دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 40170
تاریخ انتشار: 1402/02/16 08:05
در نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش دستباف یزد مطرح شد

استقبال از ایده نو در زنجیره ارزش فرش دستباف

استقبال از ایده نو در زنجیره ارزش فرش دستباف
عکاس: آیدا فریدی

نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش نوین یزد با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، مدیر صندوق پژوهش و فناوری یزد، مدیرکل سازمان صمت یزد و جمعی دیگر از مدیران و مقامات استانی در خانه حیرانی یزد برگزار شد. فرشبافی در یزد از قرن ۱۹ آغاز شد اما محصولات این شهر در طول جنگ جهانی دوم در کشورهای غربی شناخته شد. در بیابانهای اطراف شهرستان یزد روناس کشت میشده و ریشههای آن برای سایههای مختلف رنگ قرمز عمیق بکار میرفته است. صنعت فرش در این استان تداوم یافته و زمینههای اشتغال بسیاری را ایجاد کرده است. به گزارش خبرنگار صمت از استان یزد، ۲۰۰ فعال حوزه فرش دستباف استان یزد در این جشنواره شرکت کردند و در پایان جشنواره از ۱۷ نفر از برترینهای این هنر-صنعت تجلیل شد.رئیس مرکز ملی فرش ایران در آیین نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش نوین یزد با بیان اینکه این جشنواره در همه استانها در حال برگزاری است گفت: استان یزد بعد از تهران دومین استانی در کشور است که این جشنواره را برگزار کرده است.

فرحناز رافع، تثبیت و ماندگارکردن هنرمندان قالیباف در این صنعت را از اهداف این جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: رویکرد اصلی این جشنواره رویکردی خلاق و فناورانه در حوزه هنر صنعت فرشبافی است.

وی گره زدن سنت، صنعت و خلاقیت و نوآوری در حوزه فرش دستباف را از مهمترین هدف برگزاری این جشنواره بیان کرد و افزود: فرش دستباف نشان هویت، تاریخ و سفیر صلح دوستی و مهربانی کشور است.

استفاده از هوش مصنوعی

رافع اضافه کرد: در استان یزد اتفاقات خوبی در حوزه فرش دستباف رخ داده است که یکی از این اقدامات استفاده از هوش مصنوعی برای شستوشوی اینگونه فرشها توسط یک شرکت دانشبنیان در این استان با اختراع و تجاریسازی فناوری جدید در زمینه شستوشو است.

ابداع نوعی گره خاص

وی ابداع نوعی گره خاص توسط یکی پیشکسوتان استان یزد را از دیگر اتفاقات قابل توجه در حوزه خلاقیت و نوآوری فرش دستباف بیان کرد و گفت: این گره به بافت فرش دستباف سرعت میدهد؛ همچنین استحکام بیشتری نسبت به گرههای قبلی دارد و آموزش آن هم بسیار آسان است و مورد تایید بزرگان این حوزه در مرکز ملی فرش قرار گرفته و علاوه بر ثبت قرار است به صورت گسترده آموزش داده شود.

رافع خاطرنشان کرد: اتحادیه فرش دستباف یزد باید این گره یزدی در استان آموزش دهد زیرا این گره از گره ترکی و فارسی بهتر و مستحکمتر است.

وی با تاکید بر تنوع بخشی به طراحی فرش دستباف یزد اظهارکرد: طرحهای این استان در مقایسه با دو سال قبل از لحاط رنگ و اندازه بسیار متفاوت شده که این اقدامات بسیار ارزشمند است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: فکر و ایده نو در زنجیره ارزش فرش دستباف استقبال میشود زیرا گره زدن «سنت، صنعت و خلاقیت» موجب توسعه صادرات بیشتر این محصول خواهد شد.

وی افزود: فرش دستباف یک اثر هنری است و در دنیا ایران را با نام فرش دستباف آن میشناسند.

سخن پایانی

کشور ما ایران، مهد فرش دستبافت در کل جهان است. ایران هنرمندان زیادی را در زمینه طراحی و بافت فرش پرورش داده است. یزد هم یکی از شهرهایی است که انواع فرشهای مرغوب دستباف اعم از پشمی، ابریشم و… را در دسترس علاقه مندان و خریداران این هنر اصیل ایرانی در کل دنیا قرار داده است. یزد در حاشیه جنوبی دشت کویر واقع و کوههای زیادی اطراف آنرا دربر گرفتهاند. آب و هوای این شهر خشک و باران سالانهاش هم اندک است. شاید یکی از دلایل رواج قالیبافی در این شهر، شرایط آب و هوایی آن باشد.

فرش دستبافت یزد یکی از برترین فرشهای موجود در دنیا است که باکیفیت بینظیری ساخته و پرداخته میشود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4yjkwy