شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 109208
تاریخ انتشار: 1403/02/09 04:43

نمایشگاه، موتور محرک تولید و صادرات

سینا ستوده-خبرنگار
نمایشگاه، موتور محرک تولید و صادرات

برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان یکی از روش‌های مؤثر برای توسعه اقتصاد کشورها مطرح است. این رویدادها نقش مهمی در افزایش تولید، تجارت، و تبلیغات کسب و کارها دارند و تأثیرات بسیاری بر اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند.یکی از تأثیرات مهم برگزاری نمایشگاه‌ها در اقتصاد کشور، افزایش تجارت و صادرات است. این رویدادها به شرکت‌های داخلی فرصت می‌دهند تا محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و بازارهای جدیدی را کشف کنند. همچنین، حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌ها فرصت بسیار مناسبی برای برقراری ارتباطات تجاری بین‌المللی و افزایش صادرات کشور به بازارهای جهانی است.علاوه بر این، برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف اقتصاد کمک کند. از طریق خلق شغل‌های مرتبط با برگزاری و اجرای نمایشگاه‌ها، افراد جوان می‌توانند فرصت‌های شغلی جدیدی را در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت، بازاریابی، خدمات مشتریان و غیره پیدا کنند.

همچنین، نمایشگاه‌ها می‌توانند به افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع مختلف در کشور کمک کنند. حضور شرکت‌ها در این رویدادها می‌تواند باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف شود و به توسعه فناوری، تولید و توسعه صنعت کمک کند.موضوع حائز اهمیت دیگر این است که برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند به ارتقای تصویر بین‌المللی کشور نیز کمک کند. این رویدادها فرصتی مناسب برای نمایش توانایی‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های اقتصادی کشور به جوامع بین‌المللی هستند و می‌توانند به تقویت اعتماد به نفس و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کنند.سال ۱۴۰۳ با نمایشگاه ایران بیوتی در نمایشگاه بین‌المللی آغاز شد و خوشبختانه استقبال خوبی از این رویداد بین‌المللی شد. تفاوت محسوسی که نمایشگاه امسال با دوره‌های قبلی داشت، حضور پاویون‌های خارجی از کشورهای چین و ترکیه بود که برنامه‌ریزی مناسبی برای بازدید این هیات‌ها انجام شده بود که این اتفاق آینده روشنی را برای روابط خارجی و موضوع مهم صادرات کالا خواهد داشت و امیدواریم حضور این هیات‌های خارجی موثر واقع شده و همکاری و همراهی این کشورها منجر به افزایش صادرات و رونق اقتصاد کشور شود.یکی از مشکلات و چالش‌های مهمی که شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها با آن روبه‌رو هستند و در امسال با توجه افزایش تنش‌ها و تحریم‌های اقتصادی گوناگون مطرح است، موضوع ممنوعیت صادرات کالا و تامین ارز مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان است.

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده داخلی با مشکل تامین مواد اولیه برای ساخت محصول مورد نظر خود را دارند و برخی از این تولیدکنندگان به همین علت از چرخه تولید حذف شدند و قادر به ادامه فعالیت نبودند.  موضوع تامین ارز و ممنوعیت واردات، باعث شده بسیاری از این تولیدکنندگان دلیلی برای حضور در نمایشگاه نداشته باشند زیرا زمانی که مواد اولیه‌ای نباشد، تولیدی هم در کار نیست و این شرکت‌ها قادر به ادامه کار نخواهند بود. بسیاری از این تولیدکنندگان محصول داخلی تولید می‌کنند اما بخشی از مواد اولیه لازم را باید وارد کنند زیرا امکان ساخت آن در داخل کشور درحال‌حاضر وجود ندارد پس در نتیجه نمی‌توانند محصول موردنظر را تولید کنند.

از سوی دیگر سنگ‌اندازی‌های بانک مرکزی و تعیین زمان سه ماه برای صادرکنندگان برای پس دادن ارز حاصل از صادرات، چالش دیگری است و صادرکننده زمان کافی برای انجام مبادلات تجاری ندارد و در نتیجه نمی‌تواند ارز را تامین کند و با جریمه‌های گوناگون روبه‌رو می‌شود. همین امر باعث دلسردی تجار و تولیدکنندگان می‌شود و نتیجه این سنگ‌اندازی‌ها حال و روز امروز ما و نمایشگاه‌های کشور است. زمانی که صحبت از حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه می‌شود پاسخی که این صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌دهند این است که ما برای تولید و صادرات خودمان مشکل داریم و شرکت در نمایشگاه فایده‌ای برای ما ندارد!

در نتیجه اگر دولت به فکر بهبود وضعیت تولید و تامین کالای مورد نیاز داخلی و همچنین حل مشکل صادرات و ورود ارز به کشور است، باید مشکلات و درد و دل‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور را بشنود و به جای سنگ اندازی و مشکل آفرینی، مسیر تولید را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان هموار کند و با حمایت کردن و میدان دادن به بخش خصوصی از این ظرفیت استفاده کرده و به موضوع مهم تولید و صادرات توجه ویژه داشته باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ewl5p