جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 99336
تاریخ انتشار: 1402/10/02 07:08
۲۰۲۳، سالی پرخبر در دنیای رمزارزها

افزایش سرمایه‌گذاران قدرتمند جهان

به‌نوشته کوین‌تلگراف، رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز الکترونیکی است که برای انتقال و مبادله مستقل از بانک‌ها و نظام مالی سنتی طراحی شده است.
افزایش سرمایه‌گذاران قدرتمند جهان

به‌نوشته کوین‌تلگراف، رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز الکترونیکی است که برای انتقال و مبادله مستقل از بانک‌ها و نظام مالی سنتی طراحی شده است. این ارزها اغلب به‌صورت رمزنگاری‌شده و با استفاده از تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) به‌صورت امن و بی‌واسطه منتقل می‌شوند. براساس آمار ارزش بازار رمزازها به یک‌تریلیون‌دلار رسیده است.

خرید و فروش بیت کوین

قیمت ارزهای دیجیتال در پایان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌طور قابل توجهی افزایش یافت که این مسئله ناشی از افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران قدرتمند و کلان بود. موسسات مالی بزرگ و صندوق‌های تامینی ذخیره بیت کوین را شروع کردند. رمزارز بیت کوین (BTC) نه تنها به عنوان یک دارایی با آینده روشن شناخته می‌شود بلکه به عنوان پوششی در برابر تورم و ذخیره ارزش نیز ارزشمند است. شرکت‌های بزرگی مانند Square و MicroStrategy دارایی‌های عمده بیت کوین را به ترازنامه خود اضافه کردند و این مسئله را بیشتر تقویت کردند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های کلان زمانی روی کار آمدند که کسب‌وکارهایی مانند تسلا، خرید بیت‌کوین در مقیاس بزرگ را به صورت عمومی اعلام کردند. علاوه بر این، معرفی تعدادی ETF و صندوق ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران کلان باعث ایجاد مسیر راحت‌تر برای دسترسی به بازار شد.همچنین ظهور امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)، فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید بیشتری را ایجاد کردند. به عنوان مثال، موسسات مالی برجسته برای ایجاد EDX Markets، بورس جدیدی که برای معاملات دارایی‌های دیجیتال از طریق واسطه‌های قابل اعتماد طراحی شده است، شروع به همکاری کردند. این پلتفرم هم به سرمایه‌گذاران کلان و هم برای سرمایه‌گذاران خرد عملکرد مثبتی دارد و محیط امنی را برای معاملات دارایی‌های دیجیتال ایجاد می‌کند. حامیان قابل توجه این طرح شامل نهادهای مشهوری مانند Charles Schwab، Fidelity Digital Assets، Paradigm، Sequoia Capital، Citadel Securities و Virtu Financial بودند که اعتبار و قدرت بورس را در بازار تقویت کردند.

افزایش سرمایه‌گذاران در دنیای کریپتو

در سال ۲۰۲۲، علیرغم روزهای تاریک کریپتو، توسعه رمزارزها ۵ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده علاقه پایدار به این فناوری است. علاوه بر این، نظرسنجی سلنت در سال ۲۰۲۲ نشان داد که 91% از سرمایه‌گذاران کلان مشتاق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند و تقاضاهای زیادی در این رابطه وجود دارد.

سال جدید ممکن است شاهد هجوم سرمایه‌‌گذاران کلان بزرگ‌تری به حوزه کریپتو باشیم که نمونه بارز آن نهادهایی مانند MicroStrategy است که با به‌دست آوردن ۱۰۴۵ بیت کوین برای خزانه‌داری رو به رشد خود، در حال افزایش دارایی‌های کریپتو خود هستند. همچنین، تحقیقات EY-Parthenon نشان می‌دهد که بیشتر سرمایه‌گذاران قدرتمند به ارزش فناوری بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال اعتقاد قوی دارند که این مسئله آنها را به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال طی دو تا سه سال آینده سوق می‌دهد.  همانطور که صنعت به رشد خود و کسب مشروعیت ادامه می‌دهد، دارایی‌های مالی جدیدی که به طور خاص برای سرمایه‌گذاران قدرتمند طراحی شده اند، در حال ظهور هستند و ورود آنها به بازار روز به روز تسهیل می‌شود.

نظارت قانون بر دنیای رمرارزها

محیط نظارتی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ شروع به تکامل کرد. پس از بحث‌های اولیه، تعدادی از کشورها چارچوب‌های قانونی دقیقی با قوانین حاکم بر ارزهای دیجیتال، عرضه اولیه سکه (ICO) و پلتفرم‌های DeFi ایجاد کردند. در همان زمان، جنبش جهانی برای ایجاد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) افزایش یافت و بسیاری از کشورها ارزهای دیجیتال خود را معرفی یا آزمایش کردند. در سال ۲۰۲۳، تحولات قابل توجهی چشم‌انداز جهانی ارزهای دیجیتال را تغییر داد. به عنوان مثال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند با هدف تحریک سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال و تقویت رشد بازار، آماده است تا محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی مربوط به ICO را کاهش دهد.در همین حال، اتحادیه اروپا با وضع چارچوب نظارتی بازارهای دارایی‌های رمزنگاری شده (MiCA) در آوریل ۲۰۲۳ اقدام قاطعی انجام داد و دوره جدیدی از مقررات جامع رمزنگاری را در منطقه آغاز کرد.

در ژوئیه ۲۰۲۳ اتفاق مهمی که رخ داد این بود که حکمی از سوی قاضی ایالات متحده، آنالیسا تورس، مطابقت ریپل با قانون مربوط به فروش XRP در معاملات عمومی را تایید کرد. این مسئله نشان‌دهنده یک پیروزی حقوقی قابل توجه برای بخش ارزهای دیجیتال در برابر قانون‌گذاران ایالات متحده است. با این حال، او همچنین تصریح کرد که ریپل با ارائه XRP به صندوق‌های تامینی و خریداران قدرتمند، قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است. در ماه سپتامبر، چهار عضو کنگره ایالات متحده برای تایید فوری لیست بیت کوین توسط گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، تجمع کردند. همانطور که این رویدادها اتفاق افتادند ما همچنین شاهد رشد ETF‌های بیت کوین هستیم. این نقطه عطف، نشان‌دهنده چشم‌انداز معرفی چارچوب‌های نظارتی واضح‌تر است و صنعت ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاران را با مسیری ساختاریافته‌تر و تعریف‌شده‌تر قرار می‌دهد.

ادغام هوش مصنوعی و Web۳

ادغام فناوری Web۳ و AI یا همان هوش مصنوعی شروع به ایجاد تغییر محیط ارزهای دیجیتال در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۰ کرد. تحلیل‌های پیش‌بینی‌ شده و الگوریتم‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی محبوبیت بیشتری پیدا کردند که سرمایه‌گذاران کلان و فردی را قادر می‌سازد تا انتخاب‌هایی بر اساس داده‌ها در بازار نامنظم ارزهای دیجیتال داشته باشند. با استفاده از این فناوری، تجزیه و تحلیل بازار بهبود یافت و به سرمایه‌گذاران اجازه داد تا نوسانات نرخ را پیش‌بینی کنند و از تاکتیک‌های معاملاتی خود در طول دوره صعود، حداکثر استفاده را ببرند.

رابطه بین Web۳ و هوش مصنوعی (AI) در سال ۲۰۲۱ روز به روز بهتر شد. DApp‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رایج‌ شدند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای در زمینه‌هایی مانند NFTs و DeFi ارائه کردند. بازار در نتیجه این ادغام اوج گرفت، که ایجاد و معامله NFT را موثرتر کرد. ابزارهای تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی نیز نقش مهمی را ایفا کردند و در مورد احساسات و روندهای بازار اطلاعات مفیدی ارائه دادند که به سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کردند. در سال ۲۰۲۲، شاهد بلوغ ادغام هوش مصنوعی و Web۳ با پروژه‌هایی مانند Aave بودیم که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرآیندهای استیکینگ استفاده می‌کردند. Rarible از هوش مصنوعی برای مدیریت NFT فردی خود استفاده می‌کرد. این ابتکارات باعث ایجاد تراکنش‌های امن و خودکار شد که اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش داد. تلاقی هوش مصنوعی و Web۳ آماده است تا بار دیگر این فصل کریسمس را خاص‌تر کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی بیشتر توسعه خواهند یافت و امکان تصمیم‌گیری فعالانه در معاملات و نظارت بر داده‌های بازار را در زمان واقعی فراهم می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که فناوری‌های Web۳ از مدل‌های سرمایه‌گذاری خلاقانه به‌ویژه در حوزه‌های سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) و سیستم‌های حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی کنند. گنجاندن محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در رمز ارزها به شکل ان اف تی NFT و تجربیات واقعیت مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند نیروی محرکه‌ای در بازار ماه‌های آینده و سال جدید باشد. این اشتیاق می‌تواند به نقدینگی جدید در بازارها و توسعه صنعت کمک شایانی کند.

۱۰ ارز دیجیتال برتر ۲۰۲۳

۱. بیت کوین (BTC)

در سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را ایجاد کرد و در‌حال‌حاضر، اصلی‌ترین رمزارز جهان است. این رمزارز با استفاده از تکنولوژی بلاکچین کار می‌کند. بلاکچین پایگاه داده عمومی‌ است که تمامی تراکنش‌های انجام‌شده با بیت کوین را شامل می‌شود. بلاک‌هایی که شامل تراکنش‌های جدید هستند، به‌صورت متوالی به زنجیره بلاکچین اضافه می‌شوند و این زنجیره به‌طور دائمی ذخیره می‌شود.هرچه بیت کوین شناخته‌شده‌تر شد، قیمتش نیز به همان نسبت بیشتر افزایش یافت. می۲۰۱۶، می‌توانستید هر بیت کوین را با قیمتی درحدود ۵۰۰ دلار بخرید. ۱۴مارس۲۰۲۳، نرخ هر بیت کوین حدود ۲۵، ۹۸۵ دلار بود که رشد ۵، ۰۹۷درصدی را نشان می‌دهد.

۲. اتریوم (ETH)

اتریوم پلتفرم بلاکچین متن‌بازی است که از تکنولوژی بلاکچین برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های توزیع‌شده استفاده می‌کند. ETH از رمزارز خود به نام «اتر» برای پرداخت هزینه‌های تراکنش و پرداخت هزینه‌های مربوط به اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. این پلتفرم می‌تواند توکن‌های دیجیتالی را نیز ایجاد کند که برای ایجاد ارزهای دیجیتال جدید یا شناسایی دارایی‌ها یا تضمین امنیت بیشتر در تراکنش‌های ارزی استفاده می‌شوند. اتریوم نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است. از آوریل۲۰۱۶ تا پایان مارس۲۰۲۳، نرخ اتریوم از حدود ۱۱ دلار به ۱، ۷۴۵ دلار رسید و ۱۵، ۷۷۳درصد افزایش یافت.

۳. تتر (USDT)

برخلاف برخی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) استیبل کوین است؛ یعنی ارزهای فیات مانند دلار امریکا و یورو از آن پشتیبانی می‌کنند. به‌زبان ساده‌تر، ارزش تتر قرار است درمقایسه‌با سایر رمزارزها ثابت‌تر باشد و سرمایه‌گذارانی که دربرابر نوسان‌های شدید سایر کوین‌ها محتاط هستند، از آن حمایت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، هر واحد تتر معادل با یک دلار امریکاست.

۴. بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (BNB) نوعی ارز دیجیتال است که می‌توانید از آن برای تجارت در بایننس، یکی از صرافی‌های بزرگ ارز‌های دیجیتال جهان، استفاده کنید. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۷، بایننس کوین صرفاً معاملات را در پلتفرم صرافی بایننس تسهیل کرده است.اکنون می‌توان از آن برای تجارت و پردازش پرداخت و حتی رزرو سفر استفاده کرد. همچنین، می‌توان آن را با سایر اَشکال رمزارز مانند اتریوم یا بیت‌کوین معامله کرد. در سال ۲۰۱۷، نرخ BNB فقط ۰.۱۰ دلار بود؛ ولی تا اواخر مارس‌۲۰۲۳، نرخ آن به حدود ۳۱۵ دلار افزایش یافت که افزایشی ۳۱۵، ۱۳۳درصدی را نشان میدهد.

۵. یواس‌دی کوین (USDC)

نوع دیگری از رمزارز و مانند تتر استیبل کوین است و قیمتش همواره معادل با یک دلار خواهد بود و به‌صورت توکن ERC-۲۰ در بلاکچین اتریوم تبادل می‌شود. هدف اصلی از ایجاد این ارز دیجیتال، فراهم‌کردن واحد پول پایدار و مطمئن برای معاملات در بلاکچین و دنیای دیجیتال است.

USDC ارزش خود را به دلار امریکا وابسته کرده است؛ به‌گونه‌ای که هر واحد USDC همیشه با ارزش یک دلار امریکا معادل است. این یعنی هرکسی که USDC دارد، می‌تواند آن را به دلار تبدیل و بدون نگرانی از نوسان‌های نرخ ارز، آن را در معاملات خود استفاده کند.

۶. ریپل (XRP)

ریپل (XRP) رمزارزی است که بر‌پایه فناوری بلاکچین ساخته شده است. شرکت Ripple Labs این رمزارز را با هدف ارائه راه‌حل‌های مالی با قابلیت پرداخت سریع و ارزان توسعه داده است. XRP در شبکه Ripple به‌عنوان وسیله تبادل ارز بین کشورها و بانک‌ها به‌‌کار می‌رود.از مزایای XRP می‌توان به سرعت زیاد و هزینه کم و دسترسی به بازار جهانی اشاره کرد. در ابتدای سال ۲۰۱۷، نرخ XRP ۰.۰۰۶ دلار بود؛ اما در ۱۴‌مارس‌۲۰۲۳، قیمتش به ۰.۳۸ دلار رسید که رشدی ۶، ۲۱۴درصدی را نشان می‌دهد.

۷. کاردانو (ADA)

همان‌طور‌که گفتیم، بیتکوین از روش ماینینگ برای حفظ امنیت شبکه و تأیید تراکنش‌ها بهره می‌برد؛ اما کاردانو روش دیگری را پیش گرفته و آن الگوریتم اثبات سهام است. در سال ۲۰۱۵، همینگ این رمزارز را توسعه داد. کاردانو با استفاده از فناوری بلاکچین، قابلیت‌هایی فراهم می‌کند که از‌جمله آنها می‌توان به انتقال ارزهای دیجیتالی و تأیید وجود اطلاعات و ساخت قراردادهای هوشمند اشاره کرد.هدف اصلی کاردانو ایجاد سیستم بلاکچینی مقیاس‌پذیر و پایدار است که توانایی رقابت با سایر پرچم‌داران این حوزه را داشته باشد. توکن ADA کاردانو در‌مقایسه‌با سایر ارزهای دیجیتال مطرح، رشد نسبتاً کمی کرده است. در سال ۲۰۱۷، نرخ ADA درحدود ۰.۰۲ دلار بود؛ ولی در ۱۴‌مارس‌۲۰۲۳، به ۰.۳۶ دلار رسید که افزایش ۱، ۶۸۵درصدی را نشان میدهد.

۸. پالیگان (MATIC)

پالیگان که پیشتر به‌عنوان Matic Network شناخته می‎‌شد، در سال ۲۰۱۷ ایجاد و هم‌اکنون به ارز دیجیتال محبوبی تبدیل شده است. این ارز با هدف افزایش مقیاس‎‌پذیری بلاکچین و حل مشکل فقدان همکاری متقابل بین شبکه‌های بلاکچین ایجاد شد. قابلیت‌های Polygon شامل اجرای قراردادهای هوشمند، پرداخت‌های دیجیتال، توکن‌های غیرقابل‌معامله و سایر امکانات بلاکچین است.سکه MATIC نیز به‌عنوان توکن اصلی پلتفرم پالیگان در مبادلات به‌کار برده می‌شود و کاربران با استفاده از آن می‌توانند تراکنش‌های خود را در شبکه پالیگان انجام دهند. Polygon نیز از زمان راه‌اندازی خود، رشد چشمگیری تجربه کرده است. نرخ اولیه MATIC در زمان عرضه اولیه ۰.۰۰۲۶۳ دلار بود؛ اما امروزه با ۴۶، ۲۹۱درصد افزایش، با ۱.۲۲ دلار معامله می‌شود.

۹. دوج کوین (DOGE)

دوج کوین (Dogecoin) رمزارزی است که در سال ۲۰۱۳ جکسون پالمر و بیلی مارکوس آن را به‌عنوان شوخی و با الهام از شخصیت سگی به نام Doge خلق شد. این ارز برپایه فناوری بلاکچین توسعه داده شده است و مانند بیت کوین آن را می‌توان در بازارهای مختلف ارزهای دیجیتال خرید‌و‌فروش کرد. هدف اصلی توسعه‌دهندگان دوج کوین ایجاد ارزی سریع و ارزان و کاربردی برای پرداخت‌های آنلاین بوده است. برخلاف بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، محدودیتی در تعداد دوجکوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد، وجود ندارد که باعث می‌شود با افزایش عرضه، ارز در‌معرض کاهش ارزش قرار گیرد. در سال ۲۰۱۷، نرخ دوج‌کوین ۰.۰۰۰۲ دلار بود؛ اما در مارس‌۲۰۲۳، قیمتش به ۰.۰۸ دلار رسید که رشد ۳۷، ۵۰۰درصدی آن حکایت می‌کند.

۱۰. بایننس یواس‌دی (BUSD)

رمزارزی وابسته به دلار امریکا و مانند تتر استیبل‌کوین است. این رمزارز برپایه بلاکچین بیتکوین ساخته شده است و عمدتا برای تجارت و تبادل در صنعت ارزهای دیجیتال و برخی از بورس‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2llr97