جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 19952
تاریخ انتشار: 1401/07/19 07:02

کاهش ۷۰ درصدی فروش کسب‌وکارهای متوسط و کوچک

رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی بیان کرد: در کسب‌وکارهای بزرگ به‌طور متوسط شاهد افت فروش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی و در کسب‌وکارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش ۴۰ تا ۷۰ درصدی بوده‌ایم؛ البته در بازارهای سنتی و کسب‌وکارهای فضای حقیقی نیز شاهد کاهش فروش هستیم.

فرشاد وکیلزاده، کسبوکارهای اینترنتی را در دو دسته مجزا تفکیک کرد و افزود: دسته اول، کسبوکارهایی هستند که محوریت فعالیت آنها بر وبسایت یا اپلیکیشن و دسته دوم کسبوکارهای که محوریت فعالیت آنها شبکههای اجتماعی و بهطور خاص اینستاگرام است؛ البته فعالان اینستاگرامی را هم میتوان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخشی که در کنار پیج اینستاگرام، وبسایت یا اپلیکیشن راهاندازی کردند و بخشی که صرفا در صفحات اینستاگرامی فعالیت میکنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده فعالان دسته اول بهدلیل اینکه زیرساختهای خود را به داخل کشور انتقال دادند، دچار مشکل یا آسیب جدی مستقیم بابت کاهش سرعت اینترنت بینالملل یا فیلترینگ شبکههای اجتماعی نشدند، اما دسته دوم که پیجهای کوچک داشتند و معمولا سایت یا اپلیکیشن جداگانهای نداشتند، دچار مشکل اساسی شدند؛ البته در دسته اول نیز کسبوکارهای کوچکی هستند که سرور یا هاست آنها خارج از کشور بوده و در زمان محدود شدن دسترسی اینترنت، دچار مشکل و قطعی شدند.

وکیلزاده با اشاره به کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تراکنشهای مالی، خاطرنشان کرد: ارسال مرسولات پستی توسط شرکت ملی پست حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته و در بعضی از گزارشها نیز آمده است که برخی از کسبوکارهای اینستاگرامی تا ۱۰۰ درصد کاهش فروش داشتهاند؛ بهعبارت دیگر فروش آنها صفر شد.

رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی با طرح این پرسش که چگونه میتوان آمارهای متفاوت در زمینه کاهش فعالیت کسبوکارهای اینترنتی را تحلیل کرد؟ اذعان کرد: بیشترین افت فروش، مربوط به کسبوکارهای متوسط و کوچک بوده است؛ برای همین آمار کاهش تعداد تراکنشها در پرداختیارها از میزان کاهش ارسال مرسولات پستی بیشتر و دلیل آن نیز این است که بیشتر مشتریان پرداختیارها عمدتا همین کسبوکارهای کوچک هستند. در کنار آن کاهش بیشتر فروش فعالان اینستاگرامی هم مربوط به آنهایی بوده که وبسایت یا اپلیکیشنی در کنار پیج خود نداشتهاند و در زمان قطعی شبکههای اجتماعی و vpn ها فروش آنها نزدیک صفر شده است.

بهگفته این فعال صنفی، در کسبوکارهای بزرگ بهطور متوسط شاهد افت فروش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی و در کسبوکارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش ۴۰ تا ۷۰ درصدی بودهایم. البته در بازارهای سنتی و کسبوکارهای فضای حقیقی نیز ما شاهد کاهش فروش هستیم.

وی با اشاره به اقدامات اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی با محوریت پیگیری مشکلات کسبوکارهای کوچک و متوسط، تصریح کرد: برای جبران خسارتهای وارده به فعالان اقتصادی بستههای حمایتی اقتصادی را به بخشهای مختلف دولت پیشنهاد دادیم تا بخشی از خسارت واردشده به کسبوکارها از محل حمایتهای دولت جبران شود. انتظار ما آن است که در سالی که بهنام «تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین» نامگذاری شده دولت حداکثر حمایت لازم را از این بخش بهعمل آورد. رئیس اتحادیه مرکزی کسبوکارهای مجازی در پایان تاکید کرد: در مذاکرات سعی کردیم حداقل در ۴ بخش از کمکهای دولتی برای کسبوکارها استفاده کنیم:

۱- تسهیلات ارزانقیمت، بلندمدت با وثایق قابلارائه.

۲- معافیت یا تخفیفهای مالیاتی.

۳- معافیت یا تخفیفهای مرتبط با سازمان تامین اجتماعی شامل حق بیمه کارکنان پرسنل شاغل در این بخش.

۴- ارائه پکیجهای تبلیغاتی رایگان یا ارزانقیمت در رسانهها شامل صداوسیما یا فضاهای شهری.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39985o