سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 99822
تاریخ انتشار: 1402/10/10 10:08

ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

به ورق هایی فولادی که روکشی از جنس گالوانیزه دارند، ورق گالوانیزه گفته می شود که هر یک از آن ها دارای مقاومت نسبتا زیادی می باشند. در واقع، این ورق ها در برابر هر گونه خوردگی، سایش و .... مقاوم بوده و دچار آسیب نمی شود.
ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

به ورق هایی فولادی که روکشی از جنس گالوانیزه دارند، ورق گالوانیزه گفته می شود که هر یک از آن ها دارای مقاومت نسبتا زیادی می باشند. در واقع، این ورق ها در برابر هر گونه خوردگی، سایش و .... مقاوم بوده و دچار آسیب نمی شود. ورق های گالوانیزه نیز همانند ورق های رنگی، به طور کامل رنگ آمیزی می شوند. به طور کلی دو روش برای رنگ کردن این ورق ها وجود دارد که شامل: اسپری زینک و گالواکوت می باشند. به یاد داشته باشید که مزیت های استفاده از انواع ورق گالوانیزه، شامل: طول عمر و ماندگاری طولانی، قابلیت اطمینان بالا، مقرون به صرفه بودن و.... هستند. برای آشنایی بیشتر با این محصول و دریافت قیمت ورق گالوانیزه و نحوه رنگ کردن آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.  

ورق گالوانیزه چیست؟

به ورق هایی که از ترکیب فولاد و گالوانیزه به تولید می رسند، ورق گالوانیزه گفته می شود. در واقع، این محصولات همان ورق های فولادی هستند که دارای روکشی از جنس گالوانیزه می باشند. این روکش سبب شده تا به آن ها، ورق گالوانیزه و یا ورق آهنی گفته شود. بر اساس آزمایشاتی که بر روی این محصولات انجام شده می توان بیان کرد که آن ها دارای مقاومتی بالا در برابر هر گونه خوردگی، رطوبت، سایش و ... می باشند. در رابطه با تاریخچه شکل گیری و تولید این محصول، می توانیم عرض کنیم که اولین بار در سال 1780 میلادی، فردی به نام دکتر لوئیجی گالوانی، دو عنصر با خواص الکتریکی مختلف را ترکیب نمود و باعث ایجاد پیل الکتریکی گشت. در سال 1827 میلادی دانشمند معروفی به نام السنادرو ولتا، تحقیقات دکتر دکتر لوئیجی گالوانی را ادامه داد و باعث شد تا واکنش شیمیایی “گالوانیک” را به دست آورد. در واقع، وی توانست رابطه بین خوردگی آهن، اکسیداسیون آهن و... را کشف کند. در سال 1836 میلادی، عمل قوطه ور کردن آهن در مذاب توسط یک مهندسی فرانسوی به نام سورل، صورت گرفت.در نهایت در سال 1850 یک کارخانه در بریتانیا توانست برای اولین بار محصولات آهنی اعم از ورق گالوانیزه را به تولید رساند.

چرا ورق گالوانیزه رنگ آمیزی می شود؟

Galvanized Sheets Corrygated & Trapezoidal – SIDMA

فلز اصلی مورد استفاده برای ساخت ورق گالوانیزه، اغلب ورق فولادی می باشد که با استفاده از لایه محافظی از فلز روی پوشش داده شده است. پس از آن ورق گالوانیزه باید رنگ آمیزی شود که با این کار، هم از زنگ زدگی و خوردگی این محصول جلوگیری می شود و هم عمر مفید آن را در مجاورت اکسیژن هوا و شرایط خورنده افزایش پیدا می کند. دلایل بسیار زیادی برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش طول عمر مفید ورق گالوانیزه
  • داشتن چسبندگی سطحی بالا
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی  
  • ایجاد پوشش عایق سرما و گرما
  • مقاومت در برابر رشد کپک، قارچ و باکتری
  • امکان رنگ‌آمیزی مجدد و قابلیت ترمیم

انواع رنگ ورق گالوانیزه کدامند؟

طیف گسترده ای از رنگ های برای ورق گالواانیزه وجود دارد که پرطرفدار ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • سبز
  • قهوه ‌ای
  • خاکستری
  • قرمز

البته، رنگ های ورق گالوانیزه فقط مختص این 4 مورد نبوده و شامل 16 رنگ مختلف، می باشند. می توان هر یک از رنگ ها را به طور تکی یا به صورت ترکیبی برای سطوح ورق گالوانیزه، مورد استفاده قرار داد. به طور کلی، رنگ های مورد استفاده برای این فرایند، شامل اسپری زینک و گالواکوت می باشند که این دو، در ادامه معرفی خواهند شد.

آشنایی با رنگ گالواکوت

به نوعی از رنگ ها که برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ گالواکوت گفته می شود. از این رنگ معمولا برای رنگ آمیزی ورق ‌های گالوانیزه سرد و گرم استفاده می کنند که جزء محبوب ترین و شناخته شده ترین ها به شمار می آید. رنگ گالواکوت دارای ویژگی های منحصر به فردی است که تعدادی از آن ها عبارتند از:

  • رنگ گالواکوت به هیچ وجه پوسته پوسته نمی ‌شود.
  • رنگ گالواکوت بدون بو بوده و حلال و پایه آب می باشد.
  • رنگ گالواکوت بر اساس استانداردهای مربوطه، دارای بالاترین حد چسبندگی به سطح ورق گالوانیزه است.
  • این نوع رنگ، در برابر دما مقاومت بالایی داشته، به هیچ وجه ذوب نشده و قابلیت اشتعال ندارد.
  • رنگ گالواکوت همواره در برابر اشعه UV خورشید مقاوم می باشد.
  • رنگ گالواکوت دارای هیچ گونه محدودیت طیف رنگی نمی باشد.
  • رنگ گالواکوت بر اساس استانداردهای مربوطه، دارای سختی و خواص مکانیکی بالایی می باشد.
  • این رنگ، ضدخش و بادوام بوده و به همین خاطر، به خوبی از سایش لایه زیرین خود جلوگیری می ‌کند.
  • رنگ گالواکوت در سریع ترین زمان ممکن خشک شده و زمان زیادی نیاز ندارد.
  • این رنگ به خاطر دوام بالا نیازی به ترمیم مجدد ندارد.

آشنایی با اسپری زینک

Sheet Metal Materials Selection Guide | Xometry Europe

علاوه بر استفاده از رنگ گالواکوت، می توان برای رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه از اسپری زینک نیز استفاده کرد. در واقع، زمان هایی که نمی توان ورق گالوانیزه را از طریق روش پیشین، رنگ کرد از این اسپری استفاده می کنند. این اسپری به عنوان یک پوشش بر روی سطح فولادی ورق قرار گرفته و به صورت یکنواخت روی سطح محصول را پوشش می دهد. همواره برای استفاده از اسپری زینک از اپلیکاتور مخصوصی استفاده می کنند. اسپری زینک، دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی بوده و می توان از آن در شرایط آب و هوایی مرطوب نیز استفاده کرد. البته، برای این کار باید سطح ورق از هر گونه آلودگی و چربی و... پاک شود. در غیر این صورت، ذرات اسپری پس از خشک شدن، پوسته پوسته می شوند.

مراحل رنگ ‌آمیزی ورق گالوانیزه

  1. انتخاب رنگ مورد استفاده در مرحله اول، باید رنگ مورد نظر بر اساس شرایط آب و هوایی و همچنین نظر مشتریان، انتخاب شود.
  2. آماده‌سازی سطوحبیان کردیم که سطح ورق گالوانیزه باید از هر گونه گرد و غبار، آلودگی، چربی و... پاک شود. زیرا، اگر سطح ورق از آلودگی پاک نشود، میزان چسبندگی رنگ به سطح آن، بسیار کم شده و با گذشت مدت زمان کوتاهی، رنگ پوسته پوسته خواهد شد.
  3. رنگ ‌آمیزی پس از پاک شدن سطح ورق گالوانیزه، نوبت به رنگ آمیزی فرا می رسد. البته، پیش از این کار، باید تمامی سطوح ورق، کاملا خشک شده و دارای هیچ گونه رطوبتی نباشد. برای رنگ کردن سطوح بزرگ باید با اسپری بی ‌هوا استفاده شود و فقط برای لکه گیری از قلم مو، استفاده گردد. رنگ آمیزی همواره باید در محیط هایی مناسب و سربسته انجام گردد و همچنین این فرایند باید در شرایط آب و هوای منطبق با کاتالوگ معتبر کارخانه سازنده رنگ، انجام شود. پس از رنگ آمیزی نیز سطوح ورق ها باید دارای یکنواختی ظاهری در رنگ، یکنواختی میزان ماتی و شفافیت رنگ، عدم ایجاد موج و سایه، نداشتن چروک و پخش نشدن پوسته رنگ، انطباق لایه اجرا شده با مشخصات و... باشد.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب تلاش نمودیم تا شما را با ورق گالوانیزه آشنا کنیم. هر یک از شما عزیزان اگر پس از مطالعه این مطلب تصمیم به خرید انواع ورق گالوانیزه را داشتید و یا می خواهید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، می توانید به سراغ سایت فولاد فیدار بروید. از این طریق می توانید هم اخبار روز بازار آهن را مطالعه نمایید و هم با پرداخت کمترین مبلغ، باکیفیت ترین محصولات را تهیه کنید. علاوه بر این می توانید از نرخ روز انواع ورق های گالوانیزه و یا ورق رنگی محصولات فولادی مطلع شوید.

منبع: ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygzga