جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 16360
تاریخ انتشار: 1401/02/26 00:52
رئیس‌جمهوری در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن:

وحدت شیعه و سنی برای ما راهبرد است

رئیسی با جمعی از علما و روحانیون اهل سنت دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه اهل سنت پاوه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم لطیفیان مسئول دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی اهل‌ سنت، مولوی نذیر احمد سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری، مولوی ابراهیم فاضل حسینی امام جمعه و عضو مجمع تقریب مذاهب، آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه اهل سنت آق‌قلا و مولوی شرف‌الدین جامی احمدی امام ‌جمعه تربت جام‌ حضور داشتند.

 

رئیس‌جمهوری در این دیدار با تاکید بر اینکه وحدت شیعه و سنی برای جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد است، نه یک امر تاکتیکی به تلاش‌های جدی دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم اشاره و تصریح کرد: دولت به دغدغه‌های مردم که به روحانیون منتقل می‌شود، توجه و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهوری در تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز بکار دولت سیزدهم، گفت: دولت در شروع فعالیت کاری خود با مسائلی چون کسری بودجه نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، باقی ماندن بدهی ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی، فوت حدود ۷۰۰ نفر در روز با ویروس منحوس کرونا، وجود تورم بی‌سابقه، تزریق رانتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار و وضعیت نامطلوب ذخایر کالای اساسی روبه‌رو بود.

ارز ترجیحی در خدمت جریان فساد بود

رئیسی در ادامه به نحوه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره و اظهار کرد: بخش‌ عمده‌ای از آنچه تحت عنوان ارز ترجیحی پرداخت می‌شد، در خدمت جریان فساد و رانت بود. در واقع هم هدررفت منابع کشور را داشتیم و هم یارانه‌ها به مردم نمی‌رسید که به‌منظور جلوگیری از ادامه این وضعیت تصمیم گرفته شد این مبلغ به‌جای پرداخت به حلقه اول تامین کالا یعنی واردکنندگان به حلقه آخر و ذی‌نفع اصلی یعنی خود مردم و مصرف‌کنندگان داده شود.

رئیس‌جمهوری بر این نکته هم تاکید کرد که پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به هر فرد به‌صورت ماهانه کار سختی است اما کارشناسان این روش را گامی برای نزدیک شدن به عدالت و رفع فقر مطلق می‌دانند. البته این اقدام همه عدالت نیست، بلکه یک گام برای عادلانه‌تر شدن وضعیت اقتصادی است.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش درباره جایگاه مهم هموطنان و علمای اهل سنت در تاریخ کشور، گفت: شما علما و اندیشمندان در کشور خود منشأ خدمات بسیاری هستید و سال‌ها است که شیعه و سنی در ایران اسلامی با یکدیگر زندگی می‌کنند.

رئیسی به درخواست برخی علمای اهل تسنن برای استفاده بیشتر از آنها در جایگاه مدیریتی اشاره کرد و گفت: استفاده از شایستگان امری مهم و ضروری است و ملاک برای دولت، کارآمدی است و در هر استان که می‌روم بر استفاده از نیروی بومی در آن استان تاکید دارم.

ضرورت ساماندهی وضعیت کولبران

رئیس‌جمهوری همچنین بر ضرورت ساماندهی وضعیت کولبران و سوخت‌بران تاکید و اظهار کرد: اگر در گذشته درآمدهای مرزی به مرزنشینان داده می‌شد و بازارچه‌های مرزی فعال می‌شدند، شاهد مشکلات فعلی مرزنشینان نبودیم. به وزیر کشور دستور داده‌ام نسبت به فعال شدن بازارچه‌های مرزی تعطیل‌شده اقدام کنند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رشد جریان‌های تکفیری در منطقه اشاره و اظهار کرد: باید مراقب نفوذ تفکرات تکفیری و سلفی در کشور

 باشیم.

شیعه انگلیسی و سنی امریکایی دو روی یک سکه هستند و هر دو ضد وحدت جهان اسلام هستند؛ حال آنکه وحدت برای جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد است، نه یک امر تاکتیکی.

در این دیدار یک‌ساعت‌ونیمه، علمای اهل سنت با تقدیر از رویکرد و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه عدالت، دغدغه‌ها و دیدگاه‌هایشان‌ را درباره مهم‌ترین مسائل مربوط به اهل تسنن مطرح کردند.

استفاده از نخبگان اهل سنت در عرصه مدیریت، تامین نیازهای اساسی و زیرساخت‌ها در استان‌های مرزی و توجه به معیشت‌ و رفع بیکاری جوانان در این استان‌ها از جمله مسائل مطرح شده در این نشست بود.

روایت مشاوررئیس‌جمهور یاز دیدار

مشاور رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی درباره این دیدار به ایرنا گفت: رئیس‌جمهوری در این نشست صمیمانه، با تقدیر از نگاه دغدغه‌مند علمای اهل سنت و تایید نظرات آنها تاکید کرد دولت سیزدهم با همه توان برای حل مشکلات ساکنان مناطق مرزی تلاش خواهد کرد.

عبدالسلام کریمی با اشاره به جایگاه موثر علما و اندیشمندان اهل سنت در بلاد خودشان افزود: رئیس‌جمهوری وحدت شیعه و سنی را امری راهبردی دانست‌ و تاکید کرد استراتژی و موضع دولت نسبت به اقوام و مذاهب، همان موضع نظام و رهبر معظم انقلاب است که فرمودند همه با هم برابر و برادرند.

وی توسعه عدالت را از شعارها و ماموریت‌های اصلی دولت سیزدهم برشمرد و متذکر شد: همه امور در سایه همدلی به نتیجه می‌رسد و رئیس‌جمهور در این نشست اطمینان داد حل مشکلات اهل سنت را پیگیری می‌کند و از علما و نخبگان اهل تسنن خواست که دولت را در پیشبرد شعارها و برنامه‌هایش یاری دهند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5rjk