یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 97660
تاریخ انتشار: 1402/09/04 09:27

تولید انبوه سیمان، پیش‌شرط تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن

با توجه به توسعۀ طرح نهضت ملی مسکن و نیاز دو میلیون تنی این طرح به سیمان، در نیمۀ دوم سال جاری نیاز به سیمان قطعاً افزایش خواهد یافت؛ این یعنی افزایش تولید سیمان شرط اساسی برای تحقق اهداف این برنامه است.
تولید انبوه سیمان، پیش‌شرط تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن

 تولید انبوه مسکن و تحقق اهداف کشور در این بخش نیازمند رفع موانع و افزایش تولید مواد و مصالح مورد نیاز است و مادامی که کشور در تولید این پیش‌نیازها موفق نباشد، نمی‌تواند در بخش ساخت مسکن به دستاورد بزرگی برسد.

یکی از مهمترین مواد، سیمان است که افزایش تولید آن هم برنامه‌هایی مانند نهضت تولید مسکن را به واقعیت نزدیک می‌کند و هم می‌توان ضمن پوشش نیازهای بازار داخلی، نیم‌نگاهی نیز به صادرات داشت و به ارزآوری با ارزش‌افزودۀ بالا از آن دست یافت.

در این بخش، خوشبختانه کارنامۀ نسبتاً موفقی در ۶ ماه نخست سال بر جا مانده به‌طوری‌که طبق آمار رسمی، در این مدت صنعت سیمان کشور توانسته با رشد تقریبی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به تولید ٣٩ میلیون تن کلینکر برسد که در نوع خود یک دستاورد محسوب می‌شود. این میزان تولید نه‌تنها بازار داخل را تأمین کرد بلکه سبب صادرات ۴.١ میلیون تنی کلینکر و ۲.۵ میلیون تنی سیمان هم شد.

نکتۀ مهم دیگر اینکه با توجه به توسعۀ طرح نهضت ملی مسکن و نیاز دو میلیون تنی این طرح به سیمان، در نیمۀ دوم سال جاری نیاز به سیمان قطعاً افزایش خواهد یافت؛ این یعنی افزایش تولید سیمان شرط اساسی برای تحقق اهداف این برنامه است.

از سوی دیگر، باید به این عدد، نیاز جاری ساخت وساز کشور به سیمان را نیز افزود تا مجموعاً به عددی حدود ۵ میلیون تن در ماه رسید.

این عدد گرچه بزرگ است اما اگر در بخش انرژی (سوخت و گاز) دولت از تولیدکننده حمایت کند و تولیدکنندگان نیز به پروتکل‌های زیست‌محیطی به ویژه تولید مازوت توجه کافی داشته باشند، صنعت سیمان توان تولیدی ۷ میلیون تنی دارد؛ این یعنی حتی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تولیدات خود را به بازارهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه صادر کند.

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ll5nr