چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 89769
نویسنده: آرش سُروری-فعال حوزه استارت‌آپ
تاریخ انتشار: 1402/04/21 04:41

وب‌سایت داخلی روزنه امید در روزگار فیلترینگ

آرش سُروری-فعال حوزه استارت‌آپ
وب‌سایت داخلی روزنه امید در روزگار فیلترینگ

مدتی است که شاهد فیلترینگ طولانی‌مدت اینترنت هستیم و حتی به دنبال اختلالات ایجاد شده، بسیاری از شبکه‌های مجازی نیز فیلتر شده‌اند. این در حالی است که همه کسب‌وکار‌ها و حتی مبادلات تجاری به گونه‌ای وابسته به اینترنت هستند. به همین دلیل نیز اختلال اینترنت ضربات جبران ناپذیری به کسب‌وکارهای مجازی زده است. در ادامه این روند هنگامی که امکان جست‌وجو وجود ندارد یا با قطعی اینترنت در برخی از مراحل خرید نیز اختلال ایجاد می‌شود، قطعی اینترنت به‌طور حتم به کسب‌وکارهای سنتی نیز آسیب وارد می‌کند. همچنین بر اساس اعلام نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از ۵‌.‌۱ میلیون دلار برآورد می‌شود و این رقم بیش از ۶۵ میلیارد تومان است. آمارهایی که توسط کسب و کارهای مختلف اعلام شده، بیش از یک‌میلیون شغل به واسطه اینستاگرام ایجاد شده و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. آمارهای مرکز آمار نیز می‌گویند درآمد حدود ۱۰ میلیون نفر به اینستاگرام وابسته است. همچنین بیش از ۳۵۰ میلیون فروشنده فعال در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند. همچنین کسب‌وکارهای بسیاری به صورت بومی و خانگی اداره می‌شوند که از طریق اینستاگرام و واتساپ با بازار در ارتباط‌اند و می‌توانند مشتریانی برای کالا و خدمات‌شان پیدا کنند و با آنها در ارتباط باشند. اگر این فیلترینگ به صورت دائمی ایجاد شود، درست نیست و متضرر اصلی در این وضعیت کسب‌وکارهای خرد هستند، کسانی که قدرت اقتصادی بالا ندارند. در این میان نباید استارت‌آپ‌ها را فراموش کنیم. استارت‌آپ‌ها کسب و کارهایی هستند که راهکار فناورانه را در بستر آنلاین و با کمک تکنولوژی فراهم کردند. استارت‌آپ‌ها نیز در اختلالات اینترنتی و فیلترینگ بسیار لطمه می‌خورند.

پیشنهاد من این است که فروشندگان با ایجاد یک سایت فروش داخلی بتوانند تا حدودی خسارات ناشی از زمان فیلترینگ را جبران کنند. هر چند ممکن است در مواردی مردم نیز روحیه خریدهای اینترنتی را نداشته باشند. درحال‌حاضر میزان فروش بسیاری از کسب و کارهای مجازی به صفر رسیده است.

متاسفانه موافقان طرح صیانت همیشه بر طراحی برنامه‌ داخلی مشابه با اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی اصرار دارند اما با توجه به پروژه‌های ناموفق قبلی و هزینه‌های سنگین صرف شده، این روش درستی نیست. بر اساس پیش‌نویس طرح صیانت، قرار است کارگروه جدیدی به نام کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی، نمایندگان وزارت ارتباطات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات سپاه و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ایجاد خواهد شد. این کارگروه وظیفه مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاه‌های مرزی را برعهده خواهد داشت.

اگر قرار به ساخت شبکه اجتماعی مشابه با نمونه‌های خارجی است بهترین روش این است که این اقدام به صورت موازی انجام شود و انتخاب آن بر عهده مردم باشد. همچنین ساخت چنین پلتفرمی نیاز به زمان زیادی دارد و در کوتاه مدت این اتفاق انجام نمی‌شود. این یک حقیقت است که مردم به شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام اعتماد دارند، برای مثال با روی کار آمدن برنامه واتساپ؛ ایمیل و فکس، بسیار کمرنگ شد. در نتیجه این فیلترینگ‌ها شیوه درستی نیست و قطعا در دراز مدت آسیب‌زا می‌شود. امیدواریم که شرایط بهتر شود و اینترنت پس از هر مسئله‌ای که پیش می‌آید، قطع نشود تا در نتیجه آن آسیب به کسب و کار‌ها وارد نشود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2x9n5p