جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18923
تاریخ انتشار: 1401/05/22 23:00
با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم

یک سال از عمر دولت گذشت؛ ساخت ۴ میلیون مسکن به کجا رسید؟

ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم یکی از اصلی‌ترین شعارهای سید ابراهیم رئیسی در دوران تبلیغات انتخابات بود.

 بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ساخت این تعداد مسکن به شرایط اقتصادی کلان کشور بستگی دارد. اگر قرار باشد قیمت‌ها در همه موارد از مصالح گرفته تا دستمزدها و نرخ زمین و... در مسیر صعود باشد، نرخ مسکن و اجاره هم صعودی خواهد بود، اما اگر دولت بتواند تورم را مهار و از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند، تعادل و آرامشی در بازار مسکن ایجاد خواهد شد. محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش‌نیوز، پایگاه خبری موسسه فرهنگی-مطبوعاتی صمت درباره آخرین وضعیت ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور گفت: پروژه‌های این طرح در شاخه‌های مختلف در حال اجرا است. نزدیک بیش از ۵۷۶ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است و در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد. بیش از ۱۸۰ هزار واحد نیز در حوزه روستایی و بیش از ۳۴۰ هزار واحد در حوزه خودمالکی در حال ساخت است. تعدادی از پروژه‌های دیگر که دربرگیرنده ۴۰۰ هزار واحد هستند نیز با تامین زمین وارد مراحل اجرا شده‌اند و امیدواریم با تامین مالی و مساعدت سیستم بانکی در ۶ ماه دوم سال شاهد رونق بیشتری در این زمینه باشیم.

وی در ادامه گفت: برای ساخت هر واحد مسکونی ۱۱۰ متری حدود ۲.۲ شغل ایجاد می‌شود؛ بنابراین در ساخت ۴ میلیون مسکن ۸.۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد یا مشاغل موجود پایدار می‌شوند. از همین رو به‌جرات می‌توان گفت نهضت ملی مسکن تنها ساخت مسکن نیست و آثار اقتصادی از جمله ایجاد اشتغال هم دارد.

شاه‌کلید حل مشکلات بازار مسکن

محمودزاده در این گفت‌وگو به شرایط کنونی بازار مسکن اشاره و اظهار کرد: بزرگ‌ترین مسئله‌ای که در شرایط فعلی، بازار مسکن با آن روبه‌رو است فاصله میان نرخ تمام‌شده مسکن و توان خانوار است؛ بنابراین موضوع تامین مالی از آن جهت که توان متقاضیان واجد شرایط خرید مسکن افزایش یابد، اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

تامین مالی را می‌توان شاه‌کلید حل مشکل بازار در شرایط کنونی عنوان کرد. فعال کردن بازار سرمایه نیز از دیگر ابزارهایی است که از طریق آن می‌توان آشفتگی بازار مسکن را کنترل کرد. در همین راستا باید سرمایه‌های مازاد و سیار را مدیریت کنیم. سرمایه‌ها نباید به‌صورت مدیریت‌نشده وارد بازار مسکن شوند، چراکه این اقدام موجب افزایش قیمت‌های کاذب در بازار می‌شود. وی افزود: خوشبختانه دولت روی این دو موضوع تمرکز خوبی دارد و با حل شدن آنها اتفاقات خوبی در راستای بهبود وضعیت بازار مسکن رخ خواهد داد.

ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه به فعالیت دلالان در بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در جریان آزاد اقتصاد نمی‌توان دخل و تصرف خاصی داشت. بالا بردن تولید و عرضه مسکن در استطاعت خانوارها یکی از راهکارهای کنترل فعالیت دلالان در بازار به‌شمار می‌رود. بازار مسکن زمانی به‌هم می‌ریزد که تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار نباشد. در طرح اخیر دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم تلاش بر این است که تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود.

تحولی بزرگ در بازار مسکن

محمودزاده در ادامه با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن ۳.۵ میلیون نفر متقاضی هستند، گفت: در این طرح تاکنون ۲۵ تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف به امضا رسیده است. برای نخستین بار در تاریخ، پروژه‌های نهضت ملی مسکن از خدمات بیمه کیفیت ساختمان به مدت ۳ تا ۱۰ سال برخوردار خواهند شد و اجزای اصلی ساختمان تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9v7z