پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 10421
تاریخ انتشار: 1400/10/20 11:59
با تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی

مجلس با حذف ارز ترجیحی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تصویب و بر این اساس با حذف ارز ترجیحی موافقت کردند.

 در ابتدای جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهوری در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ سخنرانی و از حذف ارز ترجیحی دفاع کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیش از رای‌گیری درباره کلیات لایحه بودجه تاکید کرد نمایندگان مطمئن باشند اصلاحاتی که مدنظر است، به‌ویژه درباره ارز ترجیحی و مباحث معیشتی با همکاری دولت مورد توجه و بازبینی قرار خواهد گرفت. به این ترتیب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کمیسیون تلفیق از عصر دیروز وارد بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شد.

خط قرمز ما سفره و معیشت مردم است

رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم گفت: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست.

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور داشت، با گرامیداشت یاد شهدای ۱۹ دی گفت: در روز تقدیم لایحه بودجه، ابعاد و شاخص‌های آن را بیان کردم. حضور دوباره برای بودجه مسبوق به سابقه نبوده، اما از باب احترام به قانون و آیین‌نامه مجلس و اجابت دعوت مجلس بار دیگر برای تبیین بودجه ۱۴۰۱ حضور پیدا کردم.

رئیسی با اشاره به روند بررسی حذف ارز ترجیحی گفت: نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم؛ بنابراین موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی اختصاص ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای این اقدام هم‌نظر شدند.

اخذ نظر مجلس در زمینه حذف ارز ترجیحی 

رئیسی ادامه داد: زمانی که موضوع خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح شد، ایشان فرمودند: «نظر مجلس در این ارتباط اخذ شود.» این سخن بسیار حکیمانه بود. بعد از فرمایشات ایشان این موضوع را در دولت به‌عنوان لایحه دوفوریتی مطرح کردیم که در دولت به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد اولا اختصاص ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط عادی شود. دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به‌ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست و باید این جبران صورت گیرد؛ بنابراین در این لایحه هر دو نکته رعایت و لایحه تقدیم مجلس شد.

باید برای سفره مردم فکر جدی کرد

وی اظهار کرد: باور داریم اگر ارز ترجیحی قطع شود باید برای جبران آن برای زندگی مردم به‌ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب‌نظران جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این زمینه صورت گرفته و مجلس و دولت بتوانند با همکاری و همپوشانی مسائل و مشکلات را حل کنند.

وی با بیان اینکه تصمیمات مهم نیازمند همکاری دولت و مجلس است، ادامه داد: ناگزیر هستیم برای رفع مشکلات کشور تصمیمات مهم بگیریم. این در گرو همکاری ملت و دولت است و می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.

سیز نزولی تورم‌ آغاز شده است

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش دولت بر آن است که وعده‌هایی که داده، تحقق عملی و عینی پیدا کند و در عمل پایبند به وعده‌ها باشد. رئیسی با بیان اینکه حل مسئله تورم خواست مردم و همه دلسوزان است، گفت: امروز دنبال کنترل تورم هستیم و آمارها هم نشان می‌دهد سیر نزولی تورم آغاز شده است. با اقدامات و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، سیر تورم نزولی شده و این آغاز مبارکی است که بعدا به کاهش قیمت‌ها و کاهش تورم به‌طور جدی در حوزه‌های مختلف منجر شود. وی گفت: باید خدا را شاکر باشیم که ۴۰ درصد افزایش صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد و باید تلاش کرد این میزان افزایش پیدا کند، چراکه سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالاست و باید این سهم در جای خود قرار بگیرد.

منابع ارزی کشور رو به افزایش است

 رئیس دولت سیزدهم با اشاره به افزایش صادرات نفتی و میعانات گازی باوجود تهدیدها و تحریم‌ها گفت: منابع ارزی رو به افزایش است. رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به رویکرد متوازن دولت سیزدهم در سیاست خارجی گفت: ما توازن در سیاست خارجی را وعده داده بودیم و امروز هم در تعامل با کشورها به‌ویژه نسبت به همسایگان شاهد توازن هستیم و برای کشورهای همسایه و جهان ثابت شده که جمهوری اسلامی توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. روابط اقتصادی و تجاری ما با برخی کشورهای منطقه ظرف همین چند ماه تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

افزایش اعتماد مردم در چند ماه اخیر

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش اعتماد مردم در چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: اعتماد مردم سرمایه بسیار بزرگی است که با هیچ چیز قابل عوض کردن نیست. مشکلاتی ظرف این چند وقت در کشور داشتیم؛ زلزله و سیل و از همه مهم‌تر حمله سایبری که می‌خواستند کشور را دچار بحران کنند. دولت با اعتماد مردم این مشکلات را پشت سر گذاشت.

 رئیسی گفت: امروز خود غربی‌ها و کسانی که به‌دنبال تحریم بودند، می‌دانند مهم‌ترین برنامه‌ای که دولت دنبال کرده، خنثی کردن تحریم‌ها است. 

عدالت در پرداخت حقوق 

رئیس‌ دولت مردمی خاطرنشان کرد: باید امروز نظام حقوقی عادلانه‌ای در کشور وجود داشته باشد و همه را از پرداخت عادلانه بهره‌مند کند.

رئیسی با تاکید بر فقرزدایی، گفت: هر طرحی که در جهت ریشه‌کن کردن فقر مطلق باشد، حتما مورد حمایت دولت است. نباید شاهد باشیم افرادی در گوشه و کنار کشور وضع معیشتی‌شان طوری است که حتی روزمره خود و خانواده‌شان را نمی‌توانند اداره کنند. رئیس‌جمهوری گفت: آنچه که ما در دولت دنبال می‌کنیم دغدغه شما و بسیاری از دوستداران نظام است و دشمن هم نمی‌خواهد به این نقطه برسیم. ما این نقطه را آرمانی و دست‌نیافتنی نمی‌دانیم، بلکه اجرای عدالت در پرداخت را دست‌یافتنی و کاملا اجرایی می‌دانیم. در زمینه جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و ارتقای نیروی انسانی باید عدالت حاکم باشد که این امر شدنی و حاکم خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xyol3