شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 19522
تاریخ انتشار: 1401/06/16 02:58

بـوی مـاه مهـر

روز اول مهر یکی از روزهای خاطره‌انگیز برای دانش‌آموزان، به‌ویژه کلاس‌اولی‌ها است، زیرا تجربه‌ای جدید در زندگی برای‌شان رقم می‌خورد.

 پس از تعطیلات سهماهه تابستان دیگر وقت تلاش و کوشش دانشآموزان فرا میرسد و باید به مدرسه بروند و علم بیاموزند. امسال آغاز ماه مهر باتوجه به تاثیر کرونا بر نحوه آموزش در ۲ سال گذشته رنگ و بوی دیگری دارد.

جشن شکوفهها در راه است

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان آغاز سال تحصیلی و برگزاری «جشن شکوفهها» گفت: جشن شکوفهها روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور برگزار میشود.

نوری ادامه داد: اول مهر جمعه است و سال تحصیلی جدید از روز شنبه، 2 مهر آغاز میشود؛ بهعبارت دیگر مدارس کشور از دوم مهر بازگشایی میشوند و همه دانشآموزان در تمام مقاطع به مدرسه میروند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: برای برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی نیز باید با ریاستجمهوری هماهنگ شویم و ببینیم چه روزی فرصت میدهند که احتمالا همان روز شنبه، 2 مهر خواهد بود.

 نوری همچنین با بیان اینکه رسانه یکی از ارکان تربیت محسوب میشوند، اظهار کرد: رسانه در کنار ارکانی چون خانواده، حکومت و نهادهای غیردولتی قرار میگیرد و بهعنوان حلقه واسطی میان این ارکان نقش ایفا میکند.

رسانه میتواند در راستای ماموریتها و رسالتهایی که دارد به ما در پیشبرد اهداف آموزشوپرورش کمک کند.

آغاز به کار «مدرسه مجازی ایران»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر اعلام کرد «مدرسه مجازی ایران» نیز بهزودی افتتاح خواهد شد تا آموزش مجازی و ترکیبی به دانشآموزانی که شرایط حضور در مدرسه را ندارند از این طریق انجام شود و این گروه نیز تحت آموزش قرار بگیرند.

حمیدرضا خانمحمدی در نشستی خبری که با موضوع توزیع نوشتافزار ایرانی- اسلامی و بازدید از فرآیند توزیع استانی نوشتافزار برگزار شد، گفت: معتقدیم توسعه ظرفیتهای موجود در عرصه تولید محصولات نوشتافزار ایرانی تنها در آموزش و پرورش و با اهتمام کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان قابل تحقق است.

وی افزود: این مهم باید بهگونهای رقم بخورد که همه نوشتافزار و ابزار مورداستفاده دانشآموزان ایرانی، ساخت ایران باشد. وقتی دانشآموزان ما از نوشتافزاری استفاده میکنند که توسط متخصصان و تولیدگران ایرانی ساخته شده حس خودباوری در وجودشان تقویت میشود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر با اشاره به توزیع و عرضه مستقیم نوشتافزار ایرانی در شهرهای مختلف که امکان آن بهتازگی از طریق سایت «دیجیکانون» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراهم شده، اظهار کرد: وقتی استفاده ار نوشتافزار ایرانی به فرهنگ تبدیل شود، دانشآموزان دیگر به لوازمالتحریر خارجی نگاه نمیکنند.

خانمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره بازماندگی از تحصیل نیز گفت: نرخ بازماندگی از تحصیل دوران کرونا با قبل کرونا تفاوت چندانی ندارد که یک علت آن استفاده از ابزار فناورانه برای ادامه آموزش بود، اما آنچه اکنون با آن مواجهیم چالشی است که اگر درست برنامهریزی نشود ممکن است در مهر و آبان اتفاق بیفتد. باید ببینیم از افرادی که ثبتنام کردهاند چه تعداد در کلاس درس حضور نمییابند.

عرضه مستقیم نوشتافزار ایرانی

وی با اشاره به اینکه بنا داریم یک میلیون بسته لوازمالتحریر را با مشارکت نهادهای خیریه و گروههای جهادی در قالب «پویش همه حاضر» توزیع کنیم، افزود: امکان اهدای بسته لوازمالتحریر در طرح عرضه مستقیم نوشتافزار از طریق سایت «دیجی کانون» نیز وجود دارد تا دانشآموزی بهعلت هزینه نوشتافزار از مدرسه باز نماند و بخشی از بار مردم نیازمند سبک شود.

 مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ادامه داد: ما کتب درسی دانشآموزان بازمانده و نیازمند را نیز تامین خواهیم کرد.

در آموزش و پرورش باوجود همه مشکلات و گرفتاریها ابتدای مهر میزبان همه دانشآموزان خواهیم بود.

 اگر گروههای مردمنهاد و رسانهها دانشآموزان بازمانده را میشناسند به دفاتر قرارگاه در ادارات اطلاع دهند تا بتوانیم آنها را به مدرسه برگردانیم.

خانمحمدی با بیان اینکه دو تفاهمنامه خوب با دو خیریه منعقد کردیم تا برای آموزش ۱۰ هزار دانشآموز که بهدلایل مختلف در سیستانوبلوچستان دسترسی به آموزش ندارند، برنامهریزی کنند، گفت: مدرسه مجازی ایران نیز بهزودی افتتاح خواهد شد که آموزش مجازی و ترکیبی به دانشآموزانی که شرایط حضور در مدرسه را ندارند ارائه شود تا این گروه نیز تحت آموزش قرار بگیرند.

سخن پایانی

هیاهوی بچهها و بوی مدرسه این بار نه در مهر که با طراوت بهاری به مشام میرسد و آموزش از پشت رایانه و گوشیهای تلفن همراه به کلاسهای درس و مدرسه بازگشته است.

با فروکش تب کرونا، براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، آموزش در کشورمان حضوری شده و تصمیم بر این است با رعایت دستورالعملهای بهداشتی نحوه آموزش دانشآموزان به دوران قبل از کرونا بازگردد.

 هر چند این اقدام با استقبال اکثریت والدین و دانشآموزان مواجه شده، اما مخالفان نیز دلایل خود را برای غیرحضوری شدن فرآیند یادگیری و یاددهی دارند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4y8pkm