سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 18650
تاریخ انتشار: 1401/05/08 22:36
هشدار کافی نیست

مدیریت ریسک تعطیل است

محمدهادی رستمیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر نیز بااشاره به لغو مرخصی تمام مدیران ستاد مدیریت بحران استان گفت: تمام مدیران ستاد مدیریت بحران استان بوشهر برای مقابله با سیل احتمالی آماده باشند.

پنجشنبه شب، حسینعلی محمدی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران نسبت به بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب در ارتفاعات البرز مرکزی هشدار داد و گفت: از آنجایی که خطر جاری شدن سیلاب در حوزه البرز مرکزی بیشتر است، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان، فرمانداران، بخشداران و دهیاران در آماده‌باش کامل قرار دارند. در خبری دیگر، خلیل عبدالهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: باتوجه به ورود سامانه بارشی فصلی به این استان، در مناطق جنوب و جنوب‌شرق، شاهد بارش رگباری باران و رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی خواهیم بود.

 محمدهادی رستمیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بوشهر نیز بااشاره به لغو مرخصی تمام مدیران ستاد مدیریت بحران استان گفت: تمام مدیران ستاد مدیریت بحران استان بوشهر برای مقابله با سیل احتمالی آماده باشند. خبرهایی از این دست درباره بسیاری از استان‌های دیگر نیز منتشر شده و در نهایت شهروندان بسیاری از استان‌های کشور این روزها با بحران سیل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بحرانی که باوجود تمام هشدارها، قبل از وقوع جز «آماده‌باش» با راهکارهای پیشگیری دیگری از سوی مسئولان مواجه نشد، البته این تجربه برای امسال نیست و همین ۳سال پیش هم این اتفاق پیش آمد و امسال، سیل نوروز 98 تکرار شد.  در این گزارش نگاهی به وضعیت برخی استان‌های درگیر با سیل دارد.

هشدار! بارش‌ها ادامه دارد

برپایه پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در 3 روز آینده گذر متناوب امواج تراز میانی جو در نوار شمالی و همچنین ادامه فعالیت سامانه موسمی در نیمه جنوبی کشور، موجب ناپایداری‌های جوی می‌شود.

به‌گزارش ایرنا، برای روز شنبه در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط واقع در شمال‌غرب کشور، رگبار،باران گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، جنوب و غرب یزد، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه‌غربی اصفهان، شرق لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

 هواشناسی تاکید کرد که بارش در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه‌شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان شدت خواهد داشت، همچنین به‌گزارش سازمان هواشناسی، روز یکشنبه نیز در آذربایجان‌شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و دامنه‌های جنوبی البرز در زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

 بارش‌ها در جنوب‌شرق کاهش یافته و به‌شکل رگبار و رعد و برق، در فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان، مرکزی، قم، همدان و شرق لرستان ادامه خواهد داشت.

از روز دوشنبه بارش در نوار شمالی کاهش می‌یابد و فقط در مازندران قابل‌توجه است. از همین روز با تقویت سامانه موسمی، بارش در جنوب کرمان، شمال هرمزگان، فارس و دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس واقع در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان ادامه خواهد داشت و در مناطق فارس و جنوب کرمان دارای شدت بیشتری است. از روز سه‌شنبه بارش در این مناطق به‌شکل خفیف ادامه دارد، چهارشنبه در نوار شمالی کشور بارش پراکنده و از روز پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار حاکم خواهد بود.

در 5 روز آینده با تداوم بادهای ۱۲۰روزه در نوار شرقی کشور به‌ویژه در زابل، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

خسارت سیل به بافت تاریخی یزد

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باتوجه به اینکه در بافت تاریخی یزد بیشتر سازه‌ها از نوع خشتی بوده و سازگاری با آب ندارد، شاهد تخریب سازه‌ها در پی سیل این روزها بودیم.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت سیل در استان یزد، بیان کرد: در چند روز اخیر شاهد بودیم که سامانه بارشی، چندین استان کشور از جمله استان یزد را در برگرفت. بارش‌ها به‌صورت نقطه‌ای و منطقه‌ای بود، به‌عنوان مثال روز گذشته از ساعت ۳ بامداد تا 5:30صبح، طی 2 ساعت و نیم در شهر یزد، ۷۵ میلیمتر باران بارید؛ این حجم بارش با سرعت بالایی که داشت، موجب شد تا روان‌آب‌ها و سیلاب‌هایی در سطح استان جاری شده و برخی شهرستان‌های استان و از جمله خود شهر یزد با سیلاب‌ها مواجه شدند.

وی در ادامه اظهار کرد: خسارات زیادی به سطح شهر وارد شده و شاهد آبگرفتگی منازل و معابر هستیم. باتوجه به اینکه در بافت تاریخی بیشتر سازه‌ها از نوع خشتی است و سازگاری با آب ندارد، شاهد تخریب منازل در این بافت هستیم. تا الان 2 نفر فوتی گزارش شده و ارتباط برخی مناطق روستایی قطع شده است و برخی روستاها نیز به‌دلیل حجم بالای بارندگی تخلیه شده‌اند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تخریب سدهای خاکی در جاری شدن سیلاب‌ها به‌سمت منازل مسکونی تاثیر داشت، تصریح کرد: نیروهای امدادی فعالیت خود را از همان لحظات ابتدایی آغاز کردند. روز گذشته حوالی ظهر نیز وزیر کشور در شهر یزد حضور یافتند و از مناطق سیل‌زده بازدید به‌عمل آوردند و جلسه ستاد بحران تشکیل شد، تقسیم کار انجام گرفت و بنا شد از استان‌های همجوار، پمپ‌های تخلیه آورده شود تا از منازل مسکونی و معابر، آب تخلیه شود. جوکار در ادامه تاکید کرد: نیروی زمینی ارتش نیز دستگاه‌های مهندسی خود را برای تقویت سیل‌بندها به استان یزد آورده، اکنون در حال بررسی میزان خسارت وارده به بخش‌های مختلف هستیم تا با تامین اعتبار، خسارات به مردم پرداخت شود، شرایط جوی همچنان ناپایدار است و احتمال بارندگی وجود دارد. اگر این بارندگی ادامه اداشته باشد، احتمال تخریب بندهای خاکی وجود دارد که می‌تواند منجر به تشدید خسارت‌ها شود.

تخریب محورهای ترانزیتی سیستان و بلوچستان

یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در بخش‌هایی از سطح استان، شاهد حجم بارشی بودیم که در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و خسارت‌های زیادی به زمین‌های کشاورزی، منازل، راه‌های روستایی و محورهای ترانزیتی وارد شده است.

اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره آخرین وضعیت سیل در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: در حوزه انتخابیه بنده، بارندگی رخ داد که در طول سالیان گذشته بی‌سابقه بود. در بالادست، بالغ بر ۱۰۷ میلیمتر بارش گزارش شد. بیشتر زمین‌های مردم از بین رفته و جاده‌ها و محورهای مواصلاتی بین شهرستان‌ها از بین رفته یا خسارت جدی دیده است.

وی در ادامه اظهار کرد: منازل مردم نیز خسارت‌های زیادی دیده است. از سمت بندرعباس به نصرت‌آباد شاهد فعالیت سامانه بارشی بوده‌ایم که در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. در عرض نیم ساعت، ۴۱میلیمتر بارندگی رخ داد و خسارت زیادی به جاده وارد شد و جاده ترانزیتی سیستان و بلوچستان به کرمان نیز از بین رفته است.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در نصرت‌آباد، کورین و تفتان بارندگی بیشتری رخ داده و خرابی‌های زیادی بر جای گذاشته است، متاسفانه آن‌طور که باید و شاید، به مهار آب‌های سطحی توجه نمی‌شود. سیل‌بندهایی که از قبل ساخته شده، پس از گذشت ۳۰سال لایروبی نشده بودند، باید از سال‌های گذشته وضعیت پل‌ها و جاده‌های استان با نگاه کارشناسی موردبازنگری قرار می‌گرفت. حسین زهی تاکید کرد: همان‌طوری که دولت در بارندگی سال گذشته عنایت ویژه‌ای داشت، انتظار می‌رود در خسارت‌های امسال نیز با جدیت، تامین اعتبار دنبال شود. باید پل‌ها و جاده‌هایی که تخریب شده در اسرع‌وقت ساخته، خسارت‌هایی که به زمین‌های کشاورزی و دام‌ها وارد آمده، جبران شود و بررسی شود که آیا خطای نیروی انسانی هم در وقوع این سیل موثر بوده یا خیر؟

خسارت قابل‌توجه به بخش کشاورزی چادگان

فرماندار چادگان گفت: خسارت‌های ناشی از سیل در بخش کشاورزی چادگان زیاد بوده و کارشناسان در حال برآورد آن هستند. جواد شمسی‌پور در گفت‌وگو با مهر درباره خسارت‌های ناشی از سیل در شهرستان چادگان اظهار کرد: خسارت‌های ناشی از سیل در شهرضا بیشتر متوجه بخش کشاورزی بود؛ کشت‌وکارهایی که در مسیل‌ها انجام شده، خسارت زیادی دیدند و به این دلیل که دبی آب از حجم دهانه‌های پل بیشتر بود، آب‌پس‌زدگی را شاهد بودیم. وی افزود: تنها در شهر رزوه تعدادی از منازل مسکونی دچار آب‌گرفتگی شدند که با لجن‌کش عملیات تخلیه آب و گل و لای از این منازل در حال انجام است، اما هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های وارد شده به برخی منازل مسکونی نداریم که البته بعید است خسارت زیادی وارد شده باشد.

فرماندار چادگان تصریح کرد: منتها خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی زیاد بوده و کارشناسان در حال برآورد این خسارت‌ها هستند. بارندگی از روز پنجشنبه در شهرستان چادگان آغاز شد و تا روز دوشنبه ادامه دارد. بارندگی داخل شهر هم شدید بود و در کل تا دیروز حدود ۶۰ میلیمتر بارش باران داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در فضای مجازی، اخباری جعلی و کلیپ‌هایی درباره بارندگی و غرق شدن گوسفندان بر اثر سیل به چادگان نسبت داده شده که هیچ‌یک از این اخبار صحت ندارد و از عاملان این کلیپ‌ها به دستگاه قضایی شکایت کرده‌ایم.

خطر ورود سیلاب از استان‌های همجوار به هرمزگان

کارشناس اداره کل هواشناسی استان هرمزگان گفت: ادامه ناپایداری‌های جوی در ارتفاعات و مناطق مرتفع استان با شدت کمتر در مقایسه با روزهای گذشته ادامه دارد.

مرضیه سی‌سی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: آسمان استان قسمتی ابری، هوا در ساعات بعدازظهر و شب در ارتفاعات استان و برخی مناطق دریایی با رگبار، باران و رعد و برق و افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش‌بینی می‌شود. وی اظهار کرد: همچنان در ساعات بعدازظهر و شب، شدت بارش در استان‌های همجوار زیاد است و خطر ورود سیلاب از این مناطق به نقاط شمالی و غربی استان وجود دارد که توصیه می‌شود در ساعات بعدازظهر و شب از تردد در حاشیه‌های رودخانه‌های فصلی به‌ویژه در منطقه حاجی‌آباد خودداری شود.

سی‌سی‌پور اضافه کرد: در مناطق دریایی استان نیز افزایش سرعت باد جنوب‌شرقی، سبب تلاطم دریا و به‌تدریج از ظهر یکشنبه از میزان سرعت باد و تلاطم دریا کاسته می‌شود و شناورهای سبک احتیاط‌های لازم در تردد دریایی معمول را داشته باشند. وی بااشاره به اینکه از لحاظ دمایی به‌تدریج از یکشنبه ۹مرداد، افزایش دما در سطح استان پیش‌بینی می‌شود، عنوان کرد: تا روز سه‌شنبه ۱۱مرداد تاثیرات سامانه مونسون با شدت کمتر در مقایسه با هفته گذشته، در ارتفاعات و مناطق مستعد استان تداوم خواهد داشت.

آبگرفتگی خیابان‌های تهران در حال برطرف شدن است

رئیس مرکز عملیات اضطراری مدیریت بحران تهران گفت: آب‌های سطحی توسط دستگاه‌های آتش‌نشانی و مدیریت پسماند در حال جمع‌آوری است.

پدرام قودجانی، رئیس مرکز عملیات اضطراری مدیریت بحران تهران در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه بارش باران در تهران ادامه‌دار خواهد بود، گفت: آب‌های سطحی توسط دستگاه‌های آتش‌نشانی و مدیریت پسماند در حال جمع‌آوری است و آب‌های جمع‌شده در تونل نواب، رسالت و دیگر تونل‌های سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند. قودجانی بااشاره به تمهیدات شهرداری برای اسکان اضطراری شهروندان اظهار کرد: به دستور شهردار تهران، پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران طی روزهای گذشته برپا شده‌اند.

سخن پایانی

اخبار مربوط به آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در کشور همچنان ادامه دارد؛ به‌گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، در۲0 استان کشور، عملیات امدادونجات مرتبط با سیل  انجام شده و اقدامات لازم در ۸ استان البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، لرستان، مازندران، یزد، اصفهان و کرمان به‌اجرا درآمده است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این روند ادامه دارد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27qkad