جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 107357
تاریخ انتشار: 1402/12/26 07:15

ضرورت اصلاح روش تصمیم‌گیری در دنیای مدرن

فاطمه احمدپور ـ مدیرفروش:
ضرورت اصلاح روش تصمیم‌گیری در دنیای مدرن

برای ماندگاری در دنیای مدرن باید قواعد بازی را رعایت کنید؛ قواعدی که از جنس دیگری است و برای دستیابی به آن، باید روش تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را تغییر داد.در دنیای مدرن «شناسایی و بکارگیری استراتژی‌های مناسب و انعطاف‌پذیری در مدیریت کسب‌وکار» همان شاه‌کلیدی است که می‌تواند بقای کسب‌وکارها در دوره رکود را تضمین کند. برای اتخاذ این استراتژی‌ها، نیاز به ابزارهایی مانند تحلیل بازار، آگاهی نسبت به تغییرات اقتصادی جهان و پیش‌بینی آینده براساس شاخص‌های اقتصادی در جهان داریم؛ بنابراین، ماندگاری در دوران رکود غیرممکن نیست؛ به‌شرط اینکه بتوانید با بکارگیری استراتژی بقا از رقبا متمایز شوید. چنانچه در سال‌های اخیر نیز باوجود رکود و بحران اقتصادی، بسیاری از کسب‌وکارها ادامه حیات داده‌اند.«سرسرایی را تصور کن که تو به‌تنهایی در آن راه می‌روی. پیش از رسیدن به آخر خط باید تصمیمی گرفته شود. مهندسان سازمان در کار کردن روی یک فناوری جدید به‌شدت کوشیده‌اند. اما حالا مبلغ ریسک به‌حدی افزایش یافته است که دیگر تنها سرمایه در معرض خطر نیست و خانواده و حتی فرزندان نیز همه با هم در مخاطره می‌افتند.

رقیب شما ـ شرکتی به‌مراتب جاافتاده‌تر ـ مبلغ پیشنهادی را افزایش و قول فناوری را می‌دهد که مهندسان شرکت شما را بار دیگر به پشت میزهای نقشه‌کشی می‌کشاند. در این حالت 2 گزینه پیش‌رو داری: در گزینه اول باید تصمیم بگیری که پروژه را بپذیری و در بهترین حالت، اگر بی‌درنگ شرکت شما را ورشکست نکند، در 2 دهه آینده هزینه‌های خود را جبران خواهد کرد و در گزینه دوم انصراف می‌دهی که در نهایت، تصمیمی درست و بی‌عیب گرفته‌ای، تصمیمی که در محاسبات مالی به‌خوبی قابل‌دفاع است.»

این سناریو در اصل همان قواعد بازی دنیای مدرن است که باتوجه به شرایط ویژه ایران از حساسیت بیشتری نیز برخوردار است. برای برد در این بازی باید باور کنیم برای بقا، راهی جز تبدیل تغییرات به فرصت نداریم و برای این مهم نیز نیازمند «تفکر استراتژیک» برای ایجاد مزیت رقابتی هستیم. وقت آن رسیده که باور کنیم؛ «ریسک» مقوله‌ای آشنا برای دنیای کسب‌وکار است که در اقتصاد جهان به یک مفهوم کلیدی تبدیل شده و شناسایی، ارزیابی و مدیریت آن منجر به کاهش پیامدهای نامطلوب و بهبود تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.  ریسک‌ها عواملی خطرساز هستند که می‌توانند روند یک پروژه یا کسب‌وکار را مختل کنند و در صورت عدم‌مدیریت صحیح، موجب شکست پروژه شوند. با این تعبیر برای «مدیریت ریسک» در گام نخست نیاز به شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها داریم و در گام بعد در صورت اعمال الگوهای درست مدیریت می‌توان به بقای کسب‌وکار امیدوار بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gwez9