیابتی با فرد سالم بسیار متفاوت است. دیابت بر سرعت بسته شدن زخم جراحی و روند بهبودی تاثیر گذاشته و با تاخیر انجام می شود. برای کاشت ایمپلنت، دندانپزشک از دریل دندانپزشکی و یا پیوند استخوان هم استفاده می کند.

در نتیجه تاثیر دیابت بر ایمپلنت، زخم ها آهسته تر درمان می شوند . جوش خوردن ایمپلنت به استخوان با تاخیر بیشتری رخ می دهد. فرد دیابتی باید برای کوتاه کردن دوره بهبودی، مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت را به خوبی رعایت کند. همچنین باید دیابت خود را  کنترل کند و به توصیه های دندانپزشک عمل کند. کسانی که مبتلا به دیابت هستند، بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به عفونت می باشند. در نتیجه  بیشتر مراقب باشید تا به عفونت لثه و استخوان در ناحیه کاشت ایمپلنت دچار نشوید.

موارد مهم در تاثیر دیابت بر ایمپلنت

  • انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و ماهر
  • آمادگی جسمانی بیمار
  • انجام ورزش های منظم روزانه
  • عدم وجود مشکلات روحی و روانی
  • نوع دیابت
  • عدم اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی
  • سیگاری نبودن ( سیگار و ایمپلنت )
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مبتلا نبودن به عفونت های فعال لثه

10-داشتن رژیم غذایی سالم

11-سبک زندگی سالم

ایجاد عفونت لثه به دلیل تاثیر دیابت بر ایمپلنت

دلیل اصلی شکست ایمپلنت در بیماران دیابتی، عفونت لثه می باشد. بروز عفونت لثه در دیابتی ها در مراحل اولیه بعد از کاشت ایمپلنت،  شایع است. عفونت لثه باعث تحلیل رفتن استخوان فک و لق شدن پایه ایمپلنت می شود.  کسانی که عفونت لثه دارند، باید تا بهبودی کامل از کاشت ایمپلنت خودداری کنند.  وجود مشکلات دهان و دندان در بیماران دیابتی باعث ایجاد تورم لثه، التهاب لثه، عفونت های شدید و بروز  بیماری پریودنتال می شود.  در بیماری پریودنتال نمی توان قند خون را کنترل کرد، در نتیجه باکتری ها در استخوان فک و لثه به سرعت رشد و تکثیر می کنند.

روش هایی برای کاشت ایمپلنت در بیماران دیابتی

تاثیر دیابت بر ایمپلنت با رعایت بهداشت دهان و دندان،  پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کنترل قند خون مدیریت می شود. در نتیجه بیماران دیابتی هم می توانند از مزایای کاشت ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته استفاده کنند و لبخندی زیبا داشته باشند. علاوه بر این وجود ایمپلنت دندان باعث می شود تا عمل جویدن غذا بهتر انجام شود و دستگاه گوارش دچار مشکل نشود. بهبود عملکرد سیستم گوارشی در کنترل قند خون تاثیر می گذارد.

برای انتخاب یک روش مناسب باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. دندانپزشک با انجام معاینات پزشکی، بررسی سوابق بیماری ، انجام رادیوگرافی و در برخی مواقع انجام سی تی اسکن تشخیص می دهد که بیمار از چه روشی برای کاشت ایمپلنت استفاده کند.

کاشت دندان با تکنیک All on 4 به دلیل تاثیر دیابت بر ایمپلنت

بیماران دیابتی که  تقریبا تمام دندان های  ردیف دندانی خود را از دست داده اند می توانند از این روش استفاده کنند. این روش درمانی در فک پایین و یا فک بالا انجام می شود. در داخل استخوان فک 4 عدد پایه ایمپلنت که ارتفاع بیشتری دارند، ( ایمپلنت All on 4 ) جایگذاری می شود. سپس تاج دندانی بر روی پایه ایمپلنت نصب می شود. این روش بسیار مقرون به صرفه تر از روش کاشت تک ایمپلنت می باشد. در این روش نیازی به پیوند استخوان نمی باشد و  آسیب زیادی به استخوان فک وارد نمی شود.

روش کاشت ایمپلنت فوری یا یک روزه

به دلیل تاثیر دیابت بر ایمپلنت این روش درمانی برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود. روش کاشت ایمپلنت فوری برای افراد سالم بسیار کاربردی و مفید است. در این روش بعد از کشیدن دندان و بیرون آمدن دندان، بلافاصله پایه ایمپلنت در جای خالی دندان کشیده شده، جایگذاری می شود. مدت زمانی طولانی برای بهبود زخم و جوش خوردن ایمپلنت لازم است. خطر ایجاد عفونت در این روش مخصوصا برای بیماران دیابتی وجود دارد.

کاشت مینی ایمپلنت

کسانی که یک دندان خود را از دست داده اند، می توانند از روش مینی ایمپلنت استفاده کنند. تاثیر دیابت بر ایمپلنت باعث می شود تا احتمال بروز عفونت بعد از کاشت مینی ایمپلنت در بیماران دیابتی افزایش یابد.

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت  برای کاهش تاثیر دیابت بر ایمپلنت

برای کاهش تاثیر دیابت بر ایمپلنت  یادآوری این نکته  که رعایت مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان جزئی از روند درمان هستند، لازم و ضروری می باشد.  بی توجهی به رعایت مراقبت ها باعث شکست کاشت ایمپلنت می شود.

 

  • کنترل قند خون در تمام دوران قبل، حین و بعد از کاشت ایمپلنت
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک
  • استفاده از داروها به اندازه مناسب و سر وقت
  • استفاده از دهانشویه های مناسب
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین و املاح معدنی برای بهبود سریعتر زخم ها
  • زیاده روی نکردن در مصرف نمک و شکر
  • خودداری از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی

کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ra8nw