پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 3785
تاریخ انتشار: 1400/07/27 13:37
صمت از برگزاری نخستین نمایشگاه زنجیره ارزش پوشاک گزارش می‌دهد

ظرفیت پوشاک کشور زیر ذره‌بین

نخستین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، طراحی، مد، لباس و صنایع وابسته (تهران مدکس) هفته گذشته (۲۰ مهر) با حضور مهدی صادقی‌نیارکی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران، علی مویدی‌خرم‌آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه، محمدرئوف قادری مدیر سایت نمایشگاهی شهر آفتاب پوشاک و افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر آفتاب برگزار شد و این هفته به پایان رسید.

 این نمایشگاه پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان اتحادیه پوشاک و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بالاخره برگزار شد تا بعد از حدود ۲ سال نخستین رویداد نمایشگاهی شهر آفتاب باشد. این سایت نمایشگاهی پس از شیوع کرونا تا کنون میزبان هیچ رویدادی نبوده است؛ از این‌رو برگزاری این رویداد، هم طلسم برگزاری رویداد در این سایت نمایشگاهی را شکست و از سویی خواسته چندین و چند ساله تولیدکنندگان حوزه پوشاک کشور را برآورده کرد.

شهر آفتاب، کشتی نجات اصناف

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه بازدید از این نمایشگاه و در گفت‌وگو با صمت، با تاکید بر اینکه مسئولان باید از سایت نمایشگاهی آفتاب حمایت کنند، اظهارکرد: به عقیده من در درجه اول شهرداری تهران باید برای استفاده از ظرفیت‌های این شهر نمایشگاهی، اصول جدیدی را تعریف کند.

 شهرداری می‌تواند همه فعالان نمایشگاهی و صنایع مرتبط با رویدادها را در این مکان گرد هم جمع کرده و سود خود را از حاشیه نمایشگاه کسب کند. گفتنی است که در تمام دنیا این روش مرسوم است. 

 وی افزود: من امیدوارم با روی کار آمدن آقای زاکانی به‌عنوان شهردار جدید تهران، روش‌های جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌های شهر نمایشگاهی آفتاب در نظر گرفته شود.

بلایی که تورم بر سر صنف پوشاک آورد

رئیس اتاق اصناف ایران نیز در حاشیه مراسم افتتاح این رویداد و در گفت‌وگو با صمت به تشریح تأثیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در صنایع مرتبط پرداخت و گفت: اصولا برگزاری رویدادها، به‌ویژه رویدادهای تخصصی که فعالان زنجیره ارزش کالا در آن مشارکت می‌کنند، اهداف متعددی را دنبال می‌کند. نخستین اثر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، ایجاد ارتباط میان عوامل گوناگونی که در زنجیره ارزش تاثیرگذار هستند به‌شمار می‌رود.

سعید ممبینی در ادامه گفت: ویژگی خوبی که برگزاری این رویداد داشت، این بود که از طراحان مد و لباس نیز استفاده شده بود. ما در حوزه پوشاک در شرایط خاص و حساسی به‌سر می‌بریم، چراکه حدود دو سال است تمام دنیا درگیر شرایط و چالش‌های پس از شیوع ویروس کرونا شده و از آنجایی که مراودات، سفرها و مهمانی‌های مردم کم شده، صنف پوشاک بیشترین آسیب را متحمل شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین اظهارکرد: برگزاری نخستین نمایشگاه پوشاک در شرایط امروزی موجب شد تولیدکنندگان این صنف به این باور برسند که می‌توانند کالاهایی با ارزش صادراتی بالا تولید کنند. اگر تولیدکنندگان این باور را عملی کنند در مدت کوتاهی عقب‌ماندگی سال‌هایی که شیوع ویروس کرونا به ما تحمیل کرد را جبران خواهیم کرد. از سویی هم با گشایشی که در وضعیت مراودات اجتماعی در حال شکل‌گیری است، دیگر کشورها نیز احتمالا پوشاک خود را با قیمت‌هایی ارزان‌تر به بازار جهانی عرضه خواهند کرد تا بتوانند بازار ازدست رفته خود را پیدا کنند.

ممبینی افزود: بنابراین استراتژی‌های مدیریت، بازاریابی و مواردی از این قبیل در خلال برگزاری رویدادهای تخصصی نمود پیدا می‌کند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت کنونی اصناف کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایطی که به‌وجود آمده، روابط و ارتباطات مردم با یکدیگر بهتر شده اما نباید فراموش کنیم بخش زیادی از آسیبی که به پیکره کسب‌وکارهای کشورمان واردشده ناشی از عوامل گوناگونی مانند تحریم‌ها، تورم، افزایش نرخ ارز و دیگر موارد بوده و تأثیر بسیاری از این موارد همچنان باقی مانده است؛ بنابراین این تورم تحمیل‌شده به بدنه اقتصادی کشور توان فعالیت و رقابت فعالان را در صحنه‌های صنفی و اقتصادی کم کرده که دولت باید این موارد را حتما در اولویت قرار دهد.

روزهای خوب صنعت پوشاک کشور در راه است

ابراهیم درستی، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف نیز در حاشیه برگزاری این رویداد و در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه نمایشگاه زنجیره تأمین پوشاک برای نخستین‌بار و به طور کاملا تخصصی برگزار شد، اظهارکرد: برگزاری این رویداد تأثیر بسیار گسترده‌ای بر جلوگیری از قاچاق داشت. تمام کالاهایی که در نمایشگاه عرضه شدند، محصولات تولید داخل بودند. از سویی دیگر نیز خوشبختانه دولت برنامه ویژه‌ای برای حمایت از این صنف در دست دارد. در همین راستا در دو ماه گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها بر حمایت از حوزه پوشاک کشور تاکید داشته است. فاطمی‌امین ابراز امیدواری کرده در مدت‌زمان کوتاهی به غیر از تأمین نیاز داخل پوشاک، تولید داخل را نیز به مرحله صادرات نیز خواهیم رساند.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته نخستین رویدادی است که در سطح بسیار گسترده برگزار شد و تمام محصولات و ماشین‌آلات تولیدی موردنیاز زنجیره پوشاک را ارائه داد. برگزاری این رویداد بستر مناسبی برای نیل به هدف صادرات پوشاک ایرانی به‌شمار می‌رود.

نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه ثابت کرد باید بیش از پیش به بخش خصوصی فعال کشور اطمینان کرده و عرصه را برای فعالیت این بخش مهیا کنیم. رهبر معظم انقلاب، شعار امسال را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها انتخاب کرده‌اند. در همین راستا باید تلاش کنیم از مانع‌افزایی‌های بی‌مورد که گاهی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان کشور به وجود می‌آید، جلوگیری کنیم. درستی افزود: امروزه تولیدکنندگان در بخش‌های گوناگون مانند دریافت وام‌های کم‌بهره، مالیات و... با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند؛ این مشکلات چالش‌هایی هستند که قابلیت حل شدن دارند و باید رفع شوند. رفع این مشکلات تأثیر بسیار شگفتی بر پویایی صنعت کشور خواهد داشت. در همین راستا، دولت باید قدم‌های بزرگ‌تری برای حل مشکلات اصناف کشور و به‌ویژه صنف پوشاک بردارد.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: با دیدگاه و نگرش جدیدی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور شکل‌گرفته می‌توان در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد روزهای شکوفایی صنعت پوشاک با صادرات محصولات این بخش باشیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود انتقادهایی را نسبت به پرداخت وام کرونایی به اصناف زیاندیده از شیوع این ویروس در کشور مطرح کرد و گفت: برای این دسته از اصناف تسهیلاتی حدود ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصدی در نظر گرفته شده بود. این تسهیلات به هیچ عنوان رضایت اصناف کشور را جلب نکرد. فرآیند زمانی اعطای وام‌ها نیز به‌شدت طولانی بود. فارغ از این موضوعات، بانک‌ها نیز برای پرداخت این تسهیلات به شدت سلیقه‌ای عمل کردند.

فرصتی برای نمایش توان داخلی

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، ممنوعیت واردات و توقف قاچاق را فرصتی برای به نمایش درآمدن توان تولیدکنندگان داخلی دانست و نمایشگاه مُدکس را براینده توان بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در این حوزه معرفی کرد.

وی ادامه داد: امروز تولیدات پوشاک کشور نیازمند حمایت است تا علاوه بر بازار داخل بتوانند در عرصه صادرات نیز موفق عمل کنند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه در نخستین دوره این نمایشگاه حدود ۱۰۰ تولیدکننده در حوزه‌های گوناگون صنعت پوشاک توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند، تصریح کرد: با برگزاری این نمایشگاه علاوه بر آشنا شدن حلقه‌های زنجیره تأمین و تولید پوشاک با یکدیگر، ظرفیت‌ها و توان صادراتی به کارگزاران حوزه تجارت معرفی می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه در نمایشگاه بخش‌های گوناگون صنعت پوشاک کشور در قالب زنجیره‌ای کامل از طراحی، تولید، مواد اولیه انواع محصولات و همچنین ماشین‌آلات حضور دارند، گفت: امروز به پشتوانه این تولیدکنندگان می‌توانیم ادعا کنیم برای تأمین بازار داخل و عبور از مرزهای تجاری و حضور در بازار دیگر کشورها هیچ کمبودی نداریم.

نمایشگاه پوشاک، دستاورد مانع‌زدایی از مسیر تولید

علی مویدی‌خرم‌آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی پوشاک اظهارکرد: نمایشگاه در سطح قابل‌توجهی طراحی‌شده که نشان می‌دهد تولیدکنندگان در این بخش زحمات بسیاری کشیده و دستاوردهای چشمگیری نیز داشته‌اند. وضعیت بسیاری از صنایع از جمله صنعت پوشاک تا پیش از ۳ سال گذشته و آغاز تشدید تحریم‌ها نشان می‌دهد با تکیه بر داشته‌های داخلی می‌توان پیشرفت‌های قابل‌توجهی را به‌دست آورد. وضع موجود نشان می‌دهد با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی می‌توان علاوه بر تأمین نیازهای بازار داخلی در بازار صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشت.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به محدودیت‌های وضع‌شده برای واردات پوشاک به کشور اظهارکرد: این شرایط در کنار رشد و توسعه صنایع داخلی موجب‌شده صنعت پوشاک کشور بتواند به جایگاه مناسبی دست یابد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۳ سال گذشته سیاست خود را متمرکز بر این بحث کرده که موانع را از پیش پای تولید بردارد و شرایط تسهیل شده‌تری را برای بخش تولید فراهم کند.

مویدی خرم‌آبادی تصریح کرد: امروز در نمایشگاه پوشاک حاصل و دستاورد مانع‌زدایی در راه تولید در این صنف به‌خوبی قابل مشاهده است. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: امروز به نمایندگی از ۲۶ دستگاه که عضو این ستاد هستند می‌توان اعلام کرد در جریان جنگ اقتصادی تولیدکنندگان توانسته‌اند به راهکارها و الگوهایی در تولید دست پیدا کنند که بتواند موانع را پشت‌سر گذاشته و شرایط بهتری را در تولید ایجاد کنند.

ممنوعیت واردات پوشاک ادامه دارد

افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه برگزاری این نمایشگاه گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها بهم‌رسانی آخرین دستاوردها صنعت است و می‌تواند در بهبود شرایط تولید مؤثر باشد. وی با بیان اینکه از سال ۹۷ که ممنوعیت واردات پوشاک به کشور انجام‌شده، پیشرفت بسیار مناسبی در این صنعت به وجود آمده، گفت: برنامه‌هایی که به صورت مشترک با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری شده توانسته کمک بسیار خوبی به صنعت پوشاک کشور کند. وی با بیان اینکه صنعت پوشاک کشور طی سال‌های متمادی از پدیده قاچاق زیان‌های جدی دیده، گفت: در تمام بخش‌های زنجیره ارزش، خدمات طراحی و تأمین مواد اولیه و سایر بخش‌ها توفیقات بسیار خوبی به‌دست آمده است.

به واردات نیازی نیست

محرابی با اشاره به موفقیت‌های بسیار خوبی که در زمینه تأمین مواد اولیه در داخل کشور به‌دست آمده، اظهارکرد: در بحث تأمین مواد اولیه سیستم پنبه‌ای که می‌تواند در صادرات نقش بسیار مهمی داشته باشد، توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است؛ حدود ۹۰ درصد از نیاز تأمین مواد اولیه پنبه در داخل کشور وجود دارد و به واردات نیازی نیست. همچنین پیگیری‌های خوبی در بخش پتروشیمی برای تأمین مواد اولیه انجام‌شده است. مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مبحث مهم متعادل‌سازی تعرفه‌ها خاطرنشان کرد: تخصیص و تأمین منابع ارزی به گروه‌های کالایی که در رسته مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک هستند، انجام‌شده تا بتوانند واردات مواد اولیه موردنیاز را به‌راحتی انجام دهند.

وی با بیان اینکه بهم‌رسانی واحدهای کوچک و بزرگ و متوسط با یکدیگر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: ایجاد پلتفرم‌هایی برای بهبود کسب‌وکارهای وابسته به این صنعت نیز از جمله برنامه‌های در دستور کار است. محرابی در پایان عنوان کرد: بسیاری از تولیدات پوشاک اکنون هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت و قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را دارند و صادرات به برخی از کشورهای منطقه و سایر کشورها در حال انجام است.

سخن پایانی

به‌گفته کارشناسان، این رویداد با اهداف آشنایی و پیوند بیشتر واحدهای خرده‌فروش با مجموعه تولیدکنندگان توانمند پوشاک و مشاغل خانگی، ارائه آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌های پیشرفته در زنجیره ارزش صنعت پوشاک، مد، طراحی، ماشین‌آلات و تجهیزات ایرانی و صادرات محصولات تولید ایران با کیفیت و استانداردهای روز دنیا برگزار شد.

در این رویداد تخصصی ۱۰۰ تولیدکننده برتر، ۱۰ برند معروف حوزه پوشاک، بیش از ۹۰ تولیدکننده متوسط و کوچک که قابلیت دیده شدن دارند در محل نمایشگاه شهر آفتاب آخرین دستاوردها، توانایی‌ها و نیازهای خود را ارائه کردند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxyb3