یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 104312
تاریخ انتشار: 1402/11/23 06:32

بازرگانی در کلاس جهانی به زبان ساده

پریسا حاجی محمدی- کارشناس کسب و کار حرفه‌ای DBA
بازرگانی در کلاس جهانی به زبان ساده

با روند رشد شبکه جهانی و دسترسی سریع به اطلاعات و پیدایش دهکده جهانی‌ای که هر روزش برایمان قابل لمس است، داشتن عملیات و چگونگی کار کردن و حضور در جامعه جهانی و بین‌المللی حائز اهمیت است.نخستین نکته مهم که در کنار جهانی و بین‌المللی بودن به ذهن می‌رسد، داشتن مزیت رقابتی است و بایستی متفاوت و متمایز بودنمان را بتوانیم با تبلوری قابل اندازه‌گیری به نمایش بگذاریم.فرصت جهانی شدن در کسب و کار در اختیار همه قرار دارد، مهم این است که آورده‌مان در این رقابت چیست و چه تفاو‌ت‌هایی می‌توانیم برای ارتقاء و برتری‌مان به آن اضافه کنیم، به زبان ساده‌تر چه چیزهایی باعث می‌شود مشتری، خرید کالای ما را به دیگری ترجیح دهد.

شیوه‌های مختلفی در تجارت وجود دارد اما در تجارت جهانی یکی از مهم‌ترین مسائل «فرهنگ» است. محدودیت‌های قانونی و خط و مرزهای تجاری در هرکشوری با کشور دیگر متفاوت است. بنابراین توجه به این تفاوت‌ها ضروری است. کمااینکه گاه چه اشتباهات پیش پا افتاده‌ای از عدم آگاهی فرهنگ منطقه‌ای اثرات نامطلوب را جذب می‌کند که تأثیراتش شاید غی قابل جبران گردد و فقط با یک بررسی میدانی قابل درک نیست ابعاد وسیعی دارد که به قدرت تحلیل‌مان بستگی دارد.فرهنگ در تجارت و آنچه بایستی از کشور هدف بدانیم علاوه بر آشنایی با خُرده فرهنگ‌های اجتماعی و رسم و رسومات دینی و ملی و حکومتی، به عوامل دیگری همچون بررسی محدودیت‌های تجاری اعم از نرخ‌های مرتبط با تأمین کالا مثل نرخ انرژی و منابع انسانی و دانش و تکنولوژی در آن کشور بستگی دارد و چه بسا این عوامل آنقدر با روش تجاری عُرف آن جامعه عجین شده باشد که جزیی از فرهنگ تجارت محسوب گردد، زیرا که گاهی پایین بودن یکی از این نرخ‌ها فارغ از تاثیر‌گذار بودن و اهمیت داشتنش، اصلاً در محاسبات و مکاتبات درج نگردد. پس برای کاهش ریسک‌های عملیاتی بایستی طرحی نو دراندازیم.

در فضای بین‌الملل برای آنکه کمتر با مخاطرات مواجه شویم باید بر اساس نقشه راه از پیش تعیین شده‌مان که بر پایه هدف‌گذاری اولیه‌مان شکل گرفته است حرکت کنیم. خالی از لطف نیست بدانیم حتی دست به یکی کردن همه جا بضررمان نیست گاهی حتی بایستی برای ورود به یک تجارت جهانی با اتمسفر بالاتر، با رقیب‌مان یکی شویم و این هم‌افزایی را در کلاس جهانی جشن بگیریم.یک فعالیت تجاری قبل از هر چیز بایستی بتواند خلق ارزش کند. پس بهتر است به‌عنوان ارائه‌دهنده کالا یا خدمات ارزش اصلی و هسته مرکزی‌ای که همه فعالیت‌هایمان را متأثر می‌کند بشناسیم و تقویتش کنیم تا بتوانیم ارزش گرانبهاتری خلق کنیم و از این قبیل روزنه‌هایی که بایستی در دل فعالیت‌مان رخنه کرده وریشه بدواند را بیابیم. در دنیای کنونی که فرق زیادی با سال‌های اخیر دارد، سریع و سبک و راحت رسیدن کالا و خدمات به‌دست مشتری حرف اول را می‌زند.

همچنین بهره‌گیری از دانشی که توسعة تجارت را منجر شود به خلق ارزش یک بنگاه اقتصادی کمک می‌کند. دانش و ادبیات توسعه تجارت جهانی بایک کلیک قابل دسترسی است و لذا بر مدیران سازمان‌ها ضروری است که قدرت تحلیل مسیرهای قابل دسترسی سازمان‌های بزرگ جهانی در راستای توسعة تجارت بین‌المللی را کسب کنند چراکه اشراف بر نحوه عملیات اجرایی و شناختی نسبی از سیاست‌گذاری‌های کلان تجارت بین‌الملل افق فکری وسیع تری در اختیارمان قرار می‌دهد که تصمیم‌سازی را روان می‌کند.باید بپذیریم که اطلاعات مشتری ما کمتر از ما نیست پس داشتن ترکیب چابکی که اشراف کامل به دانش روز و آنچه ارائه می‌کند را داشته باشد از ملزومات است.

اینکه به‌صورت کلی بگوییم استاندارد بین‌المللی را حفظ کنیم یا به کیفیت اهمیت دهیم خیلی هم خوب است اما کافی نیست پس یک حلقه مفقوده داریم و آن هم چگونگی اثربخشی‌مان است که باز ما را به همان سوال اولیه می‌برد که چه چیزی داشته باشیم که مشتری در انتخاب ما و رقیب‌مان، ما را برگزیند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2llnw8