یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 19515
تاریخ انتشار: 1401/06/15 01:18

نباید آسیب‌های سوءمدیریت تولیدکننده به مصرف‌کننده تحمیل شود

وزیر صمت گفت: باتوجه به ممنوعیت چهارساله واردات خودرو، تنظیم آیین‌نامه واردات باید دقیق انجام می‌شد. در این آیین‌نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش صمت، رضا فاطمیامین در نشست خبری با بیان اینکه در سال جاری در بیشتر محصولات رشد تولید قابلتوجهی داشتهایم که نشاندهنده فعالیت بخش صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: در محصولاتی همچون فولاد خام ۵.۲ درصد، محصولات فولادی ۴.۹ درصد، آلومینیوم ۸.۴ درصد، کنسانتره ۲۰ درصد، شیشه جام ۷ درصد، ظروف ۱۷ درصد، خودروی سواری (کامل) ۲۵۰ درصد، پتروشیمی ۹ درصد، پلی استر ۵ درصد، کفش ۳۱ درصد و تلویزیون ۶ درصد رشد تولید داشتهایم.

وزیر صمت افزود: البته در محصولاتی مانند کمباین کاهش تولید داشتیم. در تولید روغن خوراکی و پودر شوینده هم به ترتیب ۲۶ و ۷ درصد افت تولید را تجربه کردیم. البته این کاهش تولید بهمعنای کمبود در بازار نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره واردات خودرو با بیان اینکه ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص اندک است، گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به ۳ دلیل بلامانع است، زیرا فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بیحدوحصر از صنعت خودرو را دارد؛ پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته میشود.

فاطمیامین گفت: از سویی دیگر بهدلیل تراز نبودن بازار خودرو، این بازار دونرخی شده که نرخ بازار متناسب با دلار تعیین میشود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود خودرو میخرند.

وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودرو اقتصادی باکیفیت نداریم؛ پس باید از مسیر واردات فقدان محصولات اقتصادی را جبران و بعد به سمت داخلیسازی برویم و این نقیصه را برطرف کنیم.

وی درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در ۶ ماه گذشته کمک زیادی کردیم. شیشه، فولاد و... در بورس کالا عرضه میشوند. ما مخالف شفافیت نیستیم.

فاطمیامین درباره قیمتگذاری دستوری خودرو گفت: قیمتگذاری باید منافع تولیدکننده و مصرفکننده را در نظر بگیرد. قرار نیست آسیبهای ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرفکننده تحمیل کنیم.

وی افزود: به دلیل سوءمدیریت، تولید گران درمیآید؛ پس ما بهعنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرفکننده هستیم، نرخ را کنترل میکنیم.

وزیر صمت درباره احتمال ممنوعیت دوباره واردات در سال ۱۴۰۶ تصریح کرد: ۵ سال بعد واردات ممنوع نمیشود، بلکه طبق آییننامه سرمایهگذاری باید تا ۵ سال بماند.

اجازه واردات لوازم خانگی را نمیدهیم

وی درباره صنعت لوازم خانگی گفت: در ۵ ماه امسال در تولید لوازم خانگی ۱۷ درصد رشد
داشته
ایم.

وزیر صمت ادامه داد: صنعت لوازم خانگی روند رو به رشدی دارد و برنامهای برای واردات نداریم، بلکه برنامه برای صادرات داریم و با چند کشور خارجی مثل روسیه و عمان به توافق رسیدهایم که در قالب سرمایهگذاری مشترک در آن کشور تولید داشته باشیم؛ یعنی قطعه و فناوری میفرستیم و در آن کشور تولید انجام میشود. قبلا ما مونتاژکار بودیم و الان فرآیند برعکس شده است.

فعالسازی ۴۷۰ واحد صنعتی تعطیل

وی درباره احیای واحدهای صنعتی هم گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۷۰ واحد صنعتی تعطیل فعال شد.

وی همچنین درباره سرمایهگذاری خارجی انجامشده در کشور، اظهار کرد: در 5 ماه نخست امسال در ۶۱ پروژه در بخشهای صنعت، معدن و تجارت به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری اتفاق افتاد که استانهای فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه پیشرو بودند.

فاطمیامین درباره امضاهای طلایی گفت: در گام نخست جاهایی که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد را شناسایی کردیم که یکی از این محلها مربوط به بخش واردات بود. یکی از این حوزهها صدور کارت بازرگانی بود که روند آن سال گذشته اصلاح شد و رویه رتبهبندی را برای واردات اعمال کردیم و همین رویه را برای صادرات نیز اعمال خواهیم کرد.

وزیر صمت افزود: در محاسبه و دریافت حقوق معدنی هم احتمال فساد وجود دارد؛ بنابراین اطلاعات مربوط به تولید و خرید و فروش مواد معدنی باید در سامانه جامع تجارت اعلام شود. اگر یک واحد معدنی فرآوردههای معدنی بخرد و فاکتور و صورتحساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oam6q